Avatar billede kristian21 Praktikant
12. august 2001 - 17:05 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

tastetur< laver< underlige< fejl.

hej <alle<
mit< tastatur< laver< underlige< fejl...
jeg <har< en< IMAC< g3<,< og< jeg< har< ikke< rigtig
erfaring< med< MAC.
Der< er< mig< bekendt< ikke< \"spildt\"< noget< i <tastaturet.*
Kan< det< være< tegnstæningen,< eller< styresystemet,< der< er< noget
galt< med...
tak <for< hjælpen....
venlig< hilsen <kristian
Avatar billede makse Nybegynder
12. august 2001 - 17:14 #1
Har du prøvet med et andet tastatur?
Sidder stikket rigtigt monteret?
Prøv den gammeldags metode. Et \"ordentligt\" slag, i bunden af tastaturet.
Avatar billede lingoman Nybegynder
12. august 2001 - 17:25 #2
Hvad skriver den hvis du taster \"<\"
Avatar billede kristian21 Praktikant
12. august 2001 - 18:45 #3
fra pc :-) hvis jeg taster <,  så laver den < men med mellemrum. Jeg har desværre ikke prøvet et andet tastatur. Det er monteret som det skal. Det med hammeren under bunden hjalp desværre ikke :-)
Avatar billede kristian21 Praktikant
12. august 2001 - 18:46 #4
forresten. tabulatortasten påvirker å og capslock påvirker ø.... Der skal vist et nyt tastatur til :-(
Avatar billede lingoman Nybegynder
12. august 2001 - 18:53 #5
Måske er den sat til et andet sprog ? På min Mac OS 8.1 har jeg mulighed for at vælge sprog version som påvirker hvordan tasterne tolkes

mvh geo
Avatar billede kristian21 Praktikant
12. august 2001 - 18:58 #6
Tastaturet er sat op til dansk, hvorefter den selv vælger britisk. Men en direkte funktion der hedder sprog, ved jeg ikke om findes?
Avatar billede kristian21 Praktikant
12. august 2001 - 18:58 #7
Jeg har fundet det. Tekst under kontrolpanel. Der er valgt alfabet latin -> sprog dansk
Avatar billede lingoman Nybegynder
12. august 2001 - 20:18 #8
Hvorfor bliver den sat til britisk ? Den skal stå på Dansk!

Tastatur indstilliger
Alphabet > Latinsk
tastaturlayout >Dansk

Du har sikkert ikke installeret det danske tastaturlayout.

Find det på din installations CD :)
Avatar billede kristian21 Praktikant
13. august 2001 - 00:18 #9
Jeg har for sjovt prøvet at sætte tastaturet til min pc\'er (hvilket jeg ikke troede man kunne - men det kan man). Det var de samme fejl som tastaturet lavede på mac\'en som på pc\'en. Jeg tror simpelthen tastaturet er defekt. Lyder det ikke meget sansynligt..
Avatar billede makse Nybegynder
13. august 2001 - 00:39 #10
Det er der nok ingen tvivl om.
Tilbage til slagmetoden. :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
13. august 2001 - 01:28 #11
Du har sikkert ret :)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
13. august 2001 - 09:01 #12
Hej Kristian21.

Vælg kontrolpanelet \"Keyboard/tastatur\".

Script = ROMAN (IKKE latin)
Sprog = DANSK

Har du opdateret til den nyeste version af \"CARBONlip\"

-den er nemlig med til at styre bl.a. dine sprogvalg.

Hvis du kører MacOS 9 eller nyere - så opdater alle de muligheder som kontrolpanelet \"SoftWare UpDate\" finder til dig.

Nu skulle den være på plads. Det er meget usansynligt at dit tastatur er i stykker.

Dog kan det være et udenlandsk tastatur du har fået fingrene i.

Hvis maskinen er købt brugt er dette en stor sansynlighed. Ring evt og spørg ham/hende der solgte dig maskinen.

Sidst løsning er naturligvis at tage tastaturet med ned til din lokale forhandler og teste fejlene der.

Mac-tastaturer fejler ALDRIG noget. Jeg har da helt sikkert ikke hørt om det endnu ! ! !

Good luck !
Avatar billede aeblenet Nybegynder
13. august 2001 - 09:03 #13
Hej igen Kristian.

Hvis du ikke kører OS 9. Så skriv her hvilket system du kører, så skal jeg finde den rigtige opdatering/link til dig.....

hilsen: http://www.aeble.net
Avatar billede stormester Nybegynder
13. august 2001 - 09:57 #14
Hej Kristian
Tak for sidst det var sgu hyggeligt....:O) Du bruger system 8.5, og Script var sat til Latin, Roman kunne man slet ikke vælge?????

hilsen Jacob
Avatar billede aeblenet Nybegynder
13. august 2001 - 10:07 #15
Hej Kristian21.

Her er Apple CarbonLib 1.3.1

http://download.cnet.com/downloads/0-10225-100-5905224.html?tag=st.dl.10005-103-1.lst-7-1.5905224

Så skulle den være iorden.

Prøv at genstarte, når du har valgt \"dansk\" og bliv ved med det indtil maskinen accepterer dit valg.

Som sagt: Mac-tastaturer fejler ALDRIG noget.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
13. august 2001 - 10:10 #16
Du skal nok også være opmærksom på at:

Når du taster \"option/æble\" + \"space/mellemrum\" vælger kontrolpanelet \"keyboard/tastatur\" automatisk default sprog.

Det kan jo være at det er engelsk ! ! !
Avatar billede kristian21 Praktikant
13. august 2001 - 17:53 #17
Jeg kan desværre ikke bruge linket til Apple CarbonLib, da mit styresystem ikke er international Engelsk eller US.
Jeg gav mit tastatur et ordentlig slag, hvorefter de virkede i 15 sek... Skal jeg slå hårdere :-)
Mange tak for de mange svar jeg har fået. Jeg lader lige spørgsmålet stå en dags tid mere...
Avatar billede kristian21 Praktikant
14. august 2001 - 15:57 #18
Jeg har forsøgt at downloade et ftp-program, da jeg har nogle ting på mac\'en, som jeg gerne vil have gemt inden jeg formatere den. Men jeg mangler stuffit. Er der nogle der ved hvad det er? Jeg har hævet til 300 point. Med venlig hilsen Kristian
Avatar billede aeblenet Nybegynder
14. august 2001 - 16:01 #19
Stuffit er et komprimeringsprogram (pakker ud/ind).

Du finder gratisversionerne her:

Stuffit Expander: (pakker ud)

http://download.cnet.com/downloads/0-10240-100-5180336.html?tag=st.dl.10005-103-1.lst-7-1.5180336

Aladdin DropStuff: (komprimerer)

http://download.cnet.com/downloads/0-10240-100-5180277.html?tag=st.dl.10005-103-1.lst-7-2.5180277
Avatar billede aeblenet Nybegynder
14. august 2001 - 16:04 #20
Jeg tror du allerede har programmet på din maskine.

Det har bare aldrig været aktiveret - derfor starter det ikke selv.

\"KLIK\" på dit skrivebord.
Hold \"option/æble\" nede og tast \"F\" (find)

Skriv \"expand\" i dialogen.

Så gemmer den sig i dine internetmapper et eller andet sted ! ! !
Avatar billede aeblenet Nybegynder
16. august 2001 - 12:41 #21
Vi takker for point.

hilsen: http://www.aeble.net