Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 10:05 Der er 45 kommentarer

Adobe Reader vil åbne alle programmer

Hej. Min kæreste har fået gjort "noget" på computeren så alle programmer vil åbne med Adobe Reader. Jeg kan ikke finde ud af at løse det selv, så jeg håber på hjælp her.

Jeg har nu afinstalleret Adobe Reader for at kunne åbne de andre programmer. Men jeg har så problemer når der er noget der kræver Adobe Reader. F.eks kan jeg ikke se om jeg skal have penge tilbage fra SKAT.

Problemet har desværre stået på så længe at jeg ikke kan gå tilbage til inden problemet opstod og lave systemgendannelse ;o(

Kan i hjælpe mig?

Mvh Martin
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 10:35 #2
Tak for hurtig svar, men jeg har brug for mere detaljereet hjælp. Jeg har ikke den store IT-viden.
Avatar billede Jensen DK Novice
10. marts 2013 - 10:41 #3
Højre klik på den ting du vil åbne og vælg open med, og vælg så det program der skal åbne, husk flueben i husk programmet.
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 11:06 #4
Er der ikke en nemmere måde. Jeg tænker på om der ikke er et eller andet sted hvor jeg kan "forklare" min pc at den KUN skal bruge Adobe reader til de "rigtige" ting?
Avatar billede milter Ekspert
10. marts 2013 - 11:21 #5
@ mareha.

Der findes ikke nogen mere detaljeret eller simpel måde at løse problemet på. Det skulle måske være en systemgendannelse  til en dato, før problemet opstod:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/products/features/system-restore

Hvis det ikke hjælper, må du have fat i en med lidt mere computerkendskab.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 11:24 #6
Det vil nok ikke for dig føles som en lette måde.
Hvis din pc kører win 7, så vil jeg mene at link 2 i indlæg #1 er løsningen.
Under boksen der hedder ".exe" vil fil assosiationerne blive rettet til de værdier som er de korrekte.
Filen er en pakket fil der skal pakkes ud.
Så vidt jeg husker skal man højreklikke på den udpakkede fil og vælge "flet" når man indsætter disse værdier.
Men da jeg ikke er 100% sikker vil jeg godt lige have andres mening om det.

I øvrigt er det altid en god ide at tage en backup i registreringen før man kører sådan et fix.
I søgefeltet skriver man regedit.
Oppe i venstre hjørne kan man vælge eksporter og gemme en registreringsdatabase fil man kan gå tilbage til.
Virker fixet ikke efter hensigten så går man ind i registreringen og vælger importer og vælger den fil man lige har gemt.
En anden løsning er at man kan vælge en sutemgendannelse, hvis der ligger et punkt lige før man retter i registreringen.
Avatar billede Jensen DK Novice
10. marts 2013 - 11:25 #7
#3 må være den nemmeste måde at gøre det på.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 11:36 #8
#7 Problemet her er jo at man vel nødt til at rette samtlige programmer der er installeret på pc på denne måde.
Problemet med pc her er jo at når Adobe er installeret, så åbnes alle programmer med dette program.
En retning af fil henvisninger vil rette alle programmer på en gang.

#5 Systemgendannelse er desværre ikke en mulighed længere for spørger.
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 12:26 #9
Vil sige at jeg er meget taknemmelig for jeres hjælp, men er ikke 100 % sikker på hvad der er den bedste løsning for mig.

220661, hvad vil dit forslag være?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. marts 2013 - 12:44 #10
#3 Er nemmest, men du vil skulle gøre det en gang med alle dine programmer, altså vil du af og til skulle gøre det, når du bruger et program som endnu ikke har fået det at vide.

220661 Vil fixe det på en gang.
Hvis du kan finde ud af det, så det at foretrække.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 12:47 #11
Det forudsætter din pc kører win 7?

Min løsning er:
Gå i registreringen og lav en backup af denne. Gem den et sted så du let kan finde den hvis du skal gå tilbage.
Hent denne http://www.winhelponline.com/fileasso/exe_fix_w7.zip og udpak den.Kigger man på vejledningen i linket, så står der "merge", som på dansk betyder flet.
Derfor så højreklikker du på den udpakkede fil og vælger flet.
Du skeulle nu have rettet dine fil henvisninger.
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 12:49 #12
Jeg kører win 7.

