Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
22. marts 2013 - 20:30 Der er 39 kommentarer

Ekstern harddisk kan ikke åbnes

Fra den ene dag til den anden kan min eksterne harddisk ikke åbnes. Der plejer at stå "Elements" under denne computer, men nu står der bare "Lokal Disk (H:)". Har prøvet at køre chkdsk /h men den skriver  ugyldig parameter. Når jeg så tager den eksterne ud af USB porten, så kommer der en boks op med at den skal formateres før den kan bruges.
Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2013 - 20:58 #1
Hvad står der om den HDD i Diskhåndtering? kan du eventuelt lægge et link til et billede?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2013 - 22:55 #2
Hej og velkommen til.
Har du kommet til at trække den ud af pc medens der blev skrevet til den?
Står den som RAW i diskhåndteringen?
Så kunne den have mistet filtabellen.
http://www.easeus.com/resource/partition-recovery-software.htm
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 13:03 #3
Ja, jeg tror det er det, som er sket. Hvad gør det program der?

http://billedeupload.dk/images/ZVNxp.png
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 14:28 #4
Man går ind foroven under Wizard, og vælger søg efter manglende partitioner. Lad programmet søge automatisk. Men det er kun en mulighed, du skal ikke regne med at det lykkes. Men ok, det er da forsøget værd. Pas på flueben og du behøver ikke at registrere dig med din mail.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2013 - 14:40 #5
Prøvede for sjov skyld for et godt stykke tid siden at gå i diskhåndteringen og vælge at slette en partition på en ekstern disk jeg havde, med data som ikke skulle bruges længere.
Instsllerede Easeus som jeg linkede til.Programmet fandt disken og jeg lod programmet søge automatisk som offline beskriver.
Det fandt både filtabel og bagefter samtlige data.
Så hvis det kun er din filtabel der er dårlig burde der være en chance. Har ikke ydeligere erfaringer med programmet, da jeg kun har prøvet det den ene gang som test.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 15:45 #6
#6
Det har jeg også prøvet, og det gik fint. Desværre er der vist flere årsager til, at der står RAW. Jeg har selv anbefalet EaseUs til det formål, men desværre lykkedes det ikke for spørgerne at få deres partition til at køre igen. Det bedste program til det fårmål er vist TESTDISK. Det er betydelig mere bøvlet, og også med det er det tvivlsomt at få partitionen igen. Men jeg ville da selv prøve i den situation.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2013 - 15:58 #7
Det vigtigste er jo at få filerne ud.
Kunne man forstille sig en live cd som Hirens eller Ubunto vil kunne se filerne på disken, hvis Easeus ikke klarer opgaven.
Eller nogle af disse programmer:
http://digifile.dk/download.php?katid=33
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 16:05 #8
Hirens er nok ikke nødvendig. Ville selv prøve med Recuva eller Testdisk Photorec - køres som admin.
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 16:29 #9
Jeg kunne ikke vælge noget wizard da jeg åbnede programmet. Der var kun to ikoner du kunne vælge. Nu er jeg kommet her til og kan ikke komme videre?
http://billedeupload.dk/images/MbNQ6.png
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 16:38 #10
Nå jeg troede 220661 havde lagt et link til Partition Master.
http://www.filehippo.com/download_easeus_partition_master_home/

Men når der nu står Unformatted, vil jeg mene, at det er håbløst at
genskabe partitionen.
Prøv i stedet at redde dine data med f.eks. Recuva: http://www.piriform.com/recuva/download
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 17:11 #11
Når jeg prøver recuva står der bare at stien ikke findes?
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 17:19 #12
Det er som alle de programmer i har linket til ikke rigtig kan finde den eksterne. Når du trykker på den inde under denne computer står den også bare og tænker indtil denne computer ikke svarer.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 17:27 #13
Har du prøvet at skifte kablet fra HDD til USB?
Prøv at se under Tryk på windows tasten og X, vælg "Diskhåndtering"
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 17:55 #14
Forstår ikke det sidste du skriver?
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 18:29 #15
Kører du XP? Denne computer viser kun HDD hvis den er i orden og har et drevbogstav. Diskhåndtering viser HDD hvis windows ellers kan finde den, og beskriver om den er i orden eller hvad.
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 18:45 #16
Kører med windows 7
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 18:54 #17
Ok, win 8 her. Men det er nok det samme. Hold tastaturknappen "Windows" ned og tryk på X. Så kommer der flere muligheder op. tryk på Diskhåndtering og se hvad der står om disken.
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 19:03 #18
Sådan ser denne computer ud: http://billedeupload.dk/images/mfpDF.png
Før var det et Elements logo nu er der bare den disk.

