Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2013 - 19:54 Der er 19 kommentarer

køling ude af kontrol!

Hej Eksperter

Jeg har læst flere indlæg om dette emne, dog uden held!

Jeg installerede windows 7 og vupti 2 uger senere kører min blæser udelukkende på 100%

Hvordan løser jeg dette?

mvh Morten
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 20:03 #1
Start med at give os info om alt hardware samt målinger af temp på diverse inc særligt CPU.
Der findes et hav af programmer til det, her er et par...
http://www.aida64.com/
http://www.techpowerup.com/realtemp/
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2013 - 21:32 #2
Hej NielsErikK

Nu er jeg jo ikke nogen haj til det her. Men jeg prøver ;)

Windows 7 home edition, service pack 1

Klasifikation 4,9 windows experience index

Intel(R) core(TM)2 duo CPU T8300 2,40GHz @ 2,40GHz

3,00 GB RAM

Tempeatur ligge på 57-60 grader ved 100% cpu
fan speed 5000rpm max 5100

Er der andet specifikt?

Mvh Morten
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2013 - 21:57 #3
Hej igen

Jeg fik ikke skrevet 32bit operativ system.

WDC temp ligger på 38 konstant

CPU usage svinger mellem 3 og 15% når jeg ikke trykker stress test.
CPU Voltage 0,925 uden belastning og 1,137 med 100%

CPU  temp er 102 grader
men  Core 1 er 41-57 grader
og    Core 2 er 41-57 grader
og cooling fan er stadig konstant på 5000rpm

Morten

(sorry hvis der mangler et R ind imellem, tasten er lidt ustabil ;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 21:59 #4
Det var da godt nok også mange omdrejninger, hvor langt kan den flyve ?

Spøg til side, temp er ok ved max belastning, men omdrejningerne er høje.
Hvilken køler og blæser er der monteret på CPUen (det kan ikke aflæses via program).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 22:01 #5
Core lyder ok, men cpu temp høj.

Er der rent for støv?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 22:06 #6
Hvad er blæserhastighed efter 5 minutter idle/tomgang?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2013 - 22:08 #7
Hej

Det er den originale.

Der sidder en køler og så ligger der ligesom en alu skinne som err loddet på til at flytte varmen fra CPU til blæser. Dem føles ikke varm og lyder ikke slidt, den kører bare konstant
Den hedder
DC Brushless model KFB00505HHA  DC05V  0 36A 4W

made in CHINA ;)
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2013 - 22:10 #8
Blæser er konstant 5000 uanset om den streamer film eller står i dvale ude på terassen

Der er helt rent for støv, det var nemlig min første tanke.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. marts 2013 - 22:44 #9
Er det en færdigsamlet pc hvor jeg ud fra model kan finde ud af mere?
Det er helt galt den løber så stærkt.

Jeg vil godt be om 2 nye temp målinger.
1 efter 5 minutter fuld skrue.
1 efter 5 minutter idle.

Skiftede du HDD eller andet da du oprindeligt fik problemer (kan du ha skubbet til køleren).
Var du i BIOS? Nogen BIOS har et sted hvor blæseren kan justeres.

3 mulige mistanker:
1 Dårlig forbindelse mellem køler og CPU (nyt kølepasta).
2 Defekt blæser.
3 Defekt MB som giver for meget strøm.

Har du andre steder blæseren kan sættes til på motherboardet, evt oprindeligt beregnet til kabinet, så er det værd at prøve i idle test.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2013 - 20:13 #10
Hej igen

Det er en ASUS M51S den er helt standard.
Jeg har de nye målinger og det er:

1 fuld skrue i 5 min når den op og ligger stabilt på 60grader
1 de første 5 min efter opstart ligge den stabilt på 38 grader

Når jeg så stopper stress test så falder den til 40 på under 20sek.

Det kom efter jeg installerede en original windows 7 cd. så hentede den nogen opdateringer og ca. 10 dage senere kører blæseren fuld skrue i samme øjeblik jeg tænder pcén.

mvh Morten
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 08:17 #11
Dine temp er helt ok.
Jeg nægter at tro årsagen findes i win7, det er et tilfælde.

En hissig blæser opsætning i BIOS eller defekter er det eneste jeg pt. synes giver mening.

Fik du set på bundkortet om der er andre mulige stik til din CPU-blæser?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 08:33 #12
Jeg er ked af at være budbringer som kommer med dårlige nyheder, men skal jeg gætte så ser rækkefølgen således ud...

1: Bundkort levere fejlagtigt for meget strøm (konstant fuld power til blæser), kræver udskiftning, er kostbart.

2: Selve blæseren er defekt, kræver udskiftning, er til at betale.

3: BIOS har mulighed for aggressiv blæseropsætning, kræver kun rettelse.

Alternativer (som jeg tror mindre på, men er billige)...
1: Udskiftning af kølepasta, dog taler det imod at CPU hurtigt falder i temp som den bør.

2: Støv (har jeg spurgt til), dog taler det imod at CPU hurtigt falder i temp som den bør.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2013 - 10:12 #13
Hej Igen

Der er ikke andre stik til blæseren

Hvordan ændrer jeg i bios?
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2013 - 12:23 #14
Hej

Jeg prøvede lige et råd fra en anden tråd. Tænd pc, tag batteri af og ryk stikket ud!

Når jeg så starter den igen så kører blæseren helt lydløst de første 30 sek ca. så går den lidt op i fart og så ca, 10 sek mere så er den på fuld speed igen.

Jeg prøvede lige at starte windows med fejlprompt. så er den færdig med at indlæse windows filer og stopper et øjeblik. når så skærmen skifter til windows "dos prompt" så kommer blæseren op i gear!

Det er da ikke tegn på at MB er defekt! elle hvad?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 20:20 #15
Kig på #12
Du bør starte fra den billige ende, altså:
BIOS opsætning.
Støv.
Kølepasta.
Blæser (test anden blæser, eller din på andet bundkort)
Bundkort til sidst.

Det er ikke kommandoprompt (windows) der får den op i hastighed, det er varme eller fysiske fejl.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2013 - 16:22 #16
Hej

så er nyeste bios lagt på pc. den kører stadig fuld gas :(
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. marts 2013 - 16:58 #17
Så er du jo nået til støv og ny kølepasta.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. marts 2013 - 11:01 #18
Jeg afmelder overvågning af spørgsmålet grundet inaktivitet fra spørger, send privat besked hvis du har yderlig spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2013 - 06:07 #19
Så er problemet løst. Lige så pludseligt som det opstod er det stoppet igen. Ca. 7 dage efter opdatering af grafikkort driver. Ingen fysiske problemer fundet.