Avatar billede hudsonium Mester
05. november 2012 - 15:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

System vil ikke gå i dvale

Hejsa

Jeg har Win XP SP3 installeret på min PC og har før i tiden tit anvendt dvale (hibernate) når jeg skulle lukke systemet ned. Men for kort tid siden holdt dvalen op med at virke. Dvale ER slået til under kontrolpanelets strømstyring, og muligheden kommer tilsyneladende frem, men når så systemet forbereder dvalen (skærmen bliver blå og der står 'forbereder dvale') vender den bare tilbage til skrivebordet efter ca. 1 sekund - som om intet var hændt. Der er ingen usædvanlige programmer åbne som skulle forhindre dvalen, så jeg ved ikke hvorfor det ikke skulle virke.
Jeg har forsøgt at lave systemgendannelse til et tidspunkt før dette opstod, med samme resultat til min store undren.

Er der nogen der har forslag til dette, så hører jeg gerne om det.

På forhånd tak, Anders Pedersen
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2012 - 16:08 #1
Prøv at deaktivere dvalefunktionen og genstart pc et par gange og aktiver den igen.
Kan dog ikke forstå at en systemgendannelse til før problemet ikke løste det.
Du skulle måske også lige tjekke din disk for fejl:
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html  Er til Vista men de andre systemer virker på samme måde.
05. november 2012 - 16:58 #2
... eller om der skulle være noget "WakeOnLan" som 'driller ?

Forsøg: Afbryd ALT form for (inter)net forbindelse først og prøv så ??
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. november 2012 - 16:58 #3
Prøv også at gå i din bios og se om der er noget wake on der er aktiveret!
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. november 2012 - 17:00 #4
#2 kom først.
Avatar billede hudsonium Mester
16. november 2012 - 09:32 #5
Tak for jeres forslag.

Jeg har prøvet chkdsk, det gav ikke noget.
Forsøg på at gå i dvale med al internetforbindelse virkede heller ikke, og jeg kunne ikke se noget wakeonlan i min BIOS - er det 100% sikkert er der er sådan noget i min BIOS? Det er det vel ikke..

Andre forslag modtages gerne.

Mvh Anders
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2012 - 13:20 #6
Gå i kør og paste følgende ind:
sfc /scannow

Hav din Xp cd i når dette gøres.
Med denne komando bliver systemfilerne kigget efter og udskiftet hvis der er fejl på dem.

Med hensyn til bios kunne man prøve at loade default settings.
Kan se sådan ud:
http://www.google.dk/imgres?q=bios+load+default+settings&num=10&hl=da&biw=1024&bih=618&tbm=isch&tbnid=rugDbuwSei06uM:&imgrefurl=http://xpdrivers.com/bios/_1_3.cfm&docid=AAzTQvbUzYrpEM&imgurl=http://xpdrivers.com/resources/bios_drivers.jpg&w=518&h=366&ei=CS-mUPHkCYeVswbAqIHAAg&zoom=1&iact=hc&vpx=107&vpy=305&dur=791&hovh=189&hovw=267&tx=142&ty=81&sig=103919370370955743298&page=1&tbnh=142&tbnw=201&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:4,s:0,i:79
Den kan måske ændre en indstilling som du har overset.
Jeg tror nemlig ikke at wake on lan er aktiveret som default.
Avatar billede hudsonium Mester
20. november 2012 - 11:39 #7
Hej alle

Mange tak for jeres forslag, jeg har forsøgt det meste uden held - og samtidig har jeg fået et andet problem med min PC, som gør jeg at nok må geninstallere styresystemet alligevel.

Så det er tvivlsomt om jeg får løst dvale-problemet. Jeg vil beskrive mit andet og meget værre problem i et andet indlæg.

Mvh Anders