Avatar billede jk127 Nybegynder
09. februar 2013 - 13:20 Der er 6 kommentarer

Unik id på ekstern harddisk.

Hej

Man kan tildele en ekstern harddisk at fast drev-bogstav i Windows 7. Går ud fra at harddisken har et unikt id der gør denne kobling mulig.

Hvor finder jeg det id? Og kan man ændre det?

Problemet er, at jeg har en større stak ens eksterne harddiske  (WD) og to af dem bliver opfattet som værende den samme. Har prøvet på forskellige pc'er - uden held.

Cheers
/j
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2013 - 14:26 #1
jeg har også to 100% ens diske - og kender ikke til, at man kan ændre i hardware-id.
Men du kan se det i egenskaber.
Højreklik på drev i stifinder, egenskaber, fanebladet hardware. Markér dit drev, og klik på egenskaber. Fanebladet Detaljer - der kan du vælge fx hardware-id'er og se værdier.
Avatar billede jk127 Nybegynder
09. februar 2013 - 15:08 #2
Det id der hedder "Hardware id" minder på ingen måde om et unikt id. Der er noget der hedde "Container id" kan det være det Windows bruger?
http://i.imgur.com/7pv2TMJ.jpg
http://i.imgur.com/LfBSQYD.jpg
/j
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2013 - 16:37 #3
ok - hos mig hedder de beholder-id eller basisbeholder-id (der står det samme i de to felter)
på mine to harddiske er det ens borset fra første gruppe, hvor den ene slutter på cb og den anden på cc
Så der skal nærlæses - i øvrigt er disk cb hos mig et backupimage af cc-disken.
Avatar billede lclemens Nybegynder
10. februar 2013 - 03:21 #4
Du tænker på, at de stjæler hinandens drevbogstav?

Der bruges bl.a. disk signaturen i mbr til at genkende harddisken. Du kan bruge diskpart til at udlæse (og evt. ændre) diskens signatur

list disk
select disk x
uniqueid disk

Hvis du gør det på begge harddiske, har de så ens signatur?
Avatar billede jk127 Nybegynder
11. februar 2013 - 15:57 #5
Jeg kan desværre ikke sammenligne da jeg ikke har (alle) diskene her (den ene "problemdiskene" befinder sig i Indien) og jeg ved ikke hvilken af dem, jeg har liggende her, der er den anden.

Hvis jeg ved præcis hvad det er for et ID Windows bruger, kan jeg lave en lille "kogebog" og få en medarbejder derover til at lave en liste med de id'er deres diske har.

Brugte diskpart, gav følgende:
DISKPART> uniqueid disk
Disk ID: 0007DBAB

Synes umiddelbart ikke at det ligner et "unikt" id, mere et fortløbende firma-id, så kan det være det Windows bruger?
Avatar billede lclemens Nybegynder
12. februar 2013 - 15:21 #6
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices

Her ligger drevbogstaverne. F.eks.: \DosDevices\C:

Dens værdi er disk signaturen + den fysiske placering af partitionen. Hvis du googler "MountedDevices" kan du finde en masse dybdegående information om emnet.