Avatar billede repsakasper Juniormester
25. marts 2013 - 19:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Brug af to partitioner - C: (Boot/Windows) og D: (Data)

Hej Eksperter

Jeg har en bærbar med 2 harddiske, hver på 320 GB.
Den ene hedder C:System og den anden D:Data.
- Jeg kører Windows 7, 64Bit

Jeg har så opdelt C-disken i 2, så jeg har 2, en til mine Dokumenter, og en til selve operativsystemet. Den nye, har jeg kaldt E:Dokumenter.

Mit spørgsmål går på, hvordan får jeg computeren til automatisk at installere nye programmer på D:Data disken?
- Indtil videre har jeg med de programmer jeg kunne, selv ændret destinationen i installationsprocessen, fra C: til D:, men det er jo en "kedelig" process, og det er ofte man glemmer dette.

Jeg har fundet en lille vejledning, der fortæller at man kan ændre destinationen i Regedit, i windows. Men ville lige høre, om nogen har prøvet det, eller ved om det virker, "bare at ændre det der".?
http://en.kioskea.net/faq/4284-installing-application-how-to-change-the-default-location

Jeg tænker endvidere, at man evt. kunne lave en vejledning med dette -> på dansk, til de danskere der sidder derude og er faldet i "fælden", der siger, at man vil få en hurtigere computer, hvis man opdeler sin harddisk i to, og installere windows på den ene, og programmer på den andne. Men stadig ikke har fundet ud af hvordan man så får programmerne over på den anden disk, der nu bare "samler virtuelt støv" :P

Mvh
Kasper
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2013 - 20:26 #1
det vil ikke hjælpe en snus mht sikkerhed/redning af installerede programmer. I windows placeres også en mængde filer i windows-mappen, og en backup af dine programmer på e: vil ikke kunne køre på en ny/reetableret maskine, da der mangler en del.
Du skal kun have data (doc osv) på e: - og installere alle programmer på c:. Du skal så lave et image af dit c-drev til en ekstern disk en gang i mellem for at få dine programmer gemt.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. marts 2013 - 20:27 #2
hastigheden vil kun blive langsommere ved at opdele en disk på to partitioner, da læsehovedet så skal flytte sig længere.
Opdelingen er kun smart ved brug af to harddiske.
Avatar billede lclemens Nybegynder
25. marts 2013 - 20:42 #3
Det med hastighed... for-argumentet kan være, at der ved at gemme diverse ting på partition 2, bliver mere plads på nr. 1 til at gemme ting, som skal tilgås ved højeste hastighed (1'eren er jo hurtigere end 2'eren).
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2013 - 21:41 #4
#1 Hvis man bruger image modellen, får man jo både registreringsdatabase og de filer der lægges i system 32 mappen og program files, med ved hver opdatering af dette image.
Så derfor bør programmer der er installeret på andet drev end C, automatisk blive rettet til.Så ved en tilbagespoling af systemet vil de programmer der var installeret på dette tidspunkt virke.
Det var den fremgangsmåde jeg brugte i den tid jeg brugte Norton Ghost. Og her virkede mine programmer altid, fordi registrering og installede programmer altid hang sammen.

I NOrton Ghost tiden var min pc delt op i 4 Partitioner.
C: styresystem D: programmer E: spil F: dokumenter/Backup
På C (ikke så stor partition) Blev kun programmer der jævnligt kom opdateringer på installeret.
Det var for uden Windows, Officepakken og sikkerhedsprogrammer, samt Java og diverse flash playere.
Andre faste program installationer blev lagt på D, for at minimere mit c drev. Det var jo dette som der blev kørt image på, så det skulle være så lille som muligt.
Brugte denne fremgangsmåde i mange år, da diskene ikke var så store på den tid. Havde så de to nyeste Image filer på som jeg kunne falde tilbage på.
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. marts 2013 - 22:27 #5
Undskyld mig, men tror desværre ikke at nogen har forstået mit spørgsmål.

Mit spørgsmål gik ud på, om det der forklares på linket, virkede.

Jeg er ikke interesseret i noget image fis, eller noget med hastighed eller noget i den dur.

Claes: Du snakker om at mit E ikke vil køre på en ny/reetableret maskine, og jeg Aner slet ikke hvad du snakker om.
E-drevet var ikke en del af spørgsmålet, men mere en forklaring af hvordan mit system var stillet op.

Det med at nogle ting ikke virker, det har du misforstået. De ting jeg manuelt har installeret på mit D:drev, virker som de skal.
- Jeg søgte KUN/BARE en metode, hvorpå det jeg installerede ville blive installeret på mit D:drev automatisk, istedet for, at jeg skulle ændre installationsdestinationen selv.

