Avatar billede aage3 Nybegynder
09. august 2001 - 20:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

kodning

Fona i Glostrup solgte mig sidste år et sony dvd anlæg DAV S300.På trods af mit spørgsmål om kodning,fik jeg den besked at det var ikke noget problem med det anlæg.Men det er det.!!!!
Cd.kopier kan ikke afspilles på det,men på alle andre cd.maskiner.Kan få den \"afkodet\" (må det vel hedde??
Avatar billede prof2 Nybegynder
09. august 2001 - 20:20 #1
Jeg er ikke DVD mester, men...

Når man snakker kodning i DVD sprog, snakker man så ikke om de region koder som filmene har. Hvor nogle afspillerer ikke er kodefri, ikke kan se film, fra fx USA eller Kina ??

Det med at den ikke kan spille brændte CD\'er kan sagtens være noget den ikke er bygget til. Dvs. at den fra start ikke har været i stand til det. Det kan du vel se i din manual.

Men hvis du skal have den kodefri (region koder på DVD filmene) er det en anden snak. Det er nemlig ulovligt ;)
Avatar billede aage3 Nybegynder
09. august 2001 - 20:30 #2
Det handler ikke om film,men musik Cd er.undskyld jeg ikke udtrykte mig ordentlig.
Avatar billede kvorning Nybegynder
13. august 2001 - 14:59 #3
Hej aage3!

DVD-film er alle registreret med en såkald regions-kode. F.eks.: \"Region 1\" = USA, \"Region 2\" = Europa og \"Region 0\" = hele verden.
DVD-filmene sælges således med forskellige regions-koder afhængig af hvor i verden de sælges. Ligeledes gør DVD-afspillerne: Altså normalt kan DVD-afspillere, som sælges i Danmark, kun afspille \"Region 2\"-film.
Når man så snakker om en \"afkodet\" eller \"kodefri\" DVD-afspiller, snakker man således om en maskine som der er gjort noget ved. Altså er det gjort således at maskinen også kan afspille film med andre regions-koder. Dette gøres for at opnå at kunne afspille \"Region 1\"-film fordi de oftest udkommer før i USA end i Europa.

Det som er galt med din, er simpelthen at den ikke kan afspille brændte CD\'er. Altså optikken i DVD-afspilleren kan ikke læse brændte CD\'er. Det skal du for så vidt ikke være ked af: De fleste DVD-afspillere kan ikke afspille brændte CD\'er.

Håber det er svar på dit spørgsmål.
Avatar billede aage3 Nybegynder
13. august 2001 - 18:53 #4
tak