Avatar billede ksor Mester
10. januar 2013 - 20:10 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Opgradering fra W7 og/eller XP til W8 ???

Har nogen af jer erfaringer med dette tlbud om opdatering til omkring 230 kr.

Kan det gøres på en maskine der kører XP (2½-3Ghz og 3-4 GRAM) og med et positivt resultat UDEN ekstra investeringer ?

Samme spørgsmål for en maskine, der kører Windows 7.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2013 - 20:36 #1
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2013 - 20:38 #2
Hej.

  Windows 7, uden tvivl. Jeg kører Windows 8 på en Lenovo-laptop her, der oprindeligt blev leveret med en Vista.
  XP'en er nok mere bop-bop. Det er nok mere CPU og videokort, der kommer til at afgøre det. Jeg har en lille mediecenter-ting kørende her med en P4 DualCore med Windows 7 Home Premeium, der bestemt godt kan få lidt sved på panden ved live streaming. Office-programmer, Citrix-klient og alle de gængse ting klarer den dog uden problemer. Den blev "født" med en Windows XP MediaCenter.

De bedste hilsner
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2013 - 20:47 #3
Windows 8 er, efter min mening, en dårlig udgave af windows 7.
Jeg kører selv win 8 pro, men byttede den gerne med en win 7 pro.
Jeg har prøvet, ikke ejet, en windows 7, og flere ting kørte bedre på den. F.es. Acronis True image og Avast antivirus mf.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2013 - 20:52 #4
Ps. Bedre er ikke det rette udtryk, de ovennævnte programmer kan slet ikke køre på win 8 pro. (der er tale om Acronis 2011)
Avatar billede ksor Mester
10. januar 2013 - 20:56 #5
Ja, de er smarte ... også FOR smarte de fleste gange - nu er JEG jo en gammel mand, og har været med helt fra DOS 1.0 og dermed opdateret urimeligt mange gange - også med "geniale" testprogrammer som det, du hanviser til - og tror ikke jeg EN ENESTE GANG har kunnet opdatere UDEN at skulle anskaffe noget bagefter for bare at køre tilnærmelsesvis tålelig !

Altså, jeg tror ikk' så meget på sådanne "tests"

Næh, du - man made erfaringer - that's what counts !
Avatar billede ksor Mester
10. januar 2013 - 20:57 #6
Nu har jeg flest af disse XP-maskiner, men alle med
>2,5Ghz og >3Gb RAM
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2013 - 20:57 #7
Hej igen.

  Opgrader roligt til Win8. Hvis du ikke kan enes med den nye "Metro" brugerflade (som de jo så var nød til at omdøbe...) kan du altid snyde dig til en mere hjemmevandt fornemmelse med ting som ClassicShell. Den benytter jeg på den laptop, jeg sidder med her.
  Eneste "hik" jeg er stødt på i denne sammenhæng, er at min video-driver er genstartet - maskinen kører uforstyrret videre, men skærmen laver lige et blink. Mindre issue, når jeg bruger maskinen til det jeg nu gør, og vil formodentlig være rettet med næste release af videodriverne. Det er trods alt heller ikke et problem, man kan sige er ikke-eksisterende på hverken XP, Vista eller 7.

  Performance i spil kan ikke skelnes fra Windows 7 iflg. TomsHardware.

/Carsten
Avatar billede ksor Mester
10. januar 2013 - 21:03 #8
> Carsten
De skriver, at selv på XP-maskiner kan man efterfølgende regne med en "hurtigere" maskine - hvad er din erfaring ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2013 - 21:10 #9
Det vil jeg sige er en tilsnigelse. Jo, hvis man holder de programmer, der starter op sammen med OS'et på et minimum, så jo. Men Samlet set synes jeg der er kommet nogle nye spændende ting og nogle ting, man aldrig kommer til at bruge til noget fornuftigt. Jeg er meget sjældent i det nye UI, næsten altid i desktop-mode. Men i-og-med at jeg fra lanceringen nu har haft besøg af to eksterne konsulenter, hvor de respektive virksomheder begge var gået all-in på Win8, syntes jeg selv at tiden var moden til at give det en seriøs chance. Og som det ser ud lige nu, bliver den ikke rullet tilbage på Win7.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2013 - 21:18 #10
Jeg selv har i alle mine computerdage kørt efter princippet: If it ain't broke, don't fix it.

Det samme gælder for de store SP-opdateringer og mange andre former for opdateringer af hard- og software. Trods alle tester og afprøvninger, vil der altid opstå indkøringsproblemer, som man ikke havde forudset, og dem overlader jeg altid til andre at måtte lide under. Når det værste er overstået, slutter jeg mig til pionererne :-)

