Avatar billede Patschwal Nybegynder
20. februar 2013 - 23:17 Der er 6 kommentarer

Anvende TÆL.HVIS, men kun såfremt et andet områdekriterie er opfyldt

Hej,

Jeg har bøvlet med at finde frem til en formel hvor TÆL.HVIS kan anvendes, men først såfremt et andet kriterie i det samme område er opfyldt. For at være mere specifik:

I området C6:C56 vil jeg godt kunne anvende formlen =TÆL.HVIS(C6:C56;"MC), men kun såfremt følgende er opfyldt: (C6:C56;"D"). TÆL.HVIS er altså betinget af, om der står et "D" i kolonnerne C6:C56. Mine forsøg ender med at formlen leder efter "D" og "MC" i samme celle.

Det er ikke sikkert TÆL.HVIS er den rigtige formel at anvende, men min viden strækker sig ikke længere i dette tilfælde.

Anyone?

Anvender Excel 2007
Avatar billede supertekst Ekspert
20. februar 2013 - 23:26 #1
Avatar billede supertekst Ekspert
20. februar 2013 - 23:27 #2
og så velkommen til Eksperten..
21. februar 2013 - 08:54 #3
Du har helt ret - som du beskriver det skal cellerne både være lig med "D" og "MC" på samme tid.

Hvad er det du ønsker?
Avatar billede Patschwal Nybegynder
22. februar 2013 - 15:39 #4
@supertekst: Tak, men det løser ikke mit problem. Var vist ikke helt præcis i mit første indlæg:

Det der er problematikken for mig, er at "D" og "MC" står i samme kolonne, men ikke i samme række. Såfremt der i ex. kolonne C i cellerne C6:C56 står "D", skal formlen tælle/undersøge, om der i den samme kolonne, C, er skrevet "MC".

Tak for de hurtige svar
Avatar billede supertekst Ekspert
22. februar 2013 - 15:48 #5
Selv tak - prøver at se på det lidt senere.
Avatar billede Patschwal Nybegynder
22. februar 2013 - 18:48 #6
Tror selv jeg fandt frem til en løsning, men den kræver i stedet en ekstra celle til en mellemregning.

Anvendte først en celle hvor jeg gør skriften "usynlig" og brugte formlen =TÆL.HVISER(G36:G39;"D")+TÆL.HVISER(G36:G39;"DN"), og fulgte op med =HVIS(G70=1;TÆL.HVIS(G6:G53;"MC");""), der hvor jeg oprindeligt ønskede mit resultat. Smukt er det ikke, men det kom til at virke.