Avatar billede cosmo21 Novice
12. februar 2013 - 12:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad trådløs forbindelse skal jeg vælge ?

Jeg har med 14 dages returret købt en trådløs USB nøgle fra Netgear
http://www.netgear.com/home/products/wireless-adapters/high-performance/wnda3100.aspx#two

altså en ret god high performance Up to 300 + 300Mbps

Men jeg er i tvivl. Kan et PCI netkort internt , knyttet til bundkortet præstere bedre end en USB løsning ?

Nogen med erfaring i den retning?
Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 12:31 #1
Det kommer helt an på om det er PCI eller PCI-Express og om vi snakker USB2.0 eller USB3.0.
USB2.0 kan max køre med 480Mbps og USB3.0 kan køre med 5Gbps(5000Mbps).
Det korte svar er at PCI og PCI-E sagtens kan køre med højere hastigheder end USB2.0. Den USB du har købt lader til kun at være USB2.0, hvilket betyder at de 300+300mbit du skulle få ud af det, egentlig kun er 300+180Mbps, fordi porten ikke kan arbejde hurtigere. Du vil stadig kunne bruge din USB-dongle's dual-band funktioner, men du vil max. kunne banke 480Mbps igennem den, hvis det kun er en USB2.0 enhed.
Jeg plejer at holde mig til PCI og PCI-E, da jeg har haft rigtig mange dårlige erfaringer med USB-netkort til trådløs adgang. Heriblandt kan den interferens der går igennem andre tilkoblede enheder give en enorm ustabilitet i enheden.
Avatar billede cosmo21 Novice
12. februar 2013 - 12:35 #2
Glemte helt mine specs

Jeg har en lidt ældre PC med

- USB 2.0
- køre via TDC en forbindelse på 20/2 (er det fint nok med en 300/300 mbps)
- PCI og PCI express
(express er hurtigst ikke ? hvordan kan man se forskel på en PCI Express og normal PCI?)
Avatar billede cosmo21 Novice
12. februar 2013 - 12:38 #3
Tog en hastighedstest
http://speedtest.ookla.com/result/1999625209.png

ser ud til at nøglen jeg har nu vel er ok eller ?
udfra mine 20/2 Mbit
Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 14:24 #4
Ja, fordi når du kun har en 20/2, så kan USB2.0 sagtens følge med. Du kunne også have nøjes med en USB-dongle til 150Mbps og hvis du ville så langt ned som muligt, kunne du have købt en 54Mbps.
Avatar billede cosmo21 Novice
12. februar 2013 - 16:26 #5
Ok ville det sige det ikke betyder det store at det er USB fremfor PCI/PCI express ?
Avatar billede cosmo21 Novice
12. februar 2013 - 16:27 #6
hov kom til at svare.. kan jeg annullerer det ?
Avatar billede KHHP Juniormester
12. februar 2013 - 16:43 #7
I dit tilfælde er det helt ligegyldigt om du bruger det ene frem for det andet. Jeg påpeget blot personlige erfaringer omkring det at bruge USB. Men såfremt du ikke har problemer med din USB-dongle, så er det ligemeget.

Du kan ikke annullere at du placerede som et svar. Du skal blot huske at den der har løst dit problem/svaret på dit spørgsmål, skal lægge svar, og dette skal du acceptere og helt ignorere  dit eget.
Avatar billede cosmo21 Novice
12. februar 2013 - 22:10 #8
Ok jeg sidder bare og tænker på at et PCI express kort ligger op 140-150 kr og dette jeg har på USB ligger på 300 kr så kan jo hente 150 kr hjem ved og bytte USB til PCI .. Gør jeg i morgen :-) Så har jeg også en USB port mere fri.

Skal jeg oprette en ny hvor du får point ?