He he kunne man tillade sig at spørge om hjælp til at "Gå i registreringen og lav en backup af denne" ;o)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 12:53 #13
Ja.
Gå i søgefeltet og skriv    regedit
Oppe i øverste venstre hjørne går du ind i filer og vælger eksporter.
der kommer nu en boks frem hvor du kan give din fil et navn (evt før fix af Adobe) og vælg gem et sted den er let at finde.
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 13:05 #14
Nu har jeg lavet en backup. Hvis det går helt galt, hvordan bruger jeg så denne backup?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 13:14 #15
Så går du ind i registreringsdatabasen igen og går op i filer og vælger importer.
Her vælges så den fil du lige har gemt, og trykker åbn.
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 13:38 #16
Jeg har nu prøvet, men har måske gjort noget forkert (sikkert. Men når jeg trykker på dit link, så kan jeg vælge åbn eller gem.

Jeg hvis jeg vælger åbn kan jeg højreklikke og f.eks vælge udpak alle. (Skal jeg gøre det ?) Den gemmer det så i mine dokumenter.

Og så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre mere. Jeg finder ikke på noget tidspunkt noget med merge eller flet?

Kan du logges til at yde endnu en hjælpende hånd ;o)
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 13:42 #17
Jeg kunne nu vælge FLET i øverste linie, men det hjalp ikke noget. Jeg har prøvet at genstarte pc´en men det ændrede heller ikke noget. Jeg fik denne meddelse da den genstartede og prøvede at gå på nettet. Jeg har fået den mange gange.

Adobe reader kunne ikke åbne ´ONENOTEM.EXE´ Enten fordi filen er beskadiget (den er f.eks sendt som vedhæftning i en email uden at være afkodet korrekt)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 13:48 #18
Du vælger gem. Så højreklikker du på filen og vælger at upakke filen.
Den udpakkede fil højreklikker du på og vælger flet.

Jeg bruger Winrar på min pc til at pakke ud med, men andre programmer til dette burde også kunne gøre det.
At du ikke kan åbne den nævnte fil kan være at den er beskadiget.
Men du burde ikke længere have problem med at Adobe åbner andre programmer.
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 13:52 #19
Det er det jeg har gjort, men det har deværre ikke løst mit problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 13:58 #20
Prøv at fjerne Adobe med Revo Uninstaller free:
http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html
Når programmet startes kommer et billede med alle programmer som du har. Vælg "Dit program" og tryk på afinstaller. 3 mulighed der vises i næste boks accepteres. Programmet afinstalleres. Du trykker på næste og registreringen tjekkes for efterladenskaber. Når resultatet kommer vælger du "vælg alt" og trykker slet og herefter på  næste. nogle gange kommer der filer op to gange og her vælges også at slette disse.
Genstart pc.
Hent og installer en ny version af Adobe
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 14:44 #21
Så er det også afprøvet, og resultatet er desværre det samme.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 14:52 #22
Fandt en anden side med at gendanne filhenvisninger til win 7.
http://www.sevenforums.com/tutorials/19449-default-file-type-associations-restore.html
Prøv at flette denne i stedet og se om det løser dit problem.
http://www.sevenforums.com/attachments/tutorials/123734d1312706455-default-file-type-associations-restore-default_exe.reg
Gem filen og højreklik på den og vælg flet
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 15:04 #23
Husk at genstarte pc for at det bliver effektueret.
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 15:06 #24
det har jeg gjort, så det kunne desværre ikke redde vores forsøg ;o)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 15:16 #25
Så må du prøve om #3 kan løse problemet for dig.
Jeg har ikke andre nemme løsninger her, men forstår bare ikke hvorfor det ikke virker??
Kan du heller ikke løse det med #3 så er der måske kun en geninstallering af systemet tilbage.
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 15:27 #26
Nej det er ved at blive frustrende, især nu hvor jeg får så meget hjælp fra dig/jer. Men som jeg forstår det så skal jeg højre klikke på hver enkelt ikon som nu er et PDF-ikon og så vælge åben med, og derefter det rigtige program. Men hvad skal jeg f.eks vælge når det er internet ikonet (E)?
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 15:45 #27
Som jeg forstår det så skal jeg højre klikke på hver enkelt ikon som nu er et PDF-ikon og så vælge åben med, og derefter det rigtige program. Men hvad skal jeg f.eks vælge når det er internet ikonet (E)?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 15:50 #28
iexplore.exe som sandsynligvis ligger her:
"C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe"
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 15:59 #29
Har du flere brugerprofiler på din pc?
Kører du på en profil med administrator rettigheder nu?
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 16:00 #30
Stadigvæk er det markeret med et PDF ikon. :o(
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 16:05 #31
Okay.
Så har jeg ikke flere bud end at geninstallere.
Andre i tråden?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 16:08 #32
Åbnede internettet når du brugte iexplore.exe?
Huskede du at tjekke af at Windows skulle huske indstillingen?
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 16:53 #33
Øh det er jeg ikke klar over. Tro det eller ej, men jeg har fået en bekendt til at indstallere windows 7 ;o)
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 16:57 #34
Ja når jeg går ind i programmer og klikker på iexplore, så går jeg på internettet. Men jeg synes ikke at jeg på nogen måde kan vælge "åben med" og vælge hvilket program jeg vil bruge til at åbne med.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 17:04 #35
Prøv at holde på shift tasten medens du gør det.
Når du højreklikker på ikonet og vælger åbn med og vælger program kommer en boks frem der ligner denne: http://1.bp.blogspot.com/_GI_eRe3Vv9c/TMVqi_ot1qI/AAAAAAAAAmQ/H4JLjG-NI_I/s1600/open-with.png
og her skal du sætte et tjektegn i at man skal bruge det pågældende program.I dette tilfælde hedder det "Allways use this program to open this kind of file"
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 17:08 #36
Men hvis du alligevel har planer om en geninstallering, så er der jo ingen mening i at fortsætte her
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 17:15 #37
Jeg gør det i programmer, men der kan jeg ikke få mulighed for at vælge åben med, heller ikke når jeg holder shift nede.

