Avatar billede karlenheim Nybegynder
03. april 2013 - 08:27 Der er 5 kommentarer

Min Dell computer lukker pludselig ned

Hej Eksperten :)
Jeg var lige kommet i skole, der jeg så tændte computeren, døde den pludselig. Jeg startede den så igen, alt var, som det plejede. Den døde så igen efter 2 min forbrug. Jeg tændte den så en 3. gang, og (lige nu) fungerer den ganske fint.

Jeg er foruroliget på vegne af min computer. Hvad skal jeg gøre, eller skal jeg slet ikke gøre noget?

Modellen er en XP-15 og er 1,5 år gammel
Avatar billede karlenheim Nybegynder
03. april 2013 - 08:31 #1
XPS-15*
Avatar billede DellLytter Nybegynder
03. april 2013 - 12:36 #2
Hej

Hvis det ikke var fordi den lukkede ned efter så kort brug, ville mit første bud være, at det var et varmeproblem, men det skulle være mærkeligt at det sker lige efter opstart.

Jeg vil først og fremmest råde dig til at opdatere BIOS & Chipset driveren. Du finder de nyeste her: http://www.dell.com/support/drivers/dk/da/dkdhs1/DriversHome/ShowProductSelector?fkey=Drivers_PS

Indtast blot servicetag & siden finder automatisk de relevante drivers til din maskine.

Efterfølgende vil jeg råde dig til at prøve at køre en PSA, for at teste systemet for eventuelle hardwarefejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell Logo), og vælge "Diagnostics".

Send evt. fejlkode+servicetag til mig i en privat besked, så ser jeg gerne nærmere på sagen.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede vagn99 Nybegynder
03. april 2013 - 15:40 #3
Jeg ville nok mens den kører få alle mine vigtige data gemt på en usb eller andet steds.
Nu arbejder cpu.en jo rimeligt meget ved opstart, så måske er der meget støv i blæserregionen. Det kan gøre cpu.en varm.
En dårlig forbindelse til ram kan også være årsag, men det plejer at vise sig allerede ved opstart. Dybe start op toner.
Værre endnu er muligheden for dårlig forbindelse til skærm, men du skriver ikke om alt går i stå. Er det dårlig forbindelse til skærm,og skærmkort ikke fejler noget vil en ekstern skærm virke.
Virker den ikke er det skærmkortet på motherboardet der er ved at
stå af.
Det er vigtigt, at du får fundet ud af hvad, der er galt nu, da din computer jo stadig er under garanti.
Men husk ! først data ud af "dyret"
Avatar billede karlenheim Nybegynder
14. april 2013 - 21:21 #4
Tak skal I have!

Jeg vil prøve at undersøge tingene nærmere, den kører dog stabil for tiden :)
Avatar billede karlenheim Nybegynder
14. april 2013 - 21:23 #5
Forresten synes jeg, det er fedt af jer, at I bruger jeres tid med at hjælpe andre :)