Avatar billede klavil Seniormester
22. marts 2013 - 12:41 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Mobilt internet og hvilken tablet ?

Igennem Telenor kan jeg få mobilt internet til 49 kr om måneden.
Det eneste problem er at tilslutningen er via Usb.
Hvad gør jeg så mht tilkobling af en tablet, da jeg ikke vil have en med plads til simkort.
Mit krav til tablet er at den skal være omkring de 10". dem på 7" er for lille.
Hvis det skal være Android så skal den køre nyeste version.
Jeg havde en klar forestilling om at det var Nexus 10 der var mit valg, men det kan jeg så ikke få i DK :(
Har også kigget lidt på Microsofts Surgate og på Apples nye Regina.
Jeg vil gerne kunne tage nogel film med på farten, men ved ikke om de kan trække det.
Enten kan jeg flytte film og musik på en SSD kort eller evt koble en ekstern harddisk til, hvis det er muligt?
Håber at høre nogle gode indput.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2013 - 12:48 #1
du skal have en router, så du har wifi. Så har du fuld mulighed - også for at andre maskiner kan bruge nettet.
Der er routere, der kan klare sim-kort direkte - og andre, der skal have en usb-dongle i. De sidste skal så kende dongle og udbyder i deres firmware for at virke.
Avatar billede klavil Seniormester
22. marts 2013 - 15:06 #2
Måske har jeg ikke formuleret mig ordentligt. Det er for at have internet med på tur. Her hjemme er det fint nok med wifi, men det er når vi tager andre steder hen, jeg gerne vil være online.
Ved godt at jeg kan lave et hotspot med telefonen, men syntes hastigheden er ringe .
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2013 - 15:21 #3
hos telenor han du 'få' en ZTE MF91d (4G)
det er en mobil router, du kan have i lommen - den skal så oplades via usb (oplader/pc) efter behov.
Avatar billede klavil Seniormester
22. marts 2013 - 15:27 #4
men der skal du jo have simkort i din tablet eller ?
Avatar billede thov Forsker
22. marts 2013 - 15:39 #5
Jeg er på farten (bil) med denne router http://www.edbpriser.dk/router/asus-wl-330n3g-id-4961362.aspx
Den er ikke meget større end 3G-donglen, og leverer mobilt internet til tablet og telefon.

Den kører på 5V, så mon ikke en tablet med USB adapter også kan trække den (Den kører ellers på cigartænder stikket).

Film lægges på micro-SD, som min Samsung har tilslutning for.
(Altsammen udelukker brugen af iPad).
Avatar billede klavil Seniormester
22. marts 2013 - 16:05 #6
hvad skal man så have for at få den til at virke?
er det billigere end de 49 kr jeg skriver?
Avatar billede thov Forsker
22. marts 2013 - 16:31 #7
For de 49kr./md får du en USB-dongle.
Den plugger du i ASUS routeren, og så har du et mobilt hjemmenetværk til alle de smartphones, tablets og bærbare computere du ønsker.
Routeren skal 'bare' forsynes med 5V, 12V eller 230V (adaptere følger med).
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2013 - 16:38 #8
en router giver bare adgang - men du skal jo stadig have et abonnement til internettet. De foreslåede er bare mere fleksible end et simkort i en tablet, da andre enheder kan bruge forbindelsen samtidig. Husk nu at tjekke, om router kan 4g, hvis det er det, du bestiller i abonnement.
Avatar billede klavil Seniormester
22. marts 2013 - 17:21 #9
og så kobler man bare på den som hvid det var en router.ok.
Med telenor der følger routeren med så vidt jeg kan forstå det.
Hvad mener i så  mht tablet. Er det hip som hap for de fungerer vel alle med routeren ikke?
Samtidg hvad med filmvisning evt HD?
Der er ikke nogen af dem man kan installere spil på, er der?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. marts 2013 - 17:39 #10
Pris/md. 49 kr.
Inkl. forbrug 0,5 GB

