Avatar billede thadoews Nybegynder
12. september 2012 - 20:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Indsættelse af "reklamebar"

Hej eksperter

Jeg har en velfungerende hjemmeside, men jeg ønsker at lave lidt - gratis - reklame for nogen venners hjemmeside. Dertil har ubevidst fået lavet i mit hjemmesidedesign noget ubenyttet plads i højre side af min hjemmeside.
Mit spørgsmål er så, hvordan nemmest og flottest og uden at ødelægge mit design, får jeg sådan en "reklamebar" integreret?
Jeg tænker lidt at køre hjemmesiden i et table med to tablekolonner, men det skaber en træls hvid streg rundt på hele siden?
Ps. Jeg skriver i ren kode - ingen drag'n'drop her ;)

På forhånd tak, Simon
Avatar billede keysersoze Guru
12. september 2012 - 20:08 #1
du skriver i ren kode OG overvejer at benytte tables til design? spændende - men det lyder ikke tidssvarende.

Anyway, jeg tror at det giver mest mening hvis du kan lægge et link til et sted hvor vi kan se problemet.
Avatar billede thadoews Nybegynder
12. september 2012 - 20:17 #2
http://gupl.dk/684778/

Det tænkes at jeg i den røde kasse ønsker at have denne reklamebar. Jeg kan bare ikke hitte ud af at lave den adskilning.
Avatar billede kjeldsted Novice
12. september 2012 - 21:15 #3
Ja, det forstår jeg da pokker at du ikke kan. Med den opbygning du benytter nu får du ikke delt siden op vertikalt.
Og tabeller gør du dig selv en tjeneste at holde dig fra.
I stedet for at have en body, der indeholder nogle ustrukturerede paragraphs, bør du nok overveje om ikke siden skal deles op i nogle div, hvor du jo så fx. kunne lave to der deler siden vertikalt.
Ganske enkelt.
Og så burde du da også holde dig til at kører ren CSS i stedet for at blande CSS med fx. <font>.
Avatar billede thadoews Nybegynder
12. september 2012 - 23:22 #4
Ud fra at jeg benytter mig af snart 10 år gamle bøger og det jeg nu kan læse mig til på nettet, synes jeg nu selv at det er godt gjort ;)

Jeg er ikke så stærk i div. Har kun - som du sikkert har set - brugt dem til at holde alt 20px fra kanterne.
Men nu har du presset mig ud i noget.

http://www.w3schools.com/html/html_layout.asp

Forskellen er da tydelig her.
Det er da hammer smart :)

Men jeg kan se at jeg kan ændre det hele ret nemt med CSS, men hvordan får jeg ud fra W3schools eksempel lavet sådan en reklamebar i højre side?
Avatar billede kjeldsted Novice
12. september 2012 - 23:35 #5
w3schools.com bør du så heller ikke benytte, da den side mildesttalt er fyldt med fejl.

Men i bund og grund skal du bare lave to <div> med lidt simpel CSS. En til venstre side med det indhold der skal være der, som har en width, en height og ligeledes den til højre side, og så med en float:left.
Avatar billede thadoews Nybegynder
13. september 2012 - 08:10 #6
Det lyder jo nemt. Er det muligt f.eks. at sætte bredden for højre div til auto og venstre til 200px?
Avatar billede kjeldsted Novice
13. september 2012 - 11:06 #7
Det burde du vel godt kunne. Men prøv dig lidt frem til du har noget du synes der virker.
Avatar billede thadoews Nybegynder
13. september 2012 - 11:59 #8
Jeg tror jeg har fået det til at virke, dog, hvis vi ser på W3schools eksempel, så har jeg yderligere lavet en div-kasse til højre. Den passer fint ind, så længe at baggrunden i content er hvid ;) - selvom at width er i auto, så går den ikke helt over. reklamekassen er selv sat "float:right;".
Udfylder man content med tekst eller andet, så går reklamekassen ned under content-kassen. Er der en smart løsning til dette?
Avatar billede keysersoze Guru
17. september 2012 - 22:09 #9
kan du give et link så vi kan se problemet?
Avatar billede thadoews Nybegynder
25. september 2012 - 13:23 #10
Det kan os være det er umuligt, men det var lidt idéen at jeg ville have 3-4 felter på en række, som jeg kan fylde med tekst eller andet. Disse skal så kunne tilpasses løbende til forskellige skærmopløsninger - skal jeg så sætte width med %-satser for at få det til at fungere? Hvad så, hvis én af kasserne skal have en specifik bredde såsom 200px og resten skal så fordeles over de andre kasser?
Avatar billede thadoews Nybegynder
26. september 2012 - 09:06 #11
Ligesom den her tegning:
http://gupl.dk/685272/

Som er kasser ovenpå kasser. Alt inde i "container"-feltet kan jeg som sådan godt få til at virke, det er reklamebaren der driller!

Men jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan disse div's i "container"-feltet virker med %-satser i width, om det er den plads de har til rådighed via regnestykket: Computerens opløsning - reklamebaren - %content1/2?
Avatar billede keysersoze Guru
26. september 2012 - 23:38 #12
du kan lidt firkantet set ikke have en side der både er dynamisk og ikke dynamisk i bredden og det er så vidt jeg forstår det du søger - om det alligevel kan lykkedes at sætte op afhænger af krav til den samlede løsning, men alternativt kan du fx tage et kig på begrebet responsive webdesign.
Avatar billede thadoews Nybegynder
12. december 2012 - 22:22 #13
Jeg har et nyt design på trapperne der sikkert løser det her problem.

Jeg takker for jeres hjælp og deltagelse!

Smid venligst et svar :)
Avatar billede keysersoze Guru
12. december 2012 - 23:28 #14
svar