Desuden: Jeg snakker ikke om at have opdelt disken. Jeg HAR 2 forskellige Harddiske. En fra Samsung, og en fra Western Digital siddende i den bærbare. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2013 - 23:04 #6
http://www.eksperten.dk/spm/945069
Link i #6 tror jeg er løsningen.
Har ikke afprøvet det skal siges.
Så under alle omstændigheder bør du tage backup af registreingen før du går i gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2013 - 23:13 #7
I en dansk udgave af Windows er standard placering så vidt jeg ved C:\ programmer
Den mappe som linket du henviser til er så vidt jeg husker til en US installation af Windows.

Linket jeg henviser til i #6 er hvor det hele er installeret fra bunden af, og om det virker lige i din situation nu og her er jeg blevet i tvivl om.
Avatar billede repsakasper Juniormester
25. marts 2013 - 23:51 #8
220661:
Ja, jeg havde godt kigget på den post. Men den referere mere til at ændre destinationen på User-filer, dvs. dokumenter, billeder osv.

Men dem vil jeg egentlig ikke flytte rundt på. :)

Jeg søger efter f.eks. hvor, hvis nu man installerer Steam, at den så by default installerer denne på D-drevet. Og derefter installerer alle steam-spil default på D-drevet, istedet for C-drevet.
- Dette skal også gøres med Origin spil, samt andre, f.eks. GTA osv.

Jeg har endnu ikke installeret disse spil, da jeg lige har formateret computeren. Og har pt kun installeret de nødvendige ting, såsom Windows (of course), Office, internet osv.

- Men hvis det som Claes siger, betyder (hvis man ændre standarden i registreringsdatabasen fra C til D, at den så også installerere windows opdateringer o.l. på D-drevet, og disse så ikke vil virke, da den ikke kan finde den.
- Men hvis dette er det "eneste" problem, så vil jeg vel bare kunne ændre registreringsdatabasen en gang om ugen, og så her opdatere windows o.l., og derefter slå opdateringer fra, og så ændre registeringsdatabasen tilbage?
- Jeg har alligevel kun tid til at opdatere en sjælden gang i mellem.. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2013 - 08:46 #9
Ser for dig desværre ud til Claes har ret med hensyn til opdateringer, da disse specifikt er rettet til c drevet:
http://support.microsoft.com/kb/933700
Har også læst at man kan få problemer med Officepakken hvis man gør dette.
Jeg har dog ikke selv erfaringer med nævnte problemer da jeg selv (som du) selv vælger destinationen af min installering hvor man kan dette.
At opdatere Windows manuelt ser jeg ikke som en god ide. Man glemmer desværre at gøre det, med et usikkert styresystem til følge..
Avatar billede repsakasper Juniormester
26. marts 2013 - 11:45 #10
220661:

Okay, tak for linket, det var noget ala det jeg havde forsøgt at snuse mig frem til, men uden held.
Som jeg ser det, vil der kun være problemer med Microsoft-programmer. Dvs. at hvis man, som mig, udelukkende bruger 3. partsprogrammer, e.g. andet internet (chrome), anden anti-virus (Eset/AvG o.l), og anden media player (Splash Lite/vlc/spotify etc.), og alligevel har slået automatiske opdateringer fra Windows fra (pga det er en gammel bærbar, der ellers ville bruge alle ressourcer på opdateringer, ikke vil kunne klare at starte op og så med det samme kunne bruges, som jeg jo skal bruge den til, på mit studie.)
- Jeg har jo samtidig en Stationær med samme styresystem (windows 7 Home Edition 64 bit), som er koblet til automatisk opdatering. Denne bruges hyppigere, og når der en gang imellem kommer en opdatering, ja så vil jeg jo være klar over dette, og kan dermed ændre registreringsdatabasen tilbage, og så opdatere.
- Hvis dette gøres, kan jeg ikke se noget stort problem i det.

Men det må jo så bare komme an på en prøve.
- Enten virker det, ellers virker det ikke. Og hvis ikke, ja så må jeg jo formatere lortet når det begynder at gå helt bananas :)

For det er da i hvert fald forsøget værd, som jeg ser det!

Tak for hjælpen, til de af jer der forsøgte at være med. Jeg vil tillade mig, at overdrage pointene til dig, 220661, da jeg mener du kom med det mest hjælpsomme link, mht det som jeg var på udkig efter :)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2013 - 11:52 #11
Ok. Så lægger jeg et svar som du kan bruge.