Avatar billede resderra Nybegynder
20. september 2012 - 18:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

retten til at smide mine ting, ude på skolen

Jeg har lagt min madpakke i skolens Køleskab
som bare må bruges af alle den står ved siden af vandhanen.
Der er klistret en seddel op på hvor der nogenlunde står:
Husk at tage madpakken/madvarerne ud  før fredag kl 12 00 ellers vil madvarerne blive bortskaffet!.

Jeg har så glemt madpakken på fredag :(
kommer tilbage mandag for konstatere at de de har smidt det hele ud inklusiv madpakken  altså kassen det er jeg ked af.
Har spurgt læren, Læren: jamen så er det nok blive smidt ud,
Mit spørgsmål er så har de bare ret til at smide min madkasse ud uden varsel?, da der stod skrevet madvaren,
Jeg har selv googlet lidt man syntes ikke at kun finde et tydelig svar og en pålidelig kilde.
Det her nedenstående er et et eksempel på det jeg har googlet:

Vi kan jo starte med nogen paragraffer, hvis du uden videre smider tingene
væk er det hærværk.
§ 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører
en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.

Hvis du uden videre sælger tingene er det underslæb.
§ 278. For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding
1) tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt, uden at
forholdet falder ind under § 277, ( §277 er tyveri)

Du har en aftale med ejeren om at opbevare tingene, den aftale gælder til en
af jer siger den op, den forældes ikke af sig selv, hverken på 3-5 eller 20
år.
Du kan f.eks. ikke vinde hævd på noget du har til opbevaring, tingene bliver
ikke dine af sig selv.

Gør hvad du kan for at finde ejeren, evt. en efterlysning i statstidende,
derefter sælg de ting der kan sælges resten smides bare ud, behold et beløb
til omkostninger, resten er ejerens.

Der har været flere sager af den slags, skomagere og cykelsmede der ikke
gider blive ved med at opbevare, hvornår det er lovligt at bortskaffe
afhænger af værdien af tingene og den forløbne tid.

Forskellen er selvfølgelig at en skomager har lov at forvente at man henter
skoene i løbet af kort tid, mens en garageopbevaring kan have et indbygget.
langtidsperspektiv.
Avatar billede sadolin1978 Novice
20. september 2012 - 18:27 #1
jeg ved ikke hvordan reglerne er, men hvis som du siger er skrevet en note på køleskabet og du ikke har efterkommet denne, ligger fejlen udfra hvad jeg kan se hos dig.
Mht. din madkasse er der noget der hedder hygiejne da de ikke ved hvad der er i kassen og hvis du ikke har skrevet navn på denne, ville jeg have gjort det samme
Avatar billede Beach Mester
20. september 2012 - 18:40 #2
Same same herfra. Hvis jeg har ansvaret for en kølebox hvor i der er fødevarer så overholder jeg fødevarekontrolens forskrifter der siger at fødevarer under en vis temp. kun må opbevares i X antal timer / dage inden det hele skal kasseres.

Du har læst advarslen som de venligt har skrevet til dig, men du har ignoreret dette. Der er kun én ting at gøre her.

Tænk på hvis alle var uansvarlige og lod deres gamle rådne fødevarer ligge og flyde ved siden af dine! Hvordan ville du have det ved at spise den mad???

Rigtig kedeligt med din kasse, men du har opbevaret dine ting på et offentlig sted og det er her det offentlige der tager over. Hvis det kan gå ud over den offentlige sundhed at lade din gamle ost ligge for længe så bliver det offentlige jo nød til at tage affære og gøre det de har gjort.

Du kan jo ikke forlange at den der kassere dine varer skal stå og vaske din kasse op, derfor har de valgt at smide det hele ud. Ganske fornuftigt og det eneste rigtige!

//B
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. september 2012 - 18:36 #3
Hej.

  :-D

  Top underholdning at bringe jura ind i forhold til en bortskaffet madkasse. Men nej, der er næppe nogen, der vil bruge meget mere end 2 minutter på en tabt madkasse, der har udgjort en sundhedsrisiko i et fælles køleskab. Som Sadolin også siger: Reaktionen fra skolens side er helt efter bogen.

De bedste hilsner
Avatar billede madklub Guru
20. september 2012 - 18:43 #4
Jeg er sikker på at de ikke bare må smide din madkasse ud.
Men det er langt under bagatelgrænsen.
Når du engang er færdig på jurastudiet, kan du jo selv anlægge et civilt søgsmål, men så er sagen nok forældet.
:-)
Avatar billede Beach Mester
20. september 2012 - 18:47 #5
#4 Hvis det udgør en sundhedsrisiko for andre at benytte sig af det offentlige køleskab er der kun en vej.... UD

//B
Avatar billede vejmand Juniormester
20. september 2012 - 18:52 #6
Tror sgu sagen kan bære at køres helt til top.
EU, Fremmedlegionen og FBI må hurtigst mulig involveres. Ellers risikerer du bare at sagen bliver syltet.  :-)

(Ironi kan forekomme........)
Avatar billede mireigi Novice
20. september 2012 - 22:10 #7
Ikke for at gnide salt i dit sår...

Men en madkasse koster hvad? 20 kr? Det er billige lærepenge.

Har madkassen haft affektionsværdi for dig på nogen måde, er det, undskyld mig spanske, ualmindelige dumt at efterlade den slags uden opsyn i offentligt rum.

Uanset hvad har du intet at have din sag i. Måske i USA, men ikke herhjemme i DK - og det er kun en god ting. Ellers ville vi snart se søgsmål fra folk med pap-allergi mod PostDKs pakkeudbringning.
Avatar billede softspot Forsker
21. september 2012 - 12:06 #8
#7 > Don't kill the messenger! ;-)
Avatar billede resderra Nybegynder
20. december 2012 - 18:22 #9
:P