Avatar billede Jakie Juniormester
24. august 2012 - 20:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Webshop i php

Hej Eksperter.

Jeg har tænkt mig at lave en webshop for "sjov skyld", fordi jeg aldrig har lavet en - derfor er det ikke tiltænkt at tjene på den.

Jeg har dog et par spørgsmål i denne sammenhæng og hvordan den skal bygges op.

Jeg har tænkt mig at lave det i mysql database og php.

Databasen tænkte jeg så sådan her ud:
- produkt_kategori
- produkter
- kort (indkøbskurv)
- faktura
- brugere

Evt. mangler jeg noget?

Skal jeg når brugeren kommer en på siden sætte det ind i databasen?

- Hvordan kan jeg lave en søgemaskine?

- Når jeg skal oploade billeder til siden, hvad er så vigtigt at huske?

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede claes57 Ekspert
24. august 2012 - 20:52 #1
kunne det være en shop med varer, som man køber igen og igen, så bør bruger kunne have en 'favorit-liste' med varenumre.
Og i tilfælde af returneringer, kreditnota.
Brugere bør kunne logge ind og opnå fordele (fx gemt kurv fra sidste login + købsoversigt og favoritliste), eller bare handle kontant uden at logge ind (du skal stadig have navn/adresse/betalingsinfo - men data gemmes ikke til genbrug - kun i 2 år mht reklamation - data på faktura - ikke i bruger-tabellen)
Du skal gemme fakturaer med alle vare-data på eller have et udgået-mærke i vare-tabellen, så nye kunder ikke kan se varen, men gamle kunder kan se deres varekøb.
Søgemaskinen søger på ord-dele i vare-tabellen - og hvis bruger er logget ind, så også i gamle køb.
Billeder tilpasses dit layout - dvs et billede i fx 100*100px og et i 1000*1000px ved zoom ind på varen.
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
24. august 2012 - 21:55 #2
super du har lysten til at begive dig ud i sådan et projekt.

du kommer dog ikke langt så få tables. edb-eksperten har omkring 200 alt i alt men vi har jo også en del features som ikke alle har brug for.

i princippet kan du jo faktisk køre det hele gennem noget ala paypal som så vil holde styr faktura og den slags.

du skal dog sikre dig at du har alle data som du skal bruge vis der opstår et problem med en vare en kunde har købt eller de vil udnytte fortrydelses retten.

Hilsen
Joachim Dahl
EDB-Eksperten.dk
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2012 - 10:15 #3
btw: husk en postnummer-tabel, så er adresser langt lettere at styre.
Avatar billede Jakie Juniormester
25. august 2012 - 12:24 #4
Tak for jeres svar :)

I må gerne begge vedlægge svar :)
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2012 - 14:04 #5
bare hold mig ude af point (jeg ville nok selv finde en lille open software-butik, og så løbe dens kode igennem - evt stramme op mht sql-sikkerhed osv)...
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
25. august 2012 - 16:27 #6
ja som en ny startet ville eg nok også vælge en opensource løsning da de jo faktisk har rigtig mange gode muligheder.

men pøj pøj med projektet

og når tiden kommer til du mangler en god betalt webshop så kontakt os gerne så kan vi levere en komplet løsning :-)
Avatar billede htx98i17 Professor
26. august 2012 - 08:14 #7
som han skriver er det bare for sjov og vel for at lære noget. med det formål ville jeg ikke finde en færdig løsning, at lave en webshop er en super god træning vil jeg mene :-)