PS: Herhjemme kører der for øjeblikket fem computere, to med XP Pro og tre med 7 Home Premium.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2013 - 21:25 #11
Dagene er jo talte for XP, så ok for at opdatere til Windows 8 pro for 229 Kr. Men jeg er enig i, at Windows 7 er et bedre program. Jeg synes Metro et latterligt på en computer. Hvorfor dette "Telefon" show? Jeg tror det er for at sælge en ny Windows. XP var en succes, Vista var et skod program, Windows 7 er også en succes, og det skulle jo ikke så gerne gå med den som med XP, at brugerne blev så tilfredse, at de blev der de næste 10 år. Og derfor finder Microsoft på denne besynderlige Windows 8. Kan nogen måske nævne én eneste fordel frem for Windows 7?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2013 - 21:29 #12
Det er jo også fint nok - luk øjnene for problemerne, så behøver man ikke udbedre dem. Det er den samme holdning, man af og til hører promovere mådehold med opdateringer...
Resten af verden kører videre, uanset om man bryder sig om det eller ej. Jeg er IT-konsulent i en finansiel virksomhed, og her kunne parolen jo meget vel være som du beskriver ovenfor. Det til trods, er strategien alligevel at sørge for ikke at falde helt af teknologi-toget, så XP er trods alt aflivet hos os og arbejdspladser kører Win7 over hele linien, ligesom der kører pilot på et par Win8 i IT-afdelingen. Selv de ældste af de applikationer, vi benytter i dag, kan kører på noget 16/32bit, så behovet for de HELT gamle subsystemer er ikke længere til stede.

Min egen sandkasse her består pt. af en skøn blanding af desktops, laptops og en server, der kører alt fra WinXP til Win8 og på serversiden VMware med en håndfuld Server2008 og 2008R2'ere.

De bedste hilsner
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2013 - 21:53 #13
Opgradering eller Nyinstall. Hvis man vil køre windows 8 pro som opgradering fra XP, Vista eller win7, bør man vælge "Gem intet"
Så får man ikke f.eks win8 oven i en XP install, men en "ren" 8 installation. Flere har meldt problemer, hvis man vil gemme sine XP programmer. Og det er en god ide, at købe de 2 DVDër for 119 Kr. så får man både 32bit og 64bit versionerne. Og husk at gemme nøglen.
Avatar billede ksor Mester
10. januar 2013 - 22:02 #14
> Gammelmand
Hvad mener du med "hvis man vil gemme sine XP-programmer" ?

Hvis jeg skal ud og investere i NYE programmer, ja, så har du jo allerede svaret på mit oprindelige spørgsmål SELV om det  godt nok skete under et kraftigt røgslør - altså, som altid, der skal investeres MERE efter opdateringen - eller hvs' ?
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2013 - 22:16 #15
Ja ok, Det jeg mener er, at hvis man har en XP installation hvor der er installeret programmer og eventuelt personlige ting, så kan der, har jeg læst, gå kludder i det når man installerer win8 oven i.
I stedet bør man lave den omtalte "rene" installation, hvor intet gemmes. Man får nemlig også muligheden for at gemme hvad der ligger på XP. Så kan man, efter win 8 installationen, prøve at installere sine gamle programmer igen. Måske under det som hedder Kompatibel med XP sp3 eller andet. Håber det var mere klart:)
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2013 - 22:24 #16
Ps. Måske skal jeg alligevel tilføje, at hvis dine programmer ikke kan køre på win8, og du har brug for dem, ja så skal der investeret igen. Når du nu har XP så er det jo sandsynligvis 32bit. Hvis du så vælger win8 64bit så er der rigtig mange programmer, som ikke kan køre der. Men så kan man installere "Oracle Virtual box" og køre dem derfra, det har jeg selv gjort, og det er en udmærket nødløsning.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2013 - 22:26 #17
@CRKrogh.

Hvem er dit indlæg #12 henvendt til?
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2013 - 00:37 #18
#17 Du har da klart ret i, at de første til at afprøve det nyeste, også er "forsøgs mus" som render ind i alle de fejl, som Microsoft derefter vil rette. Og automatisk opdatering har, som bekendt, før haft alvorlige konsekvenser både for firmaer og private.

Ps. Jeg går da ud fra, at #12 er til din #10 "Carrollcat" er bare kommet imellem.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2013 - 02:40 #19
windows 8 er ikke en opgradering af XP eller win 7, det er et TABLET computer OS.    det egner sig kun til tablet computere!

hvis du ikke fuldstændigt vil gøre alting anderledes og have en masse vrøvl ligesom med windows vista, så hold dig til windows 7 som opgradering til XP.

:)
Avatar billede ksor Mester
11. januar 2013 - 10:58 #20
> Sidewave

Ja, jeg er klar over den nye "betjeningsmåde", men jeg mener også at have læst et sted, at den kan "sættes" tilbage til klassisk Windows, så den ligner de tidligere versioner - og det vil jeg under ALL omstændigheder gøre.

Det jeg gik efter var bare en HURTIGERE både opstart og afvikling af programmerne - men DET kræver nok opdatering af programmerne - OG DET VIL JEG IKKE - så det bliver i hvert fald ikke W8 i denne omgang !

Kan I dele pointerne ?
Avatar billede milter Ekspert
11. januar 2013 - 11:37 #21
Jeg springer over, ellers tak :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. januar 2013 - 11:50 #22
Godt du i hvert fald når en konklusion.
Det er ikke helt korrekt, at den som udgangspunkt kan bringes til at ligne en klasssisk Windows, men der findes en række værktøjer, der kan - f.eks. http://www.classicshell.net/ som jeg ikke selv ville være foruden.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2013 - 12:07 #23
Jeg samler ikke på point tak:)

Helt enig med Classic shell, det gør en stor positiv forskel, som jeg heller ikke vil være foruden, Det er en klar forbedring af Windows8.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2013 - 16:47 #24
Ingen point til mig tak:)