Avatar billede Kotian Nybegynder
06. september 2012 - 15:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Excel (2010) formel; Dato 180 dage før anden dato

Jeg vil gerne lave en formel for en dato der ligger x antal dage før en anden dato - eksempelvis hvilken dato er 180 dage før den 1. april 2014 (dato og antal dage hentes fra andre felter)

Bruger det til at lave tidsplaner
Avatar billede Kotian Nybegynder
06. september 2012 - 15:06 #1
Bemærk; svaret må gerne indeholde 2 løsninger hvor dage (de 180) hhv er absolute dage (altså bare 180 dage i streg) og arbejdsdage uden weekend og helligdage
Avatar billede anedi Ekspert
06. september 2012 - 15:27 #2
Hej Kotian

Hvis du vil finde ud af hvilken dato der ligger 180 dage før en given dato, kan du skrive datoen i celle A1 eksempelvis (01-04-2014).
I celle A2 skriver du =A1-180

Hvis du vil fjerne weekenderne skriver du:
=A1-180*5/7

Vh
Anedi
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 16:37 #3
Hvis helligdage skal fraregnes, bliver det lidt mere kompliceret.
Så skal du have en liste med disse helligdage: http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/arbejdsdag-funktionen-arbejdsdag-HP010343038.aspx
Avatar billede Kotian Nybegynder
06. september 2012 - 16:40 #4
Ja det er klart den simpelste løsning, super!

Dog er svar 2 ikke nok da den skal tage hensyn til både weekender og helligdage, på deres faktiske datoer. Jeg har en sidste frist dato for hver handling som helst skal falde på en arbejdsdag. Metoden ovenfor virker kun fordi der jo normalt er 2 weekenddage hver uge..

Excel har en formel med arbejdsdag (eksempelvis antal arbejdsdage mellem 2 datoer), men kan ikke finde ud af at bruge den i denne sammenhæng hvor den skal returnere datoen som ligger 180 arbejdsdage før en given dato.
Avatar billede Kotian Nybegynder
06. september 2012 - 16:44 #5
Formoder excels arbejdsdag formel fravælger faktiske ikke-arbejdsdage og ikke bare ganger med 5 over 7? Derimod kan den jo ikke regne vores feriedage ud hvortil kræves en matrix tabel
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 16:50 #6
Hmmm, er du ikke interesseret i en løsning på: men kan ikke finde ud af at bruge den i denne sammenhæng hvor den skal returnere datoen som ligger 180 arbejdsdage før en given dato.

Jeg kan se du har lukket spørgsmålet, og taget de udlovede point tilbage?????
Avatar billede Kotian Nybegynder
06. september 2012 - 17:06 #7
Hej Vejmand, syntes kun at have kommenteret på svarene - (som jeg også gør nu) - hvad gør jeg forkert?
Avatar billede Kotian Nybegynder
06. september 2012 - 17:08 #8
Har trykket svar til Anedi:

Ja det er klart den simpelste løsning, super!

Dog er svar 2 ikke nok da den skal tage hensyn til både weekender og helligdage, på deres faktiske datoer. Jeg har en sidste frist dato for hver handling som helst skal falde på en arbejdsdag. Metoden ovenfor virker kun fordi der jo normalt er 2 weekenddage hver uge..

Excel har en formel med arbejdsdag (eksempelvis antal arbejdsdage mellem 2 datoer), men kan ikke finde ud af at bruge den i denne sammenhæng hvor den skal returnere datoen som ligger 180 arbejdsdage før en given dato
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 17:08 #9
http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/antal-arbejdsdage-funktionen-antal-arbejdsdage-HP010342719.aspx

Her er formlen til at tælle arbejdsdage mellem en dato og datoen minus 180 dage: =ANTAL.ARBEJDSDAGE(A1-B1;A1)
Hvis du har dato i A1 og 180 i B1

Hvis du skal have helligdage fratrukket, kan du læse mere i de link, jeg har lagt.
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 17:11 #10
hvad gør jeg forkert?

Du gør det forkert, at du sender dit indlæg som "Svar" og derefter accepterer dit eget svar.

Send altid dine egne indlæg som "Kommentar", "Svar" er til pointgivning, som tak for hjælpen.
Avatar billede Kotian Nybegynder
06. september 2012 - 17:14 #11
Super, tak - det vil jeg lege videre med
Avatar billede vejmand Juniormester
06. september 2012 - 17:16 #12
Hvis du vil finde en dato for: En dato minus 180 arbejdsdage, så:

=ARBEJDSDAG(A1;-B1)
Hvis du har dato i A1 og 180 i B1