Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 03:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Valgt standardprogram åbner ikke bestemt filtype

Jeg plejer i mit ftp program FileZilla at åbne php filer for at redigere i dem ved at højreklikke og vælge Vis/rediger - hvor efter de åbner i mit redigeringsprogram Geany.

Det fungere ikke længere. Når jeg åbner filen, åbner den i Notesblok. Jeg har kigget i Start - Standardprogrammer - Knyt en filtype eller en protokol til et bestemt program, og der er Geany angivet valgt. Men den åbner som sagt alligevel i Notesblok. Kun hvis jeg først downloader filen (hvilket er alt for besværligt hver gang jeg skal kigge i en) til Skrivebordet, åbner den i det ønskede program (Geany).

Håber det er til at forstå. Kan ikke finde ud af at formulere det bedre.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2012 - 03:34 #1
Lidt mindre rodet:

Jeg plejer i mit ftp program FileZilla at åbne php filer for at redigere i dem ved at højreklikke og vælge Vis/rediger - hvor efter de åbner i mit redigeringsprogram Geany.

Det fungere ikke længere. Når jeg åbner filen, åbner den i Notesblok.
Jeg har kigget i 'Start' - 'Standardprogrammer' - 'Knyt en filtype eller en protokol til et bestemt program', og der er Geany valgt. Men den åbner som sagt alligevel i Notesblok. Kun hvis jeg først downloader filen til Skrivebordet(hvilket er alt for besværligt), åbner den i det ønskede program (Geany).
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
18. november 2012 - 04:00 #2
Nok fordi du skal vælge i Filezilla hvad program der skal åbnes med og ikke i windows.

I Filezilla vælg rediger > Indstillinger...
Også under Filerredigering.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2012 - 08:31 #3
I xp kan man højre klikke på en fil og vælge "åbn med", vælge program og sætte et tjektegn i at programmet skal vælges altid ved denne filtype.
Kan denne måde ikke udføres i Windows 7?
Avatar billede hcma Novice
18. november 2012 - 11:56 #4
Windows7:
Filassociationer:
Kontrolpanel --> Standardprogrammer --> Knyt en filtype eller protokol til et program  -->  skift derinde.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
19. november 2012 - 17:59 #5
Du skal markere filen og vælge "åbn med"

Herefter kommer der de programmer frem, som er tilmeldt at kunne åbne filtypen, men du skal vælge "vælg standardprogram" der står helt forneden.

Så finder du ikonet enten blandt dem der er eller hvor der er en ikon til programmet f.eks. på skrivebordet og det skulle åbne filen med programmet og gøre det fremover også hvis du gør det i dit ftp-program, der egentlig bare er en skal ovenpå stifinder.

Husk, at der altid skal være kryds ved linien forneden, hvor der står:
"Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil"

Det burde virke for dig, jeg har lagt det som svar, da det er det nemmeste, så kan du give point eller lade være!
Avatar billede 220661 Ekspert
19. november 2012 - 20:36 #6
#5 Hmmmm
Hvorfor lægger du det samme løsningsforslag som jeg har gjort som svar?
Se lige #3
Avatar billede jens_peter Nybegynder
19. november 2012 - 23:35 #7
#6 HUM!

Det gør jeg heller ikke, der var ingen svar da jeg skrev mit svar, men det så jeg godt næste gang jeg opdaterede siden, så nu ved du, at det er det samme i Win 7.

Jeg lægger som svar fordi vejledningen siger, at man skal lægge som svar, hvis det er et svar på spørgsmålet, som man lægger ind, hvis det er et forslag eller ønske om yderligere oplysninger lægges det ind som kommentar.

Men nu er det jo så spændende om scootergrisen har ret i, at man skal stille det i ftp-programmet, vi andre er jo enige.

Jeg afstår iøvrigt gerne salær (point)
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2012 - 02:55 #8
Når jeg højreklikker på en php fil og vælger Åben med, er Geany allerede valgt. Og der ér flueben ved 'Brug altid ...'.

-

Kontrolpanel --> Standardprogrammer --> Knyt en filtype eller protokol til et program  -->  skift derinde.

Geany er allerede valgt...

(Jeg skriver noget af dette i spørgsmålet.)

Som sagt:

Ligger der en php fil på Skrivebordet og jeg dobbeltkliker på den, åbner den (som den skal) i Geany.

Højreklikker jeg på en php fil i FileZilla og vælger 'Vis/Rediger', åbner lortet i Notesblok. :(
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2012 - 02:59 #9
[quote] Højreklikker jeg på en php fil i FileZilla og vælger 'Vis/Rediger', åbner lortet i Notesblok. :(  [/quote]

Det er et stort problem. Jeg kan ikke redigere php filer i Notesblok (dertil er jeg ikke god nok). Og downloade en fil hver gang jeg skal redigere i den er alt for omstændigt (jeg skal ind i rigtig mange filer).

Det er rigtig skidt.
Forstår det ikke. Har aldrig oplevet det før.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
21. november 2012 - 16:03 #10
Du kunne jo prøve og gøre det jeg har forslået.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2012 - 16:16 #11
Har ikke ydeligere ideer, så jeg afmelder tråd
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2012 - 03:03 #12
Du kunne jo prøve og gøre det jeg har forslået.

Sorry, den havde jeg på en eller anden måde overset.
Det virker!

Tak for hjælpen!

Læg svar for point.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2012 - 04:20 #13
.