Avatar billede mikedk2100 Mester
28. november 2012 - 14:49 Der er 5 kommentarer

Windows XP på en Windows 8 maskine - W8 vil ikke boote eller starte installationen

Hej

Jeg har en maskine, Medion Akoya 54216, der er født med Windows 8. Det er simpelthen for avanceret for mig, så derfor vil jeg installere Windows XP, som jeg har på en original installationsdisk.

Windows 8 kan sagtens se disken, den vil også gerne starte setup-programmet, men den giver ikke muligheden for at starte en installation af XP. Den valgmulighed er inaktiv, som om Windows 8 blokerer, på trods af, at jeg er administrator.

Jeg tænkte så, at jeg kan boote på disken - det kan man jo på alle andre maskiner. Men nej. I BIOS eksisterer muligheden for at boote på en disk slet ikke. Der findes 3 boot-muligheder. 1: Windows Boot Manager - 2: UEFI IP4 Realtek Ethernet Controller - 3: UEFI IP6 Realtek Ethernet Controller. Ingen af disse får maskinen til at boote på WinXP disken.

Hvad gør jeg galt? Det betyder intet, at Windows 8 forsvinder. Problemet er blot at få skidtet til at læse disken allerførst, og så lave en helt ny installation af styresystemet.

Mvh
Michael
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2012 - 14:56 #1
fjern partition c og opret en ny på samme størrelse så kører det for dig

http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html

gå ind under custom advanced

http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-14-54-52.jpg

m.v.h
Avatar billede 2Mida Praktikant
28. november 2012 - 14:57 #2
Er du sikker på, at der er xp drivere til maskinen?
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. november 2012 - 14:59 #3
Jeg syntes du skulle gå på nettet og se om der overhovedet findes drivere til XP som jeg er næsten 100% sikker på der ikke gør men der er nok bedre mulighed for at du kan installere Win 7 på din maskine.
Avatar billede mikedk2100 Mester
29. november 2012 - 18:53 #4
Mange tak for svarene. Desværre lykkedes det ikke, at få den til at boote på disken. Så måske der er noget med drivere, men det er for avanceret for mig :)

Så løsningen bliver at jeg må acceptere Windows 8. Jeg har til gengæld fundet en startknap, sådan at både Windows og Explorer kommer til at minde om tidligere, velkendte versioner. Men måske vigtigst af alt, så springer den metrofladen over med alle dens apps og andet moderne pjat, og går direkte til skrivebordet. Ligesom i gamle dage ;)

Mvh
Michael
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2012 - 19:44 #5
dem hedder classicshell

http://classicshell.sourceforge.net/

husk deaktivere UAC
deaktiver superadministrator kontoen eller får du ikke lov til at spille på den

du vil jo ikke kunne skrive til drev c uden tilladelser

m.v.h