Avatar billede Nopedk Nybegynder
08. november 2012 - 19:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Wan opsætning, ingen internet telenor

Hejsa

Jeg har et problem med min telenor router, det er en ZyXEL P-2601HN-F1
For tre dage siden bestemte jeg for at tilslutte min gamle linksys router til min ZyXEl router, for at få bedre signal, og det virkede også for næsten alle computerene, undtagen 1 bærbar, som jeg så prøvede at fixe det på, men uden held. Da den sagde i fejlfindingen at jeg skulle prøve at hive strømmen ud i 10 sek, gik det i stykker for alle computerene, så jeg bestemte mig for at resette min ZyXEL router, som allerede var blevet sat op da jeg fik den fra Telenor (hvilket jeg ikke havde tænkt over), så da den var færdig med at blive resettet, havde jeg mistet alle mine wan indstillinger, og dermed også muligheden for at gå på nettet, jeg ville bare høre om i ved hvilke WAN instillinger jeg skal sætten den til? Har hørt noget om de var PPPoE, men vil gerne høre om der f.eks skal være flere WAN interfaces, og om det skal være IPv4 Only eller IPv6 only (eller begge) osv. men i må meget gerne svare hurtigt, da de siger inde på telenor at de er i gang med at fixe det!! (Tænker at de bare sender en ny router, men der kan jo gå lang tid, da jeg bor på landet)
Håber i gad at læse min lange besked, men tænkte jeg ville skrive alle detaljerne ned, og hvis det er kan man vel se hvilke settings der er inde på ZyXEL's hjemmeside, da jeg vel for brug for at vide alle de settings der er :)
Forresten, hvis der nu er nogen som er Telenor kunder, og har samme router som mig, kan det jo være at i havde samme standard setup som jeg havde da i fik routeren fra dem?
På forhånd tak :)

VH Victor
Avatar billede Nopedk Nybegynder
09. november 2012 - 17:42 #1
Hej, jeg vil virkelig gerne have et svar snart, de siger de først kan fikse det på onsdag(????) det lyder mærkeligt at de først kan fikse det på onsdag, når det bare er nogle IP'er osv. der skal sættes tilbage til hvad de var, da jeg fik routeren. Det lyder også mærkeligt for mig at de ikke har disse informationer på deres hjemmeside?
Jeg er virkelig irriteret over at det kan være så svært at fikse internettet efter man har resettet sin router.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
09. november 2012 - 20:49 #2
Her er min opsætning:

General
Name : InternetService
Type : ADSL
Mode : Routing
WANServiceType : PPP over Ethernet(PPPoE)

ATM PVC Configuration
VPI [0-255] : 0
VCI [32-65535] : 101
DSL Link Type :  EoA
Encapsulation Mode :  LLC/SNAP-BRIDGING
Service Category :  UBR Without PCR

PPP Infomation
PPPUserName :  dslxxxxxx
PPPPassword :  **********
PPPoEServiceName :
Authentication Method :  Auto
Use Static IP Address IP Address :
PPPoE Passthrough :

Routing Feature
NAT Enable :  *
IGMP Proxy Enable :
Apply as Default Gateway :  *
DNS Server
  Obtain DNS info Automatically
* Use the following Static DNS IP Address
Primary DNS Server :  212.242.40.3
Secondary DNS Server :  212.242.40.51
Avatar billede Nopedk Nybegynder
09. november 2012 - 23:07 #3
Hejsa, mange tak for dit indlæg, det fiksede det desværre ikke helt, men jeg giver ikke op endnu, da jeg snakkede med dem i dag sagde det at de vil rykke mig over til en anden central, på onsdag, men den gamle som jeg er på nu sender stadigvæk signal til mig, så jeg burde kunne få internet. :)
Ville gerne høre om du har IPv6/IPv4 Dual stack, eller om du bare har en af dem, og om de er statiske/dynamiske? :)
Vil også gerne høre, om inde i network settings, har nogen specielle settings under f.eks "Static route" og " DNS route" osv.
Vh Victor
Avatar billede RogerWilco Seniormester
10. november 2012 - 10:50 #4
Jeg havde ikke nogen indstillinger til IPv4 vs IPv6 i min opsætning. Jeg kunne se, at jeg kunne opgradere min firmware fra 3.10 til 3.11, og da jeg har haft et par småproblemer med PXE på DHCP-delen, prøvede jeg at opgradere, så her er de nye indstillinger:

General
Name : InternetService
Type : ADSL
Mode : Routing
WANServiceType : PPP over Ethernet(PPPoE)
PPPoE Passthrough :
IPv6/IPv4 Mode : IPv6/IPv4 Dual Stack

ATM PVC Configuration
VPI [0-255] : 0
VCI [32-65535] : 101
DSL Link Type :  EoA
Encapsulation Mode :  LLC/SNAP-BRIDGING
Service Category :  UBR Without PCR

PPP Infomation
PPPUserName :  dslxxxxxx
PPPPassword :  **********
PPPoEServiceName :
Authentication Method :  Auto
Use Static IP Address IP Address :

MTU
MTU :  1492

Routing Feature
NAT Enable :  *
Address Mapping Enable :
Address Mapping Set :  1
IGMP Proxy Enable :
Apply as Default Gateway  :  *

DNS Server
  Obtain DNS info Automatically
* Use the following Static DNS IP Address
Primary DNS Server :  212.242.40.3
Secondary DNS Server :  212.242.40.51

IPv6 Address
* Obtain IPv6 Address/Prefix Automatically
Enable Non-temporary Addresses
Enable Prefix Delegation
  Static IPv6 Address

IPv6 DNS Server
* Obtain IPv6 DNS info Automatically
  Use the following Static DNS IPv6 Address

Og der er ikke nogen ekstra indstillinger i static route og DNS route.
Avatar billede Nopedk Nybegynder
11. november 2012 - 22:10 #5
Hej, jeg takker for dine indlæg, men det ser desværre ud som om det slet ikke kan blive fikset, indtil de får rykket mig over på den anden central, selvom jeg er 90% sikker på at alt er tilbage til standard, jeg ville gerne give dig de 200 point, men jeg tror at du skal skrive et indlæg som svar(?) Så hvis du bare gør det så skal du nok få dine point :)
Men mange tak for hjælpen ellers.
Avatar billede Nopedk Nybegynder
11. november 2012 - 22:13 #6
Men jeg sørger for at have en backup klar til næste gang (hvis der bliver en, håber det dog ikke).  :)
Avatar billede RogerWilco Seniormester
12. november 2012 - 18:38 #7
Da min gamle Zyxel 660 fik en opgradering af firmware, lavede jeg kun backup i form af en skærmkopi af WAN-opsætningen, og disse indtastninger var nok til at få den i gang igen. Min nuværende Zyxel 2601 er forresten ligeglad med, om den har dual stack IPv4/IPv6 eller ren IPv4.
Avatar billede Stratos42 Nybegynder
15. november 2012 - 23:42 #8
RogerWilco, må man spørge om du også har IP telefoni?

Nu du er så godt i gang, ville det være fantastisk med et dump af standardindstillingerne for SIP :)  Jeg har nemlig også opdateret min til 3.11, men det virkede ikke så godt, og efter en nulstilling forsvandt alle Telenors indstillinger.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
16. november 2012 - 05:44 #9
Jeg har ikke IP-telefoni, så jeg kan desværre ikke hjælpe med den del af opsætningen.