Avatar billede Kochens51 Praktikant
02. januar 2013 - 16:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af windows 7 fra Boot loader i XP

Hej medlemmer.
Jeg kan ikke fjerne windows 7 stien fra windows XP boot loader.
Jeg har fulgt anvisninger ang. fjernelse og formatering/ny partition. Har kørt dual boot Windows 7 + Windows XP i en periode, men bruger 7-eren meget sjældent.
Her kan I se hvad Boot.ini. viser :
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Windows 7 fremgår overhovede her, for mig at se. Men den fremgår ved PC opstart, så der er valg mellem denne og tidligere OS.
Håber en af jer kan hjælpe?
Mvh. Peter
Avatar billede conz Juniormester
02. januar 2013 - 16:46 #1
Prøv at Start -> Kør -> msconfig, se under boot tabben om Win 7 stadig er der. Hvis den er så slet den.
Avatar billede conz Juniormester
02. januar 2013 - 16:47 #2
Prøv at Start -> Kør -> msconfig, og se under "boot" tabben om Win 7 stadig står der. Hvis der gør så slet den.

Selvom denne ellers meget gerne burde indeholde det samme som din boot.ini, så kan det jo ikke skade at kigge der først.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
02. januar 2013 - 16:50 #3
Boot-tab viser nøjagtig samme info som ovenstående.
Avatar billede conz Juniormester
02. januar 2013 - 17:19 #4
Hov, beklager for dobbelt post.

Hm, okay. Prøv den her guide fra Step 3, og se om det ikke skulle rette om på din MBR.

http://www.sevenforums.com/tutorials/210983-dual-boot-delete-os.html
Avatar billede Kochens51 Praktikant
02. januar 2013 - 18:12 #5
Ok prøver senere, er igang med musik edit, tør ikke lige nu:)
men tak for hjælpen giver lige svar tilbage med point til dig,hvis det virker
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. januar 2013 - 19:01 #6
Her er et billede der viser dig hvordan
http://gupl.dk/689571/

Højreklik på denne computer
Vælg Egenskaber
Vælg faneblad Avanceret
Vælg start og genoprettelse
Vælg rediger

Så kommer notepad med din bootliste (en skjult fil Boot ini)
Her kan du fjerne W7

-------------------------------------------------

Du kan også bare vise skjulte filer og mapper og systemfiler
og så dobbeltklikke på den derfra
Avatar billede lclemens Nybegynder
02. januar 2013 - 19:17 #7
#6

Du kan se hans boot.ini i første indlæg. Win7 kan ikke fjernes der :-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. januar 2013 - 19:43 #8
Arrrrrgggghhhh
Jeg er et fjols
:-O

Det er rigtigt W7 og frem er no go i boot.ini
Avatar billede conz Juniormester
02. januar 2013 - 20:47 #9
#8
Neej, ikke helt sådan.

Fra Vista og frem har boot.ini ikke eksisteret, men er blevet erstattet af BCD.

Dog er der her snakke om en XP installation, der har dual bootet med Win 7.
Siden XP er primær OS, er det dennes MBR der har styret boot. Derfor kan man (burde kunne) godt finde referencen til Win 7 i boot.ini i XP.

Dog driller det ofte med XP og pro-XP installationer, derfor skal man have fat i fx easyBCD, der kan rydde op i bootmgr.
Avatar billede lclemens Nybegynder
02. januar 2013 - 20:52 #10
ntldr kan ikke starte win7, så den vil aldrig være at finde i boot.ini. Problemet er bootsektoren, som peger på bootmgr - her ligger der henvisninger til begge systemer.
Avatar billede conz Juniormester
02. januar 2013 - 21:02 #11
#10
Ah ja, det er rigtigt, den skal selvfølgelig startes med winloader.

easyBCD burde stadig være løsningen så.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
02. januar 2013 - 22:57 #12
Har dl.easyBCD. Har fulgt fra step 3. Nu er jeg på vej i seng, håber at den/PC... synger direkte til XP imorgen,hvis ikke så må man endnu engang install.OS på ny.
Tak til alle.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
03. januar 2013 - 12:15 #13
Jeg tror at mine point gik til mig selv,det var en fejl. Betalyte skulle have haft dem.Beklager
Avatar billede conz Juniormester
03. januar 2013 - 12:56 #14
#13
Ja, det gjorde de såmen også.

Det gør nu ikke noget for min skyld, men sædvanligvis så beder du den/de person(er), som du synes har hjulpet dig om at lægge et svar, også tilskriver du den/dem point.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
03. januar 2013 - 18:05 #15
Glemte lige en afslutning på tråden, efter at have brugt easyBCD ser min boot loader sådan ud:There is one entry in the Windows bootloader.

Default: Microsoft Windows XP
Timeout: 10 seconds
EasyBCD Boot Device: C:\

Entry #1
Name: Microsoft Windows XP
BCD ID: {default}
Drive: C:\
Bootloader Path: \NST\easyldr1

Så endnu engang tak til betalyte, for kyndig hjælp.