Avatar billede pstidsen Novice
12. december 2012 - 18:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Load data infile specifik kolonne

Jeg har fire udfyldte kolonner i min MySQL database. Jeg har oprettet to nye kolonner og skal have dem udfyldt med de to kolonner der er i min .txt fil. Hvordan lyder SQL sætningen?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2012 - 02:13 #1
CREATE TABLE temp ...

LOAD DATA INFILE 'blabla.dat' INTO TABLE temp

CREATE TABLE newreal ...

INSERT INTO newreal SELECT oldread JOIN temp ON oldreal.x=temp.x

efterfulgt at lidt oprydning vil jeg tro.
Avatar billede pstidsen Novice
13. december 2012 - 07:38 #2
Skal lige være med her...

Første linje opretter en tabel ved navne temp

Næste linje putter data ind i temp

Den 3. linje laver en ny tabel ved navn newreal (men hvad skal den bruges til)?

Og den sidste linje... Hvad er det lige den gør?
Avatar billede pstidsen Novice
13. december 2012 - 08:10 #3
Slettede tabellen og lavede den som den skulle være i Excel og importerede igen.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2012 - 02:44 #4
oldreal

x a b

1 1 2
2 3 4
3 5 6

temp

x c
1 7
2 8
3 9

newreal

x a b c

1 1 2 7
2 3 4 8
3 5 6 9
Avatar billede pstidsen Novice
14. december 2012 - 08:02 #5
Jeg har ordnet det, men måske kan du hjælpe med en anden lille ting..

Jeg har en tabel i notesblok der hedder noget alá:

1 dansk
1 engelsk
1 fysik
1 matematik
2 dansk
2 engelsk
2 matematik
2 biologi
3 dansk
3 engelsk
4 dansk
4 geografi
4 fysik
4 dansk
4 engelsk

Men når jeg prøver at LOAD DATA INFILE gider den kunne at tage en enkelt række for hvert tal ind, så den inde i MySQL f.eks. hedder:
1 dansk
2 engelsk
3 fysik
4 geografi
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2012 - 15:22 #6
Hvis den foerste kolonne er primaer noegle (eller har et unikt indeks), saa er det jo korrekt.
Avatar billede pstidsen Novice
15. december 2012 - 09:32 #7
Tak for det. Nu har jeg bare oprettet en ligegyldig ID kolonne som jeg ikke skal bruge til noget. Smid Svar!
Avatar billede pstidsen Novice
15. december 2012 - 09:34 #8
Hov nu kom jeg til at oprette et Svar.. Det var selvfølgelig ikke meningen.. ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2012 - 14:45 #9
I.s.f. en ekstra id kolonne kunne du jo have lavet primaer noegle bestaa af begge felter.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2012 - 14:45 #10
og svar