Avatar billede ThomasGJ Nybegynder
06. januar 2013 - 13:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fra windows vista til windows 8

Jeg er ved at være godt og grundig træt af min windows vista på min bærbar. Den starter ekstremt langsom og kommer med flere fejlmeddelelser, samt et par af driverne ikke virker længere (f.eks bluetooth). Jeg tænker derfor at opgradere til windows 8.

Mit er spørgsmål er nu:
Skal jeg bare opgradere fra min "fejlbefængte" windows vista til windows 8?
Eller skal jeg reinstallere windows vista først, og så opgradere til windows 8?

PC: Intel Core 2 Duo CPU, 2,50 GHz, 4,00 GB RAM
Har overvejet at købe en ny, men økonomien er ikke lige til det ;-)
Avatar billede oli10b Nybegynder
06. januar 2013 - 13:31 #1
Hvor gammel er din PC?

Venlig hilsen Oliver
Avatar billede claes57 Ekspert
06. januar 2013 - 13:35 #2
lav en backup af dine data og indstillinger
læg en ren vista ind inkl viruskontrol, og aktiver den.
opgrader til win8 pro (du kan få media center med gratis i en kort tid endnu)
indlæs data og indstillinger
indlæs programmer

i win8 er der i pc-indstillinger en 'nulstil' funktion, som du fremover kan bruge i stedet for at formatere og indlæse forfra - det giver en ren win8 uden ekstra-programmer.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2013 - 13:47 #3
De er jo heller ikke sikkert at bluetooth virker med W8. Enhver computer kan jo komme til at køre dårligt, hvis den ikke bliver vedligeholdt.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2013 - 13:50 #4
Eller skal jeg reinstallere windows vista først, og så opgradere til windows 8

Næ, du skal bare indstaller W8 ! Men kør en opgraderingbassisten først, for at finde ud af om din computer kan køre W8.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-8/upgrade-to-windows-8
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2013 - 14:03 #5
Enig med claes57. Hvis man ikke installerer Vista først bliver install. af windows 8 ikke opfattet som en opgradering, og så skal man have licens til en normal install.
Jeg gik fra en ren XP, men den var ikke rigistreret og det var ikke noget problem.
Man vælger så "Gem intet" for at få den bedste install. af win 8.
Husk at gemme Nøglen. Jeg finder det er en god ide, at give 119 kr. for 2 DVDér, så får man 1 til 32bit og 1 til 64 bit.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2013 - 14:11 #6
Ps. der er også mulighed for at installerer fra en USB stick.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2013 - 16:11 #7
Jeg forstod det på den måde,Vista er installeret. Jeg er ikke tilhænger af at opgradere fra Vista til W8, så hellere en REN installation.

PC World anbefaler en REN installation.
http://www.pcworld.dk/art/218485/glem-windows-8-opgradering-fra-vista-eller-xp
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2013 - 16:31 #8
Jeg mener den artikel er misvisende. Kodeordet er Opgradering.
Det er advares imod er (såvidt jeg kan se) at opgradere fra en XP eller vista med programmer og personlige ting. Det der her står som en ren installation er netop det man får når man vælger "Gem intet" for så er det ikke længere en opgradering, men en helt ny installation. Der bruges intet fra XP eller Vista, men noget af det er hengemt i en fil C:\ Old windows, som man bare kan slette. Det har jeg selv gjort. Jeg har også prøvet at installere direkte fra den købte DVD. Da jeg skulle skrive nøglen, brugte jeg den fra opgradering, men fik at vide, at det ikke var en opgradering og at der skulle bruges en anden nøgle. Men jeg kan godt forstå at nogen misforstår ordet REN installation.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2013 - 03:46 #9
Ingen respons fra spørger. Jeg hopper af.
Avatar billede ThomasGJ Nybegynder
21. januar 2013 - 11:19 #10
Det viste sig jeg ikke kunne køre windows 8.....
Så nu er jeg startet med geninstallere windows vista, så må vi se om jeg kan finde en udgave af Windows 7.
Tak for hjælpen