Avatar billede lq Nybegynder
19. april 2013 - 08:17 Der er 3 kommentarer

Datavalidering ved tid

Jeg har nogle celler, hvor der skal indtastes tid i - timer og minutter. Jeg vil gerne sikre mig, at brugerne indtaster oplysningerne i tidformat også husker kolon også når de kun skal indtaste timer, da det ellers ødelægger de sumberegninger, der er i arket.

Hvad er den smarte måde at gøre dette på?

F.eks. hvis man indtaster 5 og ikke 5: for at angive 5 timer, så vil jeg gerne have en advarsel eller fejlmeddelelse.
Avatar billede sdh Mester
19. april 2013 - 15:26 #1
Marker det område du ønsker datavalidering på - gå ind i menu datavalidering indstillinger -i boksen tillad vælger du klokkeslæt - sæt startklokkeslet til 00:00 og slutklokkeslet til 23:59.I meddelelse kan du angive f.eks - husk at indtaste med format t:mm. Denne meddelelse popper op når cellen der skal indtastes i er markeret I fejlmeddelelse kan du evt. angive: du har tastet med forkert format - anvend format t:mm.
Avatar billede lq Nybegynder
19. april 2013 - 17:31 #2
Tak for det. Mit problem er, at man også skal kunne indtaste med end 23:59 timer.

Jeg har formatteret cellen med [tt]:mm og kan ikke helt finde ud af, hvordan jeg laver fejlmeddelelsen brugerdefineret.
Avatar billede sdh Mester
12. maj 2013 - 13:49 #3
Hvis du har behov for at indtaste mere end 23.59 timer skal du angive det max antal timer du vil tillade i en vilkårlig celle eksempelvis b1 og 60:00.
I stedet for at angive slutklokkeslet til 23:59 i datavalideringen skal du blot indtaste:
=$b$1.