Det er seriøst meget lidt.
Down-load/Mbit 17-40

40,00 Mbps = 5,00 MB/s = 300,00 MB/min
http://web.forret.com/tools/bandwidth.asp?speed=40&unit=Mbps

Du kan downloade med fuld hastighed i ca 1 minut og 40 sekunder, så har du brugt månedens forbrug.
Avatar billede klavil Seniormester
22. marts 2013 - 17:44 #11
Jeg skal nu heller ikke bruge den til at downloade noget med, da jeg kobler på hjemme med den og overfører det jeg skal bruge der. Det er kun til at surfe lidt internet på
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2013 - 17:46 #12
men det brug, så hold dig til surf via telefonen. Det andet bliver (abonnement og router) alt for dyrt.
Avatar billede klavil Seniormester
22. marts 2013 - 17:57 #13
du mener jeg skal bruge telefonen som hotspot istedet?
Ja jeg kan se telenor har ændret deres  mobilt bredbånd. det er nok fordi det er med 4g nu.Jeg syntes de 49 kr før var med 1 gb DL.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2013 - 20:03 #14
men hvis din telefon ikke kan 4g, så får du jo stadig bare den hastighed, du havde før.
Du har åbenbart et meget lille forbrug mobilt - så der er ingen grund til at investere i ekstra hardware og abonnement til det (efter min mening).
Jeg smutter selv i sommerhus et par måneder om året, og tager min 4g-dongle med - så har jeg stadig internet, og skal kun betale for et abonnement (er 100% på 4g, har ikke fastnet i privaten).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. marts 2013 - 08:18 #15
Så længe du er klar over det begrænsede forbrug du har, så vil jeg overlade spørgsmålet til dig selv og andre.

Jeg ville blot sikre mig at du ikke stod skuffet tilbage efter 2 minutter.

Jeg har ikke målt efter, men du kan ca åbne et site som ekstrabladet (alm version) 3-6 gange pr. dag før du overskrider dine 500 MB.

Ca. 125 site visninger a 4 MB stykket.
(Flere hvis det er mere simple site)
Avatar billede klavil Seniormester
23. marts 2013 - 09:45 #16
Ja det lyder jo ikke af voldsomt meget.
Clase57: Mht telefonen, så vil jeg jo have en tablet istedetfor som jeg også kan bruge på eksempelvis rejser. Der kan man næsten altid kome på deres netværk enten gratis eller mod betaling.

Nu ved jeg at det er muligt at koble på ligemeget hvilke udgange en tablet evt ikke har?
Jeg har vel selv 6 eller 8 gb på min telefon, men bruger ikke i nærheden af det og jeg ved at jeg bruger telefonen noget mere end jeg vil gøre med en tablet.

Hvis der er dårligt signal mobilt et sted, er det så også det samme for det internet som eksempelvis telenor har, hvis det vel og mærke er samme udbyder af telefon og internæt mobilt?

Er det underordnet hvilken tablet jeg køber, forbrug eller ej?
Nogle problemer med afspilning af film, youtube eller de gængse sider som nyhederne osv?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
23. marts 2013 - 20:16 #17
Hvis der er dårligt signal mobilt et sted, er det så også det samme for det internet som eksempelvis telenor har, hvis det vel og mærke er samme udbyder af telefon og internæt mobilt?

Dårligt signal vil give enten ingen net eller meget langsomt net, dette uanset enhed der anvender det.
Avatar billede klavil Seniormester
06. april 2013 - 12:04 #18
tak for hjælpen i må gerne ligge et svar
Avatar billede thov Forsker
06. april 2013 - 12:33 #19
Jeg står over :-)
Avatar billede klavil Seniormester
21. april 2013 - 02:27 #20
Igen tak for hjælpen. lig gerne et svar så vi får lukket :)
Avatar billede klavil Seniormester
06. maj 2013 - 00:31 #21
lukker selv da ingen har givet lyd :)