Avatar billede smaakagemorten Nybegynder
05. september 2012 - 15:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kun 1 kan være logget ind på en gang

Hej folkens.

Jeg har et lille projekt hvor det handler om at man kan melde sig til en hjemmeside og oprette en bruger og så kan man betale ekstra for at se yderligere ting som kun betalende brugerer kan se.

Mit spørgsmål er så:
Hvordan laver man så kun 1 kan være logget ind af gangen?
Det vil sige hvis jeg logger ind på min computer, så kan andre godt logge ind, men så bliver jeg logget ud. Det vil sige at der kun må være 1 logget ind af gangen.

Det skal laves for at forhindre at folk bruger det samme brugernavn og adganskode på hjemmesiden, så man ikke tjener penge på at folk skriver sig op til et betalt abonnement.
Avatar billede mireigi Novice
05. september 2012 - 16:21 #1
Med "kun en bruger på ad gangen", mener du vel at der kun er én besøgende der kan bruge samme bruger ad gangen?

Ellers bliver dine brugere hurtigt sure, når HansXXABY bliver logget af fordi GurliZZ logger ind.
Avatar billede smaakagemorten Nybegynder
05. september 2012 - 18:34 #2
Ja, du har fuldstændig ret, der skal selvfølgelig kunne være flere brugere logget på på samme tid, men aldrig med det samme login :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2012 - 19:05 #3
<ole>

Så kan du bruge et af de myriader af login scripts, som ligger 'derude'.

Nu ved jeg ikke, hvad du skal lave, men selve login scriptet er jo kun en lille ting, når det drejer sig om, at have styr på, hvad der sker på sitet - og hvem der gør hvad. Der er bunker af andre steder, hvor det kan gå galt, og uønskede brugere kan få adgang

/mvh
</bole>
Avatar billede smaakagemorten Nybegynder
06. september 2012 - 09:18 #4
Er der virkelig ikke en funktion i php der gør at den ene bruger bliver logget ud hvis der er en der logger på med samme brugernavn?

Det er blandt andet sådan noget som shutterstock har på deres. Hvis man logger ind og der er en anden der har været logget ind, så bliver den anden logget ud.
Avatar billede mireigi Novice
06. september 2012 - 10:41 #5
Der er ikke en direkte funktion, men du kan jo kode en selv.

Den bedste løsning vil være at gemme brugerid på de brugere der er logget ind, og så kontrollere op mod den liste, når en ny bruger forsøger at logge ind.

Det kan laves enten i SQL eller direkte på serveren, dog har jeg ikke erfaring med sidste mulighed.
Avatar billede olebole Juniormester
06. september 2012 - 13:57 #6
Nej, der findes ikke en færdig funktion til det i PHP. Der er naturligvis gode grunde til, at fagfolk i webbranchen kan have deres job - og leve af det.

Det virker alt andet end betryggende, hvis du skal stå for 'udviklingen' af et website med betaling. Det bør du nok overlade til fagfolk, der ved, hvad de laver  *o)
Avatar billede smaakagemorten Nybegynder
10. april 2013 - 19:36 #7
Svar