Sådan her ser det ud når jeg trykker Windows + X
http://billedeupload.dk/images/2Tdx7.png
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 19:19 #19
Det ser ud som om du har et C-drev som er overfyldt indtil ubrugelighed?
Windows+X ??? Prøv Kontrolpanel/System og sikkerhed/ Administration/ Ude til højre klik på "Opret og formater Harddiskpartitioner.
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 19:24 #20
Ja, C drevet er godt fyldt op, men det burde vel ikke have noget at sige i denne her sammenhæng?

Vil du have mig til at tage et screenshot af diskhåndtering?
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 19:26 #21
Diskhåndtering ja fint.
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 19:34 #22
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 19:43 #23
Det er altså den som hedder disk 1 H. Den står som RAW og kan ikke læses af windows. Den skal nok formateres, hvorved alle data slettes. Men data kan måske reddet med et program. Der er en lille mulighed for at genskabe den manglende partition, med følgende program: http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/EASEUS-Partition-Manager.shtml
Gå op foroven under WIZARD og vælg at søge efter mistede partitioner, og lad programmet gøre det automatisk. Og lad os så se hvad der sker.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 19:44 #24
Ps. Det vil være klogt af dig at fjerne nogle data fra windows. Den kan jo snart ikke arbejde mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2013 - 20:10 #25
Beklager min ikke tilstedeværelse.
Forstår ikke med det link jeg sendte. Jeg er næsten 100% sikker på det var det jeg brugte til at gendanne filtabel på den eksterne.
Håber Partition Master du linker til er mere effektiv, eller at filerne kan resses på anden måde.
Jeg er enig i plads på c drevet skal gøres større. Den er jo helt sandet til.
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 20:19 #26
Så skriver den: You have no unallocated space to searh
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 20:22 #27
Dit link var ok. Det var bare mig som troede det var til en anden EaseUs version, hvorfor min anvisning var forkert. Men nu gælder det nok om at redde data som du selv skriver i #7, for jeg tror ikke rigtig på at EaseUs kan klare det problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2013 - 20:25 #28
Nej det kunne det desværre tyde på :-(
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 20:29 #29
Hvilke programmer kan i anbefale til det? Recuva virkede ikke
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 20:33 #30
"no unallocated space to searh " ??? Det forstår jeg ikke når der står RAW. På den anden side er det også mærkeligt, at partitionen har et drevbogstav "H". Jeg prøver at slette en partion for at se hvad der står.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2013 - 20:34 #31
Kunne programmet ikke se harddisken, eller så den disken men ikke filerne?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2013 - 20:47 #32
Er problemet det samme lige meget hvilken usb port du bruger?
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 20:51 #33
Slettede en partition http://peecee.dk/upload/view/405483
Derefter kørte jeg EaseUs Partition masters wizard, og alt blev gendannet. Men ok, den stod heller ikke som RAW.
Vi har vist noget at lære om RAW:)
Avatar billede FilipEvaldsen Nybegynder
23. marts 2013 - 21:11 #34
Det er mig selv som har ændret bogstavet til H. Problemet er det samme uanset hvilken USB port jeg bruger.

Den skriver "stien eksisterer ikke"
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2013 - 21:19 #36
Ps. Den har en "Lost partition recovery"
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2013 - 08:26 #37
Jeg havde afprøvet #7 med en live cd fra ubontu, for at se om den kan se mere end Windows kan.
http://www.ubuntu.com/download/desktop
Fil en hentes og brændes til en cd så den bliver bootbar.
Ved boot indsættes cd, og når billedet kommer frem om man vil installere vælger man "Try Ubunto".
Hele programmet afvikles fra cd skiven og har overhovet ikke indflydelse på harddisken.
Prøv her at se når du lokaliserer din harddisk om der er noget synligt i drevet.
Avatar billede akse0435 Seniormester
22. juli 2017 - 18:47 #38
Prøv dette:
Tryk Windows+r, og skriv: cmd
Tryk enter, og command prompt burde åbne.

Hvis drevbogstavet stadig er H, så skriv følgende:
chkdsk H:/f/r
Dette burde udføre en fuld disk reparation.
Avatar billede Hans Frost Praktikant
04. september 2017 - 11:58 #39
Hvad endte denne sti med?
Jeg sidder selv med en ekstern HD med mange data på og hvor min PC ikke kan se disken.
Der var 2 partitioner på disken og jeg bad om at få udvidet hovedpartitionen og den blev så merged ind i en samlet.
Jeg fik et varsel om at disken så ikke kunne bruges til styresystem og da jeg kun har datafiler på disken, accepterede jeg.
Hverken diskhåndtering eller filemanager kan se disken og PC'en kan stå og lede i timevis.
Jeg har så kunne se disken ude fra prompten og disken har stadig sit devbogstav, samt partition 1 og volume 7, men jeg har ikke turdet benytte "Diskpart" til andet end at kigge, for mine data vil jeg nødig miste.

Har jeg mistet mine billeder eller er der en løsning ?

Tak på forhånd :-)