Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
27. september 2012 - 14:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Filer låst i skrivebeskyttet

Jeg har en bruger som har et problem med at hvis hun har haft det samme dokument åben hele dagen, så låser den og bliver skrivebeskyttet. Den eneste måde hun så kan gemme på, er ved at trykke "gem som". Det er en work around, men ikke en optimal løsning. Er der nogen der har erfaring med dette problem?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2012 - 15:59 #1
Det lyder som om dokumentet ligger på en netværkslokation, og netværksforbindelsen på et tidspunkt bliver tabt.

Løsning: Kopier filen over på et lokalt drev, hvis den ikke skal være følsom for netværksnedbrud.
Avatar billede ptj_11 Forsker
27. september 2012 - 18:14 #2
Enig med #1.
Det er et kendt problem i officepakkens programmer.
Når netværksforbindelsen har været brudt,så kan programmerne ikke genoprette forbindelsen til det åbne dokument.
Hvis dokumentet skal være tilgængeligt fra forskellige klienter, og det samtidigt skal være sikret bedst muligt, så skal det være lagret på en netværkslokation, og så er dder ingen anden løsning, end at brugeren åbner og redigerer dokumentet, gemmer forandringerne og lukker dokumentet.
Herefter skal det genåbnes på ny ved næste behov.
/ptj_11
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
28. september 2012 - 12:21 #3
en løsning med lokalt drev er ikke en løsning. Det er mod firmaets Security policy.

Løsningen blev at slå strømspare funktionen fra på netværkskortet når strømstikket er tilsluttet.
Avatar billede ptj_11 Forsker
04. oktober 2012 - 16:47 #4
Den mulighed havde jeg ikke lige i tankerne, men godt fundet.
Der var altså mere end én løsning. Så blev jeg det klogere.
/ptj_11