Avatar billede Integra Nybegynder
11. april 2013 - 08:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny computer

Hejsa

jeg har besluttet for at ville udskifte min gamle computer, da den efterhånden er ved at blive lidt for langsom. Jeg bruger computeren til at spille World of Warcraft, hvor jeg raider i et 25 mands guild. Selvom wow ikke er det mest ressourcekrævende spil, kan det godt blive hårdt for computeren i sådan et raid.

Jeg har ingen forstand på hardware overhovedet, hvorfor jeg ikke kan samle selv og er derfor på udkig efter en samlet pc. Herudover kan jeg også godt lide garantien ved at købe en samlet pc.

Jeg er blevet anbefalet 3 computere på andet forum, men vil gerne høre jeres mening.

1: http://topdata.dk/product.asp?product=8615
2: http://topdata.dk/product.asp?product=8919
3: http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99108&type=pcsystem

Det bør nævnes at jeg normalt har min computer en 4 års tid før den udskiftes og at jeg ikke opgraderer løbende. herudover synes jeg ofte siderne nævner muligheden for at OC. Dette gør jeg mig heller ikke i. Jeg har en 250 gb SSD i min nuværende computer, som jeg nok godt vil kunne finde ud af at sætte i en ny computer, såfremt der er brug for dette.

Budgettet har som sådan ikke noget loft, men vil selvfølgelig heller ikke betale flere tusinde for kun små opgraderinger, som jeg alligevel ikke vil kunne mærke.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 10:53 #1
De her to yder i spil næsten det samme, med klar fordel til den dyreste (200 kr.).
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99108&type=pcsystem
http://topdata.dk/product.asp?product=8615

De 200 kroner er givet godt ud for at rykke fra GTX 670 til GTX 680.
Derfor vinder den fra TopData klart af de 2.
Jeg mener den er nok til dig.

Du skriver du ikke upgrader undervejs, det er altså en dårlig og dyr strategi.
Hvorfor ikke vælge en løsning, hvor du om 2 år for relativt få penge, kan næsten fordoble din ydelse i spil ?
(det er teknisk lige så nemt som at tilslutte en SSD.)
Vil du ikke selv upgrade den, så lad sælgeren af stumperne gøre det.

Den sidste du nævner er hurtigst af de 3 på grund af der er TO grafikkort af typen GTX 670.

Min anbefaling er:
http://topdata.dk/product.asp?product=8615
Der ændres nu bundkort til SLI, det koster 249,- kroner ekstra.

Du skal så inden 4 år købe et grafikkort ekstra og en større strømforsyning.
Strømforsyningen kan du vælge at montere allerede nu hvis du vil.
Så kan du helt sikkert selv finde ud af at sætte et ekstra grafikkort i om nogle år.

Dette setup vil klart slå dit dyre nr. 3 til 12.500,- kr.

Fordelen er du venter med at købe det ekstra grafikkort til du føler behov.
Du har intet at bruge det til lige nu, men det får du inden 4 år!
Samtidig vil grafikkortet være faldet i pris, når du skal købe det ekstra.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 10:58 #2
At du senere montere et ekstra grafikkort, vil nemt i spil kunne forlænge pcens levetid med 1-2 år.
Avatar billede Integra Nybegynder
11. april 2013 - 11:38 #3
Jeg takker for svaret.

Grunden til at jeg aldrig har opgraderet hardware selv, er at jeg aldrig kan finde ud af, hvad der passer i og hvilke dele der skal skiftes. Som du selv nævner, så skal strømforsyningen måske pludselig ændres fordi jeg ændre grafikkort og samtidig skal bundkortet passe til. For nogen er det logik for burhøns, mens det for mig er en jungle. Men måske man bare skal kaste sig ud i det og søge vejledning til den tid.

Min nuværende computer, som jeg overvejer at udskifte, har følgende spec. (kopiret direkte fra kvitering)
MBAM Gigabyte GA-980A-UD3
AMD Phenom II x6 1090T 3,2 Ghz AM3
CPUK AMD Aretic Alpine 64GT AM2/AM3
DDR3-1600 kingston 2GB HyperX ram
HDS 1000 gb WD sata 3 7200rpm + 250 gb samsung SSD
Radeon HD6870 1GB DDR6 PCI-E
Case visioon unicorn silent miditower
PSU Inter-Tech 750W (Energon)
Drev Sony AD-5260S-0B Sata DVD-RW Black

Vil det være bedre blot at opgradere denne istedet?? Den har i enkelte tilfælde lidt problemer i kampens hede.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 12:01 #4
Nej den er desværre ikke god at bygge videre på.

Hvis du med mit forslag vælger SLI (2 grafikkort) bundkort og lader sælger fra start upgrade både bundkort og strømforsyning (klik på deres site på "Evt ændringer"), så er det virkelig nemt at finde ud af hvad du om nogle år skal.

Du skal blot købe et grafikkort magen til det du har siddende.
I sætningen af grafikkortet svarer i sværhedsgrad til at tilslutte en SSD...
Isæt det nye grafikkort ved siden af det gamle (skru det fast med skruen), tilslut 2 strømledninger som på det eksisterende kort, sæt en en SLI "ledning" mellem de to grafikkort.
Færdig
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 12:11 #5
Du kan dog godt overveje at gå den modsatte og langt billigere vej...
Køb et stk. GTX 680 og sæt i din nuværende pc, det vil få den en hel del op af starthullerne i forhold til idag.

Så kan du senere vælge at købe en ny pc med SLI bundkort og der tilføje det kort du nu køber.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. april 2013 - 12:14 #6
Radeon HD 6870 scorer ca. 2,544
GeForce GTX 680 scorer ca. 5,626

Den kommer ikke helt op i samme ydelse som med en ny pc grundet din relativt dårlige CPU.
Den vil dog være et pænt spring i forhold til hvad du har lige nu.
Avatar billede Integra Nybegynder
11. april 2013 - 12:49 #7
Endnu engang takker jeg for hjælpen. Det har været en stor hjælp.

Tror jeg vil prøve at sælge den gamle computer og så investere i den fra topdata opgraderet til sli bundkort og større strømforsyning.

Så kan jeg, som du nævner, blot købe et graffikkort magen til, når de falder i pris og sætte dette i.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. april 2013 - 20:17 #8
Det er en god langsigtet løsning.  :-)

Her er et svar til pointgivning.
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo