Avatar billede Jens1979 Nybegynder
06. april 2013 - 21:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Skift disk i ny laptop med Win8 OEM

Godaften derude.

Jeg har lige fået en ny laptop i hænderne som jeg er blevet bedt om at installere en ny SSD disk i.
Maskinen har default en laaaaaaangsom 5400 rpm hdd så det er tiltrængt.

Hvordan kan jeg sikre mig at jeg kan bruge samme Win8 på den nye SSD disk? Jeg er meget på bar bund da jeg ikke har brugt andet end Win7 de sidste mange år, og kommer til at bruge mange år i fremtiden.

100 point for hurtig løsning.

Tak for svar.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
06. april 2013 - 21:43 #1
Hvis du nu havde et cloneprogram på cd, ville jeg blot tage den lille harddisk ud og sætte den i en stationær med plads til 2 ssd
diske. Så tager cloningen ca 15-30 min og du har en eksakt kopi af din gamle disk på den nye, forudsat at du kopierer den rigtige ved, for så får du et problem
Hvis du kan udføre operationen på din win7, kan det vel ikke være så svært at lave samme operaton på win8. Men du skriver ikke om du kan dele en harddisk op i flere partitioner, om du kan dele den nye op i flere partitioner, om du har original cd til win8.
Operationen går ud på at tage en backup af din win8 disk og sikkerhedskopiere den tilbage på den nye disk, hvis du ikke har et cloneprogram, der kan gøre det med begge diske monteret.
For mig er det ren rutine at lave rutinen med mit cloneprogram, som iøvrigt hedder hdclonepro. De har en gratis version, som måske
kan hjælpe dig
http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html#free
Avatar billede Jens1979 Nybegynder
06. april 2013 - 21:53 #2
Comp. nu til dags bliver åbenbart ikke leveret med nogen form for fysiske medier, så der skal åbenbart være en eller anden gendannelses partion på disken, så jeg havde tænkt at kunne flytte denne gendannelsesfil over på en USB stick og boote på den når SSD disken sidder i, men boot menuen på en Win8 maskine ser MEGET anderledes ud i forhold til Win7 og jeg kan ikke finde boot sekvensen.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
06. april 2013 - 22:01 #3
Du skal ikke selv skrive et svar. Så risikerer du at blokerer for yderligere kommentarer, idet andre hjælpere vil tro, at du har fået løst dit problem. Du skal bede om et svar fra den person du mener har løst dit problem,
Hvis du har mulighed for at gøre som jeg foreslog med at flytte begge diske over i en stationær pc eller laptop-pc med plads til to diske er det langt den letteste løsning.
Avatar billede Jens1979 Nybegynder
06. april 2013 - 22:10 #4
Hej Vagn.
Tak for info ;-)

Hvis jeg har mulighed for at koble den nye disk til den bærbare samtidig med den originale, er det så mulighed for at kopiere hele disken til den nye? Eller vil det bare gå i ged?

