Avatar billede mininico Nybegynder
23. november 2012 - 13:48 Der er 3 kommentarer

Elisa-testen

Hej alle sammen.. Sidder og er midt i en biologi rapport, men har en del spørgsmål der stadig er lidt uklare for mig, og som jeg håber nogle af jer har et godt bud på :-)
1: Beskriv mekanismerne bag Elisa.
2: Hvis du ønsker at lave en tilsvarende diagnosticering af Hepatitis A, hvilke to reagenser skal så ændres?
3: Giv eksempler på anvendelsesmuligheder for Elisa-teknikken.
4: Forklar hvorfor det er muligt at formstille vacciner mod nogle virusinfektioner som fx Hepatitis A og vanskeligt at fremstille en vaccine mod andre virussygdomme fx influenza?
Avatar billede michael_stim Ekspert
23. november 2012 - 15:11 #1
Øøh, det må være hele rapporten???

Læs på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/ELISA
Avatar billede BimmmmeR Juniormester
23. november 2012 - 17:22 #2
1: Mekanismen er: Antigen-antistof binding. En Sandwich-teknik. Man kan i flere omgange blive ved med at tilsætte antigen, antistof lag. Nogle gange flere trin. Men til slut, gøres selve denne binding synlig med noget conjugat (antigen-antistof kompleks), som kun kan binde sig, hvis der er det pågældende antistof (anti-HepA) i prøven. I en negativ prøve, kan conjugatet ikke bindes. For at få en synligt svar, tilsættes noget substrat, som kun kan bindes, hvis der er bundet noget conjugat. Substratet spaltes via en enzymatisk proces, som gør, at det udsender noget "lys" eller emmision, som et fotometer kan aflæse. Reaktionen stoppes typisk med noget syre eller base, afhængig af conjugatet.

2: Hvorstår ikke ??? Hvad skal ændres?

3: Man kan påvise mange ting: Hepatitis A, B, C, Hiv, HTLV, Syfilis, ja, you name it....

4: Fordi virus kan muterer. Vaccine er jo med til at danne antistoffer mod virus. Hvis virus så muterer, så er du alligevel ikke beskyttet så godt. Man kan f.eks. vaccinerer mod Hep-A, Hep-B, men ikke mod Hepatitis C, og Hiv er jo kun i sin spæde start.

Men generelt, mht. til dit link, så gøres det faktisk ikke sådan mere. Ovenstående er gammel teknik. Nu bruger man en maskine, Architect, som har reaktionen i nogle kuvetter/plastik tubes, hvor hele reaktionen foregår. Nogle slags "jernkugler" er coated med antigen/antistof afhængig af, hvad man vil påvise. Men pricippet er det samme. Men den er meget hurtigere til at lave testningen. En hiv eller Hep-A prøve kan testes under 1 time.

PS: laver noget sådanne til dagligt. Så jeg ved hvad jeg snakker om.

Mvh.

Bioanalytiker
Klinisk Immunologisk Afd.
Sønderborg Sygehus
Kim Seier Petersen
Avatar billede BimmmmeR Juniormester
23. november 2012 - 17:23 #3
ELISA:

Enzym - Linked - Imuno - Sorbent - Essay
_      _        _      _        _