Avatar billede hanloven Mester
21. november 2012 - 09:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Mail adresser må ikke kunne ses af andre.

Hej.

Jeg har lavet et script, som skal bruges til at sende mails til flere. Det fungerer rigtig fint. - Jeg vil bare meget gerne have at folk ikke kan se de andres mail adresser. Sendte jeg via en mail klient ville jeg bruge cbb feltet, men hvordan kan jeg gøre det her?:

<?php
    $nyheder = $_REQUEST['nyheder'];

    $modtager = '1stmail@gmail.com, 2ndmail@gmail.com, 3rdmail@mail.com';
    $emne = "Mail fra mig";

    $besked = ''.$nyheder.'';

    $header  = "MIME-Version: 1.0" . "\r\n";
    $header .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1" . "\r\n";
    $header .= "from: SmsGuruen";

    mail($modtager, $emne, $besked, $header); //Send!!

?>

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede majbom Novice
21. november 2012 - 10:32 #1
enten sender du én mail pr. modtager, så det kun er den modtager der står i til-feltet, der modtager nøjagtig dén mail.

eller gør du som du ville gøre i en klient; bruger BCC-feltet:
$headers .= 'Bcc: birthdaycheck@example.com' . "\r\n";
Avatar billede majbom Novice
21. november 2012 - 10:35 #2
der skal selvfølgelig stå $header og ikke $headers i dit tilfælde. adresserne separeres af komma
Avatar billede hanloven Mester
21. november 2012 - 10:55 #3
Tak for info.

Synes ikke helt det fungerer. Ved ikke om jeg har gjort det korrekt:

<?php
    $nyheder = $_REQUEST['nyhed'];

    $modtager = '0@gmail.com';
    $emne = "Nyheder";

    $besked = ''.$nyheder.'';

    $header .= 'Bcc: 1@gmail.com, 2@gmail.com, 3@gmail.com' . "\r\n";
    $header  = "MIME-Version: 1.0" . "\r\n";
    $header .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1" . "\r\n";
    $header .= "from: SmsGuruen";

    mail($modtager, $emne, $besked, $header); //Send!!

?>
Avatar billede majbom Novice
21. november 2012 - 12:54 #4
det er fordi du overskriver $header i linje 2 her:
$header .= 'Bcc: 1@gmail.com, 2@gmail.com, 3@gmail.com' . "\r\n";
$header  = "MIME-Version: 1.0" . "\r\n";
$header .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1" . "\r\n";
$header .= "from: SmsGuruen";

når du skriver "=", overskriver du hvad variablen indeholder i forvejen, når du skriver ".=" tilføjer du noget til variablen

så du skal altså skrive:
$header = 'Bcc: 1@gmail.com, 2@gmail.com, 3@gmail.com' . "\r\n";
$header .= "MIME-Version: 1.0" . "\r\n";
$header .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1" . "\r\n";
$header .= "from: SmsGuruen";
Avatar billede hanloven Mester
21. november 2012 - 13:15 #5
Kanon. Tak. Det prøver jeg lige og vender tilbage.
Avatar billede hanloven Mester
21. november 2012 - 14:08 #6
Så kom der hul igennem. Men jeg måtte slette linien: $modtager = '0@gmail.com'; Før at jeg kunne få den til at sende til Bcc adresserne.. Det gør mig ikke noget, men er det normalt at det er nødvendigt?
Avatar billede majbom Novice
21. november 2012 - 14:30 #7
Super, nej du skal også kunne have en almindelig modtager selvom der er bcc-modtagere på.
Avatar billede hanloven Mester
21. november 2012 - 14:47 #8
Ja det vil jeg da også mene.. Men det er ikke så vigtigt her.
Det fungerer fint for mig, som det er nu :-)

Tak for hjælpen. Du får point
Mvh
Avatar billede majbom Novice
21. november 2012 - 15:03 #9
tfp :)
Avatar billede hanloven Mester
21. november 2012 - 15:57 #10
Smt :-)
Avatar billede olebole Juniormester
21. november 2012 - 17:08 #11
<ole>

Jeg tror, der opstod en misforståelse mellem #6 og #7  =)

BBC betyder 'Blind Carbon Copy', og udtrykket stammer fra dengang, man brugte gennemslagspapir mellem flere lag alm. papir i en skrivemaskine. Gennemslagspapir var papir med sværte på den ene side, så det skrevne på det øverste papir smittede af på de andre lag alm. papir. På den måde kunne man skrive et brev og samtidig få kopier til arkivering m.m. Det kaldes 'carbon copies' på engelsk ('carbon paper' = papir med halvfedtet sværte/kul på den ene side).

For at kunne tale om kopier, må der være en original. Derfor skal der sendes en mail en modtager - samtidigt med, at den sendes som kopier til andre modtagere. Det er formodentlig forklaringen på, at du skal have en værdi i variablen $modtager.

Det var en lang forklaring, men sådan er det jo, når man skal forklare fænomener med oprindelse i informationsstenalderen ... for 20-25 år siden  *D

/mvh
</bole>
Avatar billede hanloven Mester
21. november 2012 - 17:19 #12
Jeg forstår fint hvad du mener og det er godt at få lidt baggrundsviden. Og det er da helt sikkert også det mest logiske. :-)

Men det sjove er bare at mit fænomen er omvendt. Adresserne i Bcc blir ikke brugt, hvis jeg har noget stående i "modtager". Noget mystisk.. Det kan måske ha noget at gøre med mine problemer i denne tråd, som jeg lige har oprette..:

http://www.eksperten.dk/spm/972642