HVilket cloningsværktøj kan du anbefale?
Avatar billede vagn99 Nybegynder
06. april 2013 - 22:34 #5
Det vil kunne lade sig gøre, men du kan ikke bare kopiere som normalt. Du skal have et kopieringsprogram til at gøre det. enten det jeg anbefalede, eller også bruge funktion i windows8 fra Microsoft.
Du ville måske med stort udbytte kunne hente dispartioneringsprogrammet Eseaus Partition Maneger, gratis version. Her ville du kunnne formindske din harddsik på c: og oprette en ny partition som havde plads til en sikkerhedskopi.
Når man køber en pc i dag er harddisken som regel aldrig delt op.
Det gør en sårbar, hvis systemet går ned.
Men som sagt får du den nye disk sat op som disk 2 og får brændt en cd eller usb med Cloneprogrammet, vil det kunne lave en kopi af din hardisk på den nye.
Avatar billede Jens1979 Nybegynder
06. april 2013 - 23:29 #6
Hej Vagn. Sidste spørgsmål.
Er det muligt kun at kopiere en enkelt partition? Der sidder jo en langsom 750GB disk hvor jeg bare skal have flyttet partition C: på 120GB til en 180GB SSD. Kender du et program der vil gøre det..... gratis?
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 00:37 #7
Det er ikke så simpelt endda. Windows7 og jeg formoder også win8 består af 2 partitioner. en lille skjult på 100Mb og den store du ser på 120Gb.
Du burde kunne bruge windows8 til at lave en sikkerhedskopi. Her skal du nok også lave en cd til systemgendannelse.
Du kan også hente et gratis program der hedder hdClone.
Jeg har kun pro-versionen, men den gratis version skulle også kunne kopiere fra en harddisk til en anden harddisk.
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. april 2013 - 07:30 #8
Den funktion du søger er faktisk indbygget i win8.
Du opretter et gendannelses drev (på en USB nøgle) mens den originale disk er i PC'en. Derefter skifter du disk og starter fra din usb nøgle - vælg at nulstille din PC - og så er du klar igen !
Avatar billede Jens1979 Nybegynder
07. april 2013 - 10:13 #9
Det har jeg faktisk prøvet men den "boot sequence" jeg kender fra min nuværende BIOS findes ikke i den nye laptop. Jeg forsøger en sidste gang, ellers må det blive en Win7 installation.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 10:34 #10
Hvis du kan brænde en cd, må du kunne lave en kopireing fra den ene harddisk til den nye disk. Her har du ikke brug for gendannelsdisken. Men den kunne du da bare lave på en cd/dvd
hdpro er supergodt program. Hvis du så har Eseaus partition maneger er du godt rustet.
Hvis jeg skulle lave operationen, ville jeg smide begge diske i en stationær computer og lave kopieringen her. Du må bare ikke starte diskene op. Du skal starte fra hdclone på cd.
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. april 2013 - 12:24 #11
Win8 lukker sikkert ikke din PC helt ned - men hvis du har skiftet disken  og den er helt tom (uformateret/partitioneret) bør den starte på USB nøglen via UEFI bios uden din indblanding !
Under alle omstændigheder bør du lave en sådan USB nøgle da den også kan bruges ved feks start reparationer
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 16:13 #12
Det behøver ikke at være en usb-nøgle. Det er meget lettere at starte en cd/dvd op, som jeg foreslår.
Hvad en computer kan starte op afhænger af hvad der er angivet i bios opstartrækkefølge, og hvilke muligheder der er. Ikke alle computere er lige villige til at start op i USB. Nogle kan hvis man flytter andre medier op.
Men som sagt, man kan altid få en pc til at starte op på et cd/dvd drev.
Med hdclone http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html
kan du kopierer diskene direkte og du skal ikke tænke på partitionering.
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. april 2013 - 17:08 #13
Alle maskiner født med Win8 kan starte fra USB - og du får som standard mulighed for at lave en USB - boot  nøgle med gendannelsesdrev - kræver en nøgle på min 16 GB .
Jeg medleverer idag til alle win8 maskiner en sådan nøgle noget nemmere end at sidde og skifte DVD skiver !

Og som et lille tillæg en sådan usb nøgle kan også starte en MAC op!
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 17:44 #14
#13
Du har ganske sikkert ret. Finten kan så ligge i at fortælle bios, at den skal starte op i usb først, eller kende den knap, som ved opstart giver frit valg på hylderne.
Avatar billede Jens1979 Nybegynder
07. april 2013 - 21:00 #15
Der er ikke noget der virker.

Jeg har droppet det og installerer en Win7 istedet.

I skal have tak for hjælpen.
Kan ikke huske hvordan jeg uddeler point så hvis i kan svare på det skal i få point for indsatsen.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 21:29 #16
Du beder den du vil give point om at indgive et svar,
Hvis det var mig ville jeg da også meget hellere have win7.
Men det vil stadig være en god ide for dig at hente de programmer
jeg har nævnt.
Eseaus partition Maneger, og hdclone.