Avatar billede Slettet bruger
29. november 2012 - 16:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

a^x uden pow

Hej

Sidder og roder lidt med en opgave, hvor jeg skal kunne regne a^x ud, uden at bruge pow funktionen.
Er næsten lige begyndt på programmering med php og HTML, så bær over med mig, hvis det virker basalt ;)

Mvh
Jacob
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2012 - 16:48 #1
Maa du bruge log og exp?

Ja => saa er det nemt.

Nej => saa haenger du nok pa anoget Taylor udvikling.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2012 - 16:48 #2
medmindre x er heltal, saa er det naturligvis trivielt
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2012 - 16:50 #3
<ole>

Det kunne ligne en opgave på en webintegrator uddannelse el.lign. Du kunne lave en funktion som denne:

function myPower($a, $x) {
    $res = 1;
    for ($i=0; $i<$x; $i++) {
        $res = $res*$a;
    }
    return $res;
}

echo myPower(3, 13);

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2012 - 16:51 #4
Jeg må bruge alt andet en pow funktionen. Og både a og x skal bare være som hele tal.
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2012 - 16:52 #5
- og hvis du tipper, kan du sikkert genkende tallet som korrekt (= antallet af mulige rækker på en 13-rækkers kupon)  *o)
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2012 - 16:57 #6
Jep, alt andet en pow
Avatar billede acore Ekspert
29. november 2012 - 16:58 #7
Er x et positivt heltal? I så fald:

ax = 1;
for(i=0; i<x;i++)
  ax *= a;

Kan også let modificeres til at håndtere negative heltal.

Hvis det ikke er tilfældet, kan du lave det om til noget eksponential-funktion eller hvis det heller ikke duer til en uendelig sum (hvoraf du regner så langt, du eller din pc orker):

a^x = 1 + x ln(a) + (x ln(a))^2/2! + ... + (x ln(a))^n/n! + ...

hvor n! er n-fakultet = 1*2*3*...*n
Avatar billede acore Ekspert
29. november 2012 - 16:59 #8
I er s... bare hurtige!
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2012 - 17:00 #9
Prøvede det lige, olebole, og det virker. Tak for det. Det er godt nok ikke helt webintegrator, men blot programmering som valg i 2.g ;)
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2012 - 17:05 #10
Selvtak. Jeg samler ikke point, men arne_v var oprindeligt inde på en mere generel løsning, og acore skrev det samme som jeg - blot lidt langsommere  *o)

Så det vil nok være rimeligt at bede en af dem - eller begge - lægge et svar, så pointene kan fordeles  =)
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2012 - 17:12 #11
Ja det gik hurtigt med hjælpen :)

Ligger i ikke bare begge, Arne_v og acore et svar op hvis i vil, så giver jeg point :)
Avatar billede acore Ekspert
30. november 2012 - 10:27 #12
Svar :)