Avatar billede nemlig Professor
29. oktober 2012 - 13:35 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Spamproblem med mails sendt fra script på webhotel

Hejsa.
Jeg har nogle bookingsystemer kørende på et webhotel, men bøvler tit med, at mailene ikke når frem, fordi de havner i diverse spamfiltre.
Jeg anvender PHPmailer, og mailene indeholder både html-kode og plain-text, men ingen grafik.

Afsendermailadresse og "reply-to" er en adresse med domænenavn magen til det domæne, hvorfra scriptet afvikles.
Nogen gode forslag til, hvordan jeg i højere grad kan undgå spam-filtrene. Jeg ved godt, at jeg aldrig helt kan undgå dem, men jeg kan givetvis gøre noget, som sikrer bedre "hit-rate".
Jeg er på et tidspunkt blevet frarådet PHPmailer, og jeg er også blevet foreslået, at gøre brug af email-services, der tilbyder mere sikker afsendelse af email. Men jeg ved ikke noget om sådanne email-services, men er det løsningen, kan de så spille sammen med bookingsystemet, som ligger på et særskilt webhotel?

Håber på gode forslag, da det efterhånden er blevet et stort problem.
Avatar billede wjens Guru
29. oktober 2012 - 14:05 #1
Bruger du "to:" adressen til modtageren eller "bcc"?
"Bcc" til gruppe-udsendelse fanges oftere af spam-filtre.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
29. oktober 2012 - 17:53 #2
Jeg vil nok også anbefale at tilføje "afsender serveren" til SPF rekorden for domænet.

Hvis din webserver sender direkte, er det ipadressen på denne du skal smide i SPF rekorden for domænet

SPF bliver brugt til at validere at den server der sende mailen, også har "lov" fra den angivne ipadresse.

Her er lidt info om SPF: http://www.nexation.com/knowledgebase/email/setting-up-spf-dns-records.php
Avatar billede nyhuus Nybegynder
29. oktober 2012 - 17:57 #3
fx rekorden for en enkelt server vil se ud så ledes

"v=spf1 ip4:192.168.x.x -all"
Avatar billede nemlig Professor
29. oktober 2012 - 18:03 #4
#2 Hmmm - det er vel ikke muligt på et ganske almindeligt webhotel, som fx. One.com eller Surftown? Og hvis det er, så har jeg ikke forstået, hvordan og hvor jeg skal sætte det op.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
29. oktober 2012 - 18:09 #5
Du skal have mulighed for at styre din DNS for domænet.

Hvis det er udbyderen der gør det for dig, skal du tage kontakt til dem, og bede dem om at oprette DNS rekorden for dig

De burde selv kende til DNS og SPF rekorder.

en SPF rekord er enlig en TXT rekord, der er udformet på en bestemt måde, som fx i mit eksempel.
Avatar billede nemlig Professor
29. oktober 2012 - 18:15 #6
Jeg anvender gratisDNS, så jeg konkluderer, jeg dermed kan oprette en SPF-rekord.

Jeg fornemmer også, at webhotellet nogle gange har været hacket og misbrugt, hvorfor de er blevet blacklistet forskellige steder.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
29. oktober 2012 - 18:25 #7
Hvis du bruger GratisDNS så kan du nemt lave en rekord selv.

Du skal ind under primær DNS for domænet også ned under sektionen "TXT (Tekst)"

Her vælger du "Tilføj TXT" ved vært skal dit domænenavn stå
ved tekst skriver du følgne rekord

v=spf1 ipv4:x.x.x.x ~all

x.x.x.x udskiftes selvføldig med ipadressen på den server som dit webhotel benytter til at afsende mailen med.

Du kan evt prøve at slå ipen op her, for at se om den er blacklistet: http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx
Avatar billede nemlig Professor
05. november 2012 - 21:01 #8
Jeg er godt i gang med teste og afprøve forskellige tiltag.

Anvendelse af BCC skal undgåes, da det i nogle tilfælde giver problemer med spam-filtrene. Det er typisk, når der er vedhæftet en fil. Løsningen bliver at sende med "loop".

Anvendelse af SPF records giver også bedre sikkerhed - og faktisk kan jeg sende vedhæftede filer og samtidig anvende BCC.
Men jeg kan vel ikke anvende SPF, hvis jeg ikke kender IP-adresserne på de brugere, som anvender en lokal emailklient til at sende mails?

Når jeg opretter en SPF-record, hvor langt tid går der så, inden det virker. Skal der gå op til 24 timer eller virker det med det samme?

Send bare svar begge to, da jeres info har været nyttige.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
05. november 2012 - 21:12 #9
Hej

De sender vel igennem en smtp server, selvom de benytter en klient?

I det tilfælde er det ip adressen på SMTP serveren du skal tilføje til din SPF

Ved gratisDNS mener jeg at de opdatere zonerne enten hver 4 time, eller fire gange i døgnet - det kan jeg ik huske 100%

Men du kan holde øje med det hvis du går ind på denne side: http://network-tools.com/

Her vælger du DNS Records og skriver dit domæne navn, så burde kunne se dine dns rekorder de er aktive

Jeg får denne TXT når jeg kigger på mit domæne
"webdesignz.dk        TXT    v=spf1 include:aspmx.googlemail.com ~all    43200s"
hvilket er korrekt :) så tag et kig der
Avatar billede nemlig Professor
05. november 2012 - 21:22 #10
Sejt ;)
Det er allerede registreret.
Avatar billede wjens Guru
07. november 2012 - 14:07 #11
Ok.
Avatar billede nemlig Professor
13. november 2012 - 18:31 #12
Til nyhuusdk:
Jeg er blevet korrigeret lidt af en anden person, som mener, at den korrekte record, skal stå sådan her:

v=spf1 ipv:x.x.x.x -all

Dette link viser det:
http://www.openspf.org/RFC_4408#mech-ip

Bemærk, der er 2 tegn, som er anderledes:
4-tallet i "ipv4" og uendelighedstegnet i "~all".

Jeg håber, at du vil kommentere det, så jeg får det gjort korrekt.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
13. november 2012 - 19:09 #13
Jeg er ikke 100% ekspert på SPF rekorder :)

men man kan både bruge - og ~ det har en forskellige effekt, mht ip4 eller ipv4 så er jeg ikke sikker.

Google der nok den bedste ven i dette tilfælde :)

Syntaxen er beskrevet her: http://www.openspf.org/SPF_Record_Syntax