Avatar billede kris914g Nybegynder
26. januar 2013 - 20:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ssh user@nas.local ? linux nas server hjælp

hej eksperter jeg har lige fået linux og er igang med at lave en Nas server alt går fin indtil jeg støder på ssh user@nas.local som kan chekkes i denne guide som jeg har fundet på nettet https://docs.google.com/document/d/1hFw1YnH9s-1Y9M4VPLgPOOjm1iH6PJOHefg5NhGC4oA/edit?pli=1 ved ikke så meget om det men når jeg prøver at itaste commanden ssh kris914g@188.182.116.118  så skriver den time out har prøvet sygt mange ip'er nu. og nu er jeg kommer der til hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. håber i kan hjælpe. tak på forhånd. :)
Avatar billede CCodam Nybegynder
26. januar 2013 - 22:14 #1
Kommandoen du prøver at kører, har til formål at tilgå din NAS, fra en anden computer, og ikke fra din NAS.

Hvis du allerede sidder på en anden computer, og nu prøver at tilgå din NAS via SSH, så skal du først svare på spørgsmålet, skal du tilgå din NAS via lokal netværket eller via internettet.

Hvis du prøver at tilgå din NAS via det lokale netværk, så skal du benytte din NAS lokale IP adresse (fx 192.168.0.100)

Hvis du prøver at tilgå din NAS via internettet, så skal du benytte din Internet forbindelses IP adresse (fx 188.182.116.118), men det kan du først gøre, efter du i din router har forwardet SSH porten (22) til din NAS lokale ip adresse (fx 192.168.0.100)

Hvis du har brug for yderligere hjælp, så prøv at beskrive mere detaljeret, hvad du har gjort forud for dit problem, hvad du nu prøver at opnå, og hvad problemet er.
Avatar billede chalde Seniormester
26. januar 2013 - 22:34 #2
Hvis du prøver at tilgå din NAS via internettet, så skal du benytte din Internet forbindelses IP adresse (fx 188.182.116.118), men det kan du først gøre, efter du i din router har forwardet SSH porten (22) til din NAS lokale ip adresse (fx 192.168.0.100)

Og så er det nok en god idé lige at sætte PermitRootLogin til no og fjerne ssh adgang for kris914g og oprette en ny til formålet, inden vi åbner op for sjov og ballade, nu hvor de fleste detaljer er frigivet.

Evt. tilføje et ekstra sikkerhedslag til SSH med f.eks PKI hvis der skal være åbent mod WAN (men det ser ikke ud til at være der hvor der skal startes).
Avatar billede kris914g Nybegynder
27. januar 2013 - 18:23 #3
tak ccodam det virkede min nas server virker perfekt tusinde tak
bare skriv svr så du kan få dine point
Avatar billede CCodam Nybegynder
27. januar 2013 - 18:36 #4
Det var godt at høre :)