Avatar billede Kagemand701 Nybegynder
21. januar 2013 - 17:47 Der er 10 kommentarer

Windows 8 helt død

Hej venner,

I går oplevede jeg problemer med min Windows 8 computer. Batteriet ville ikke lade op. Kun hvis jeg tod det ud, satte det i igen, ville det et kort øjeblik. Fint nok. Det må byttes til et nyt. Men så i  dag når jeg starter min computer kommer der den blå skæm op, hvor den siger at det ikke er muligt at starte computeren. Så prøver den at reperere automatisk og genstarter i denne sammenhæng, hvorefter den så siger at det ikke er muligt at reperere automatisk.

Nu står den så her hvor jeg har prøvet at trykke "Optimer PC" igen uden held. Det kan ikke lade sig gøre. Jeg har også prøvet at trykke "Gendan PC", som jo er sidste udvej. Men nej. Igen siger den at heller ikke det er muligt. Det er heller ikke muligt gennem F11 ved start.

Fejlsikret tilstand findes ikke på listen mere, kun start Windows.

Recovery CD virker heller ikke, da CyberLink abre siger "Der er ikke noget fabriksbillede at vise" i en pop-up, og beder mig bare at slukke eller genstarte min computer, hvorefter vi starter forfra..

Sidste instans er reperation, men ville være lykkelig hvis jeg kunne redde mine filer - specielt en stor fil med matematik i.

Så nu står jeg her med en PC der absolut ikke vil NOGET.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2013 - 17:52 #1
Prøv med en Linux som kan køres direkte fra et CD drev eller en USB stick. Ubuntu, Linux mint eller andre. Kan harddisken ses fra Linux kan du trække dine filer ud på USB.
Avatar billede Kagemand701 Nybegynder
21. januar 2013 - 18:04 #2
Det må jeg prøve.. Downlaoder man bare Linux på sin USB?
Avatar billede Kagemand701 Nybegynder
21. januar 2013 - 18:06 #3
Men hvordan starter jeg Linux på min computer? Skal jeg ind i F11 og alt det der? I så fald - hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2013 - 18:14 #4
Man downloader en Iso-fil som brændes til en bootbar CD/DVD. Har du et DVD drev, så booter du bare op på CD/DVDén. Har du ikke noget CD/DVD drev, kan du ud fra Isoén lave en bootbar USB.
Du skal bare sørge for, at maskinen booter op på henholdsvis drev eller USB. Hvis det er nyt for dig, så bare spørg.
Avatar billede Kagemand701 Nybegynder
21. januar 2013 - 18:18 #5
Det er helt nyt. Ville være taknemmelig hvis du vil lave en trin for trin manual for mig :P
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2013 - 18:32 #6
Ok. Du kan downloade Ubuntu her, vælg Desktop. http://www.ubuntu.com/download Den iso brænder du så med dette program til en boot-fil http://www.ntfs.com/iso-burning.htm
Hvis du har et CD/DVD drev booter du bar op på disken, hvor du så kommer ind i Ubuntu, og derfra kan du se, hvad der ligger på windows.
Avatar billede Kagemand701 Nybegynder
21. januar 2013 - 18:35 #7
Hvordan booter jeg det op på disken?
Avatar billede Kagemand701 Nybegynder
21. januar 2013 - 18:37 #8
Skal boote den fra en ekstern harddisk
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2013 - 18:46 #9
Du tænder bare computeren og sætter disken i drevet. Hvis CD står som 1ste boot starter den selv op. Ellers, under opstart, tryk på F11 eller F12, æfhængig af computer og vælg CD.
Du får muligheden for at installere, det skal du selvfølgelig ikke, du er bare med på en kikker, og Ubuntu er fuldt funktions dygtig uden installation. Du kan endda gå på internettet hvis du vil.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
23. januar 2013 - 21:24 #10
http://bjergs.net/puppy_live.html

Jeg har tidligere brugt Puppy Linux til samme formål

Guiden er vist nok ikke helt up to date.

Men man kan da nu gøre det med nogle usb-kabler for ret små penge uden noget som helt besvær.