Avatar billede dryndte Nybegynder
30. september 2012 - 17:03 Der er 5 kommentarer

Sol-Energi

Hej er ved at lave et støre nervæk til mig selv der hjemme, og så ville jeg bare høre om jeg kunne få min server, og Computere til at køre på solenergi. indtil vidre har jeg fået serveren til at køre 45 watt ved standby og 120 ved load. Og resten af computeren har jeg ikke fået lavet endnu men der er 5 computer som hver kan komme til at trække alt mellem 80-250 Watt.

Hvis ja hvodan, hvor meget vil det koste og hvor kan jeg læse om det.
På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. september 2012 - 17:24 #1
du skal have en batteri-bank ved siden af - solen skinner jo ikke nødvendigvis når du bruger maskinerne.
Tjek fx http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Solcellesystem/Hybrid-System-Kombi-A.htm
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. september 2012 - 18:05 #2
Som Claes er inde på, der skal batterier til at opmagasinere energien, når solen er væk. Så skal der jo en inverter til at omdanne batteriernes jævnstrøm til noget, der ligner lysnet, altså en vekselstrøm på ca. 230V. Men selv med fem PC'ere og en enkelt server, vil forbruget være højt nok til at etablering af det bliver uforholdsmæssigt dyrt, men mindre du allerede har nogle af de dyre stumper til at ligge i værktøjskassen.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. september 2012 - 19:50 #3
ok - man skal være lidt til en side for at ofre Pris DKK : 26.995,00
for at kunne drive mit valgte system, som lige kan trække det ønskede.
Avatar billede dryndte Nybegynder
30. september 2012 - 20:47 #4
Hvad så hvis den kun skal kunne trække serveren, og lad os så sige at jeg kun mangler en inverter til 230volt og så batterierne?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. september 2012 - 21:16 #5
En camping-inverter kan fåes for fornuftige penge, men du mangler så  (dyre) batterier og forholdsvis avanceret ladeteknik.