Avatar billede Klampen Nybegynder
16. april 2013 - 11:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Simpel database

Hej Alle

Jeg står og skal have lavet en database til et fiktivt hotel hvor der er 4 forskellige værelsestyper, man skal kunne booke folk ind og det skal ikke være muligt at overbooke et værelse. Altså noget med værelsestype, Ankomst, Afrejse, Gæstens navn osv.

Der er mange point at hente!
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2013 - 18:14 #1
"Der er mange point at hente! "

where? I see only 200 :-)

You should try doing this yourself, specially if its an exam your taking.
If on the way you need help then your always welcome to place a question.
Avatar billede Klampen Nybegynder
17. april 2013 - 15:51 #2
Jeg kan godt se jeg ikke har fået formuleret mig helt korrekt. Jeg er ikke ude på, at få en anden til at lave databasen for mig. Det jeg fisker efter er tips og tricks! Hvordan man skulle dele tabellerne op og hvor man skal bruge primær nøgle.

Sådan som jeg har prøvet at sætte det op er:

1 tabel: med kundeoplysninger, CPR nr. Booking nr, Fornavn, Efternavn, Tjek in og Tjek ud. Her har jeg lavet CPR nummeret som primær nøgle.

2 tabel: Værelsestyper, Pris, Booking nr og værelses nr. Her har jeg lavet Booking nr som primær nøgle.

Jeg vil gerne høre om det er den rigtige vej jeg går da jeg ikke er særlig stærk i Acces.
Avatar billede terry Ekspert
17. april 2013 - 19:40 #3
Not thought too much about it but soemthing like this, hope you understand...

1: Kunde tabel  Not sure CPR number is necessary, you could maybe use telephone number as a unique key but use Access autonumber field as primary key.

2: Værelse Tabel værelses nr, Værelsestyp ... Autonumber as primary key

3: Værelsestyper ...., Autonumber as primary key.

3: Booking tabel Primary key for kunde, Primary key for Værelse, datefrom dateto
Avatar billede Klampen Nybegynder
17. april 2013 - 22:15 #4
So you would make 4 tables? and use the Autonumber in everyone as the unique key?
Avatar billede terry Ekspert
18. april 2013 - 18:14 #5
Yes
Avatar billede terry Ekspert
18. april 2013 - 18:18 #6
you could manage with only three also.

Værelsestyper isnt necessary if its just a single field containing eg:
"Single Room"
"Double Room"
..

This could be in a combo box.

If you wanted more information then it would be best to have in table so that you can show the information along with room information.
Avatar billede terry Ekspert
24. april 2013 - 19:32 #7
thanks
hope you got something up and running