Avatar billede sirwilliam Praktikant
21. oktober 2012 - 12:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Min computer døde pludselig og vil ikke starte

Kom tilbage fra ferie i fredags, hvor jeg har haft min computer frakoblet strømmen.

Starter den så op i går morges, under opstarten stopper den under opstartprocessen, hvor den "searching for drives". Slukker så computeren og starter op igen, vælger almindelig opstart og det går godt.

Starter så "World of Tanks" op spiller lidt og pludselig får jeg en blå skærm, med information omkring alvorlig fejl i hardware eller software. Da jeg ikke har oplevet det før, starter jeg computeren op igen. Dette sker også uden problemer.

Efter opstart laver jeg en back-up af mine computer, kører en analyse af computeren, kører en omfattende scan for vira og også kigger op om der er fejl i min software og hardware. Alt dette sker uden nogen problemer opstår eller bliver identificeret.

Slukker så computeren igen, da der kommer middagsgæster. Da de så er gået, starter jeg computeren op, da jeg lige skal spille lidt "World of Tanks".

Starter det op og starter første battle, går et par minutter og skærmen går i sort, og der kommer en gentagende bip lyd, ganske høj.

Lidt efter forsøger computeren at genstarte, kommer til skærmbilledet hvor jeg kan vælge mellem sikker eller alm. opstart. Kan dog ikke vælge noget, billedet er frosset.

Så jeg slukker computeren og forsøger at starte computeren op igen. Den brummer almindelig i 2-3 sekunder og så kommer den irriterende bip tone (3-5 bip med høj frekvens)og så slukker computeren.

Får ingen muligheder for at gøre noget som helst.

Min umiddelbare tanke er, at det er PSU´en den er gal med men frygter også det kunne være noget der er dyrere.

Overvejer at besøge forhandleren i morgen, den er netop blevet 2½ år gammel og var til service tjek i foråret.

Det drejer sig om en Stationær computer med en Energon 750W strømforsyning.

Håber der nogen der kan hjælpe mig, da jeg ikke rører ved den før jeg ved hvad der er galt. Har haft siderne af, men har ikke kunne se noget der lyser indeni.

På forhånd tak
Avatar billede jhsg Nybegynder
21. oktober 2012 - 13:41 #1
Læs lidt om hvad de omtalte "bip" kan give af info. fra Bios:
http://www.computerhope.com/beep.htm#06
Avatar billede sirwilliam Praktikant
21. oktober 2012 - 14:18 #2
Efter dit svar, startede jeg computeren for at lytte efter antallet af bip.

Computeren startede så almindeligt op uden nogen problemer.

Da jeg så var ved at svare dig, slukkede computeren efter et par minutter for at starte op igen.

Denne gang stoppede den under opstarten for at komme med 3 laaange bip, ganske irriterende og højew lyde.

Pillede så siden af computeren for at kigge ind i indmaden, så snart siden var af, startede computeren op. Om det var meningen eller ej, ved jeg jo så ikke.

Men ifølge dit link, så skyldes 3 lange bip noget med keyboardet. Men kan det virkelig få en computer til at lukke ned???

Er der nogen analyse værktøjer i Win 7 som jeg kan bruge til at analysere computeren og finde problemet?

Da den startede op denne gang, gik den i gang med en reperationsproces og gendannede computeren til seneste dannelsestidspunkt.

Men vil gerne sikre mig, at der ikke er noget alvorligt galt selv om det er galt nok, at den bare slukker.
Avatar billede jhsg Nybegynder
21. oktober 2012 - 16:06 #3
Forslag til at teste diverse ting i din maskine, så som Ram, Hd, Cpu, Skærmkort og andet, er at hente en Linux dist. F.eks: http://www.ubuntu.com/
Følg instruktionerne om brugen af den.
Når du så har en bootable Ubuntu, kører du den uden at installere.
Anvend derefter de værktøjer den indeholder.
Allerede ved 1. boot tilbydes test af Ram, og i selve systemet kan du finde et program der hedder "GSmartControl".
Det kan gennemteste din Hd på et højt niveau, med rapport om evt. skavanker på Hd.
Avatar billede jhsg Nybegynder
21. oktober 2012 - 16:14 #4
Og ja. Det er i Win7 et værktøj til Hardwaretest. Læs mere her: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01895819&lc=en&cc=us&dlc=en#c01895819_windows
Avatar billede sirwilliam Praktikant
21. oktober 2012 - 18:11 #5
Kiggede på Ubuntu, men er usikker på hvad det er og hvad jeg ender op med. Er ikke nogen computerekspert og kender til til Windows, så jeg er bange for at jeg ved at downloade Ubuntu måske skaber problemer.

Det andet link, lader til kun at virke hvis jeg har en HP eller Dell.

Eller også forstår jeg ikke vejledningen, kan nemlig ikke finde det de kalder "Help and tools" under mine programmer.
Avatar billede sirwilliam Praktikant
21. oktober 2012 - 18:47 #6
Har nu fundet nogle forskellige værktøjer på win 7 inde under kontrolpanel.

Men ifølge alle analyser, så skulle der ikke været nogen problem.

Eller rettere, den melder om følgende events

Event ID 7000 — Service Start Operations

og

Windows Kernel event ID 41 error

Men ikke noget jeg bliver klogere af, andet end den nederste er kritisk.
Avatar billede jhsg Nybegynder
21. oktober 2012 - 19:15 #7
Som du selv skriver, så er den nederste kritisk og skal rettes.
"Windows Kernel" er kernen, motoren, i dit styresystem.
Den skal være på plads og i orden.

Om Windows Kernel event ID 41 error, kan læses her:
http://support.microsoft.com/kb/2028504
og lidt mere her:
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=41&eventno=9230&source=Kernel-Power&phase=1

Du skal være sikker på to ting:
ALLE opdateringer er udført, også win7 Sp1.
At du genstarter din maskine, og ikke bare sætter den i sleep, efter updates.
Avatar billede jhsg Nybegynder
21. oktober 2012 - 19:18 #8
Windows Kernel event ID 41 error:
http://support.microsoft.com/kb/2028504
Avatar billede sirwilliam Praktikant
21. oktober 2012 - 20:54 #9
Mange tak for al din hjælp. Lader ikke til, at det er noget jeg selv kan løse.

Så kører til MM Vision med den, selv om garantien er udløbet vil de måske kigge på den.
Avatar billede sirwilliam Praktikant
21. oktober 2012 - 20:55 #10
Ved ikke hvordan jeg giver dig din "dusør". Prøver lige igen
Avatar billede sirwilliam Praktikant
05. november 2012 - 08:21 #11
Kan altså ikke finde ud af det med pointene. Men opgaven er løst.