Avatar billede ErikAO Nybegynder
26. december 2012 - 12:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder jeg IP på router i sommerhus?

Hej alle.

Jeg har fået Telia 4G mobilbredbånd i vort sommerhus, og det fungerer over forventning.

Men... Telia kan ikke levere fast IP adresse, og jeg kan se at IP adresse på mobil bredbånsrouter (Huawei B593) skifter 1-2 gange i døgnet.

Findes der et program eller en service på internet, der kan give oplysning om routers IP når jeg kender routers MAC adresse?

Jeg vil gerne installere 1 eller 2 kameraer i sommerhus og har derfor behov for at kende IP adressen på sommerhus. Kameraer har noget DDNS, men jeg har fået oplyst at opdateringstiden på DDNS er op til 1 døgn, og når Telia skifter IP 1 til 2 gange i døgnet, kan jeg ikke bruge DDNS.

Håber på lidt hjælp...

Erik
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. december 2012 - 12:23 #1
Lytter lige med, da jeg sagtens kan komme ud for samme problem ;o) En mulighed kunne jo være at have 3G på dine kameraer. Ved godt det er en nedgradering, men hvis der ikke er andre løsninger. Håber snart de får løst "fast-ip problemet".
Avatar billede Wildcard Nybegynder
26. december 2012 - 12:29 #2
dyndns må opdateres ned til hvert 10 min...
Avatar billede ErikAO Nybegynder
26. december 2012 - 12:39 #3
Tak for kommentar.

Det er muligt at dyndns accepterer opdatering hvert 10. minut, men jeg kan se på flere hjemmesider, at opdatering på dyndns først bliver "synlig" efter op til et døgn.

Erik
Avatar billede Wildcard Nybegynder
26. december 2012 - 12:49 #4
kommer du til at have en computer eller andet stående i sommerhuset?
Avatar billede ErikAO Nybegynder
26. december 2012 - 12:58 #5
Nej det var ikke planen. Når vi ikke er i sommerhus, vil der kun være routeren og 1 - 2 kameraer.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2012 - 14:56 #6
en lille pc i sommerhuset med lidt php(?) kode kan køre på internettet, finde sin ip-adresse og vise den på en side (fx en txt-fil på din (dropbox/online) konto). Opdatering/loop så den fx kører rutinen igennem hvert 5. minut.
Så kan du altid se nyeste ip der.
Avatar billede lclemens Nybegynder
26. december 2012 - 14:59 #7
Hvis dyndns-servicen opdaterer ofte, og du vil tjekke manuelt, så har windows nslookup, så du kan sende en dns-forespørgsel direkte til dyndns-udbyderen.
Avatar billede lclemens Nybegynder
26. december 2012 - 15:03 #8
Hvis du er heldig, bruger telia r-dns. Vises der er hostnavn, når du besøger myip.dk - og ændrer hostnavnet sig?
Avatar billede ErikAO Nybegynder
26. december 2012 - 15:41 #9
Til lclemens

Tak for forslag.

Jeg har lige prøvet myip.dk. Der vises ip adresse og et hostnavn.

Når jeg prøver nslookup med hostnavn kommer samme IP som på myip.dk.

Jeg prøver igen i morgen - jeg slukker router i nat - så checker jeg igen på hostnavn.
Avatar billede ErikAO Nybegynder
26. december 2012 - 16:20 #10
Hej igen

Jeg kunne ikke vente... så jeg har prøvet at slukke router.

Når jeg prøver med myip.dk efter at router er tændt igen, er både IP og hostnavn ændret.

Hostnavn er xxxxxxxxxx.mobile.telia.dk, hvor de 10 x'er er en kombination af tal og bogstaver. Der er ændret i de 5 sidste tegn i x'erne.

IP er ændret i de 2 sidste sæt tal (fast-tal.fast-tal.xxx.xxx)

Erik
Avatar billede ErikAO Nybegynder
10. januar 2013 - 12:35 #11
Det lykkes vist ikke, så jeg lukker spørgsmålet nu.