Avatar billede Finnebasse Nybegynder
02. november 2012 - 19:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Harddisk partitionering

Har netop købt win8 og blev rådet til at lave en egen enhed på hd'n til win8. Min hd er på 1 TB hvoraf Boot (C:)'var* på godt 900GB. Recover(D:) på 28 GB, (F:) på 1 GB og så en bitte en på  100 MB. Jeg brugte Microsoft's Indbyggede partitioneringsværktøj til at snuppe 192 GB af c drevet. Fik flere gange en besked om at der ikke var plads til en ny enhed, men til sidst lykkedes det.
Nu står jeg med en "ikke-allokeret" del på 192 GB som ikke eksisterer i systemet men fylder 200 GB på harddisken.
Jeg har googlet diverse muligheder for at
1: få den allikeret!
2: få den merged!
3: få den slettet!
men da den ikke existerer, er der ingen programmer der kan og vil behandle den.Jeg har endda hentet og brugt både EaseUS Partition Master og sidst Paragon Partition Manager, og de ignorerer fuldstændig min nydannede diskenhed.
Hvordan f..... får jeg gjort den brugbar.
Please help me!
Avatar billede claes57 Ekspert
02. november 2012 - 19:58 #1
typisk kan der kun være 4 primære partitioner på en disk - så du skal lave en udvidet partition, og i den kan du oprette logiske partitioner. Du skal måske nedlægge en enkelt af dine partitioner (inkludere den i den udvidede) før det går op i en højere enhed.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2012 - 20:20 #2
Enig med #1. "EaseUS Partition Master og sidst Paragon Partition Manager, og de ignorerer fuldstændig min nydannede diskenhed."
Hvordan skal det forstås? ses den ikke i diskhåntering?
Hvis du hår muligheden så læg et billede af Diskhåndtering ind på f.eks. http://billedeupload.dk/
Avatar billede Finnebasse Nybegynder
17. november 2012 - 18:21 #3
Undskyld den lange respondstid, men jeg har været optaget andetsteds. Jeg fik løst problemet da claes57 fortalte at der kun kunne være 4 partition. Derefter gik jeg ind og merged den ualokerde til en af de existerende partition, og nu har jeg endda fået lagt win8  ind på den og hygger mig nu med at finde ud af alt det den kan. Heldigvis har jeg jo stadig win7 til at klare mine store opgaver med, indtil jeg får hold på 8'eren.
Tak for hjælpen
Avatar billede claes57 Ekspert
17. november 2012 - 18:32 #4
ok - læg et svar selv, så du kan lukke spg.
Avatar billede Finnebasse Nybegynder
17. november 2012 - 20:55 #5
Jeg har - takket være Claes og jorn-a lært så meget om partitionering og brugen af dem, at jeg nu har fået styr på den maximale mængde af partitioner og hvordan man kan behandle dem. Nu er det lykkedes mig at få double bootet win8 ved siden af min win7, og det var det hele operationen gik ud på.
Tak til jer 2 og alle på eksperten. Er overbevist om at det ikke er sidste gang jeg vover mig ud på dybt vand og må støtte mig til jeres expertise. Tak for hjælpen.