Avatar billede hudsonium Mester
20. november 2012 - 16:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Styresystem vil ikke starte..

Hej

Min AVG antivirus opdagede for noget tid siden at jeg havde en atapi.sys fil der var inficeret, liggende i c:windows/system32/drivers.

Jeg har manuelt forsøgt at starte genoprettelseskonsol og udskifte denne fil med en 'rask' uinficeret fra et tilsvarende styresystem på en anden PC - problemet er der stadig, når man starter.

Så oprettede jeg et gendannelsespunkt der hedder 'Før Combo-Fic', og herefter kørte jeg så Combo-Fix. Nu kan mit styresystem ikke boote uden at genstarte hele tiden, hver gang det når til Windows-logoet, og vælger jeg at starte sidst fungerende konfiguration, får jeg sort skærm og intet starter. Jeg kan starte Windows i fejlsikret tilstand, og vælge systemgendannelse af mit oprettede gendannelsespunkt, men når systemet så genstarter til sidst og forsøger at starte Windows, genstarter den igen og igen.

Dvs status lige nu er at jeg kun kan starte i fejlsikret tilstand, og det er ikke lige så sjovt.

Er der nogen har nogle forslag? Ellers må jeg jo geninstallere hele styresystemet igen.

Mvh Anders
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2012 - 17:16 #1
Prøv at køre en repair, som ikke ændrer på andet end Windows filer som overskrives ved denne operation.
http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Hvis ikke dette løser problemet for dig er jeg bange for du kommer til at geninstallere.
Hvad med backup af personlige filer, er det på plads?
Ellers kan du sikkert med en live cd eller ved at sætte disken til som slave i andet system få data ud.
Avatar billede f-arn Guru
20. november 2012 - 19:01 #2
Lavede ComboFix en C:\Combofix.txt ?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. november 2012 - 19:25 #3
efter en virus kan du ikke lave et gendannelsepunkt - du skal tilbage til FØR virus først blev opdaget, og derefter skal du (hvis det lykkes at undgå vira) slette alle gamle gendannelsespunkter, og så lave et nyt på den rene maskine.

jf "Min AVG antivirus opdagede for noget tid siden" - du skal tilbage til FØR det tidspunkt.
Avatar billede hudsonium Mester
20. november 2012 - 20:24 #4
Tak for rådet, det vil jeg da forsøge i den nærmeste fremtid.

Mht backup af personlige filer er det ikke noget problem, da jeg har flere drev i mit system, bl.a. et stort datadrev som jeg kan lægge alt over på i ro og mag, mens systemet er startet i fejlsikret tilstand.

Mvh Anders
Avatar billede hudsonium Mester
20. november 2012 - 20:28 #5
Til f-arn.

Ja, det gjorde den vist.

Er det noget jeg skal poste?
Avatar billede hudsonium Mester
20. november 2012 - 20:52 #6
Til Claes

Hvis man gør det - og det gjorde jeg, får man så ikke bare gendannet et system med virus? Det var ikke en fuldt udviklet virus, bare noget i atapi.sys-filen som AVG gjorde opmærksom på KUNNE udgøre en fare.

Jeg har før hentet gendannelsespunkter hvor der var virus i. Så starter man bare derfra - og det var det jeg ville sikre mig at jeg kunne INDEN Combofix

Mvh Anders
Avatar billede claes57 Ekspert
20. november 2012 - 20:58 #7
du skal nok starte fra en boot-cd når du trækker data over på en anden disk (som du nyformaterer samtidig).
Du har åbenbart virus på maskinen, og som sådanne må du gå ud fra, at alt tilsluttet er smittet. Lad være med at bruge tid på at reinstallere, og så bagefter koble virus på igen.

Jeg ville bruge en linux live-cd til at formatere en backup-disk, og via samme kopiere data til backup.
Derefter nedlukke system, og trække kabel til backup-disk ud.
Så indlæse win på den originale disk (efter sletning af partition og ny formatering) - boot på den rene disk, og så koble data-disken på efter en nedluk og genstart.

Det er måske mig, der er lidt paranoid - men ved virusangreb vil jeg kun lave det en gang. Halve løsninger er ikke hurtigere.
Avatar billede hudsonium Mester
21. november 2012 - 23:22 #8
Nå, jeg forsøgte at lave en repair med min WinXP-CD, og blev da flere gang undervejs bedt om at angive en sti til atapi.sys-filen - jeg skulle angive hvor den var (jeg havde nemlig slettet den inficerede version og forsøgt at udskifte med en rask).
Lidt underligt at installationsprocessen ikke bare hentede den oprindelige atapi.sys-fil fra CDen og lagde den derhen hvor den skulle være. Det var måske mig der skulle have angivet en sti til CDen?
Men under alle omstændighederne virkede det ikke, jeg kan stadig kun starte i fejlsikret tilstand.
Så gode forslag modtages gerne - ellers må jeg jo bare bide i det sure æble og geninstallere alt fra bunden.

Mvh Anders
Avatar billede hudsonium Mester
20. december 2012 - 07:25 #9
Og det blev så til, at jeg måtte geninstallere styresystemet. Siden da har der ikke været problemer.

Tak for alle forslag.

Mvh Anders