Jeg vil meget gerne undgå at skulle geninstallere.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 17:26 #38
når du vælger programmer, så får du også muligheden med at sætte et tjektegn. Det kan jeg se her:
http://www.sevenforums.com/tutorials/12196-open-change-default-program.html
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 17:31 #39
problemet er at jeg med iexplore ikke får mulighed for at vælge Åben med. Jeg kan kun klikke så den åbner internettet.
Avatar billede mareha Nybegynder
10. marts 2013 - 17:45 #40
Jeg har desværre ikke mere tid pt. der er 2 børn der er blevet sultne efter noget aftensmad. Men mange tak for din hjælp og meget store tålmodighed ;o)

Det er første gang jeg skriver et indlæg herinde, og kan se at der er noget med point. Men hvordan giver jeg dig point?

Mvh Martin
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2013 - 17:47 #41
Man giver point ved at acceptere et svar men da vi ikke er færdige endnu så vent med at lukke.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
10. marts 2013 - 18:57 #42
http://foxit-pdf-reader.en.softonic.com/

Jeg har ikke fulgt med i denne lange tråd, men kan det passe, at ingen har foreslået at smide Adobe Reader ud med revo uninstaller. og installere  Foxit  Reader i steder for. ?

Meget mindre program, der ikke giver nær så meget bøvl som Adobe, og faktisk kan det samme ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. marts 2013 - 07:40 #43
#42 det er desværre ikke en løsning.
Problemet er større end som så.
Det vil ikke rette at Adobe vil åbne ALT, eller retter at alt vil åbnes med Adobe.
Avatar billede mareha Nybegynder
11. marts 2013 - 09:59 #44
Vil bare lige sige at jeg selvfølgelig følger spændt med om der skulle vise sig en brugbar løsning ;o)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2013 - 17:02 #45
Hvis man nu indtil man måske geninstallerer maskinen bruger en online viewer til at vise filerne, i stedet for at have programmet installeret:
http://view.samurajdata.se/

Har lige prøvet at oploade en pdf fil fra min pc og det fungerer ok.
Ps Jeg kan dog stadig ikke forstå at reg fixet ikke kunne rette det??
Har henvist til det fix et par gange før med held til andre brugere.

Eller:
Opret en ny bruger med administrator rettigheder og log på denne.
Har programmerne forkerte filhenvisninger i den nye profil?
Hvis ikke så kopier personlige filer ind i den nye profil, og fjern dem i den gamle, og brug den nye profil til du skal geninstallere pc.