Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
19. september 2012 - 19:48 Der er 6 kommentarer

Uklart logo efter det bliver gjort mindre

Hej forum,
jeg har en ai fil med et logo. Det står klart og tydeligt i den størrelse det nu er lavet i.

Men jeg skal bruge det i en størrelse som svarer til ca. 30% af den originale størrelse. Bruger jeg scale toolen syntes jeg at logoet kommer til at stå meget uskarpt.

jeg har lagt et logo i original størrelse og et i 30% af størrelsen her:
http://sdrv.ms/VdcMrA

er det bare mig der er sart? Eller er der nogle tips til hvordan jeg kan få det lille logo skarpere?
Avatar billede prodic Mester
19. september 2012 - 20:17 #1
Et forsigtigt gæt er at din AI-fil indeholder noget bitmapgrafik i form af et billede.
Hvis det er rent vektorgrafik så ville skaleringen - formodentligt - være pænere.
100% skarpt bliver det ikke, men det bør blive en smule bedre.

Et konkret svar kræver et nærmere kig på selve filen.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
19. september 2012 - 20:31 #2
Jeg bruger ikke det program men når man resizer et billede kan man vælge resampling som har betydning for hvordan billedet bliver.
For eksempel kan man vælge "nearest" for at have det skarp men ikke sikkert det ser bedre ud.

Jeg syntes det ser fint ud det jo heller ikke med sparkkant på det store billede.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. september 2012 - 20:48 #3
teksten er skåret ret nær - åben det i fx paint, og giv teksten fx 5px mere plads på alle 4 sider.
Derefter nedkopierer du, og du kan beskære ind til tekstkant.
Specielt top og bund er lidt gumset pga den manglende plads.
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
19. september 2012 - 21:06 #4
hvordan ser jeg om det er vektorgrafik?

hvis en af jer har illustrator må i meget gerne få en kopi af min ai fil, hvis i gider prøve at gøre det skarpere :-)

hvad mener du med sparkkant?
Avatar billede prodic Mester
19. september 2012 - 21:35 #5
Den nemme måde at afgøre det på er - åbn Links-paletten i Illustrator.
Indeholder den et link til dit logo, ja så er det bitmap-grafik.

Du kan også markere logoet og undersøge om de enkelte dele er enten Paths eller Compound Paths.

Eller du kan uploade ai-filen og få andre til at svare på det. :-)
Avatar billede laudrup1977 Nybegynder
13. december 2012 - 09:15 #6
@jesperbaldur: Send filen til mikkel@gk-stevns.dk, så skal jeg se på det.