Avatar billede JanikJensen Nybegynder
21. september 2012 - 13:58 Der er 3 kommentarer

Installation af MDB2_Driver_mssql-1.5.0b3.tgz til PHP/pear

Hjælp

Jeg er helt ny til PHP, men håber at en venlig sjæl kan hjælpe mig alligevel.

Jeg er igang med installere Apache, MySQL og PHP / pear.

OS: Windows 2008 R2
Apache version 2.2.22 er installeret i C:\Apache [testet ok]
MySQL version 5.5.27 er installeret i C:\MySQL [testet ok]
PHP version 5.4.6 er installeret i C:\PHP [testet ok]

Problemet opstår når jeg forsøger at installere MDB2 driveren til pear (MDB2_Driver_mssql-1.5.0b3.tgz).

Trin 1 er ok:
c:\PHP>pear install MDB2-2.5.0b3.tgz
Package "pear.php.net/MDB2" dependency "pear.php.net/PEAR" has no releases
install ok: channel://pear.php.net/MDB2-2.5.0b3
MDB2: Optional feature fbsql available (Frontbase SQL driver for MDB2)
MDB2: Optional feature ibase available (Interbase/Firebird driver for MDB2)
MDB2: Optional feature mssql available (MS SQL Server driver for MDB2)
MDB2: Optional feature mysql available (MySQL driver for MDB2)
MDB2: Optional feature mysqli available (MySQLi driver for MDB2)
MDB2: Optional feature oci8 available (Oracle driver for MDB2)
MDB2: Optional feature odbc available (ODBC driver for MDB2)
MDB2: Optional feature pgsql available (PostgreSQL driver for MDB2)
MDB2: Optional feature querysim available (Querysim driver for MDB2)
MDB2: Optional feature sqlite available (SQLite2 driver for MDB2)
MDB2: Optional feature sqlsrv available (MS SQL Server driver for MDB2)
MDB2: To install optional features use "pear install pear/MDB2#featurename"

Trin 2 fejler konstant:
c:\PHP>pear install MDB2_Driver_mssql-1.5.0b3.tgz
Package "pear.php.net/MDB2_Driver_mssql" dependency "pear.php.net/MDB2" has no r
eleases
pear/MDB2_Driver_mssql requires PHP extension "mssql"
No valid packages found
install failed

Hvad overser jeg ?

NB: kan godt kører phpinfo.php og check_pear.php

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. september 2012 - 14:21 #1
Er det ikke fordi du prøver at installere en linux-fil på en win maskine?

c:\PHP>pear install MDB2-2.5.0b3.tgz en tgz-fil er en "linux zip" fil.
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. september 2012 - 14:23 #2
Og det ser man godt kan, da det lykkedes for dig i trin 1.
Avatar billede JanikJensen Nybegynder
21. september 2012 - 17:25 #3
Iflg. min viden er dette måden man manuelt installere hvis man ikke kan hvorpå, man installere via internettet:

pear install MDB2_Driver_mysql-1.5.0b3

Jeg er dog noget uklar på hvorfor den ikke gider at installere selve driveren men godt vil installere 'database abstraction layer'
men ikke 'mysql MDB2 driver'...

Kan det eventuelt være noget at gøre med at jeg forsøger at installere den på et 64-bit system dvs. 2008 R2 ?

NB: Har sikret mig at den korrekte version af MySQL dvs. 64-bit er
installeret ;)

Guldkorn modtaget !