Avatar billede poloen Nybegynder
19. januar 2013 - 23:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Algoritme til substitutionsmetode

Hej Eksperten.
Jeg er i gang med noget matematik i skolen, som omhandler at bruge substitutionsmetoden i to ligninger med to ubekendte.
Men det er noget sværere at bruge den end at omforme koefficienterne som det siger på http://www.matematikfessor.dk/lessons/to-ligninger-med-to-ubekendte-334
Kan i skrive en algoritme til substitutionsmetoden i enten java, javascript, php, måske python?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2013 - 23:27 #1
Vil du have et program hvor du kan indtaste ligningerne og faa vist de forskellige udtryk i beregningen?

Eller vil du have et program hvor du kan indtaste ligningerne og faa beregner vaerdierne?

Det er ikke det samme, da man vil lave det sidste anderledes i et program.
Avatar billede poloen Nybegynder
19. januar 2013 - 23:47 #2
Jeg vil have et program hvor ligningerne indtastes, også udregnes værdierne igennem en algoritme, så hvem som helst kan forstå hvordan og hvorledes det sker.
Avatar billede poloen Nybegynder
20. januar 2013 - 00:21 #3
Altså ligesom hvis der skal laves en algoritme til at tjekke primtal, så skal den være simpel at forstå.
Såsom at primtallene tjekkes ved at dividere samtlige tal op til nuværende tal der tjekkes for primtal, eller tager kvadratoroden af tallet, for at se om der er noget i mende.
Altså ikke nogen 'Sieve of Atkins' i andre trøjer om man så må sige.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2013 - 05:37 #4
det med at hvem som helst kan forstaa er nok det tricky, men lad mig se hvad keg kan komme op med
Avatar billede poloen Nybegynder
20. januar 2013 - 14:48 #5
Måske ikke så bogstaveligt, men skulle gerne være en forholdsvis simpel kode.
Avatar billede poloen Nybegynder
18. februar 2013 - 00:29 #6
Jeg har lært udregningsmetoderne, men har ikke akrevet nogen kode til dem.
Der er et svar her, men ingen pointgivning i tilfælde af nogen skulle komme op med en algoritme.