Avatar billede almex Mester
11. august 2012 - 11:53 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Auto generer tekst på billeder

Hey Eksperten.

Jeg har gået og tænkt over om det er muligt at autogenerer tekst på billeder via php.

f.eks. på et site hvor der kommer forskellige billeder op som skal "vandmærkes". er så muligt f.eks. under upload af billedet at få den til at skrive "Trade Market" eller andet et sted på billedet så man ikke skal side og gøre det manuelt i PS og så upload?

Ideen med det er at alt tekst på billederne skal være ens (måske ikke stå det samme), men samme tekst, samme størrelse og præcist samme sted hver gang, og da der er 3-4 som har adgang til denne feature ville det gøre det meget lettere hvis man kunne finde en vej under upload hvor det bliver gjort

Almex.
Avatar billede kjeldsted Novice
11. august 2012 - 12:05 #1
Hvis det blot er til en erstatning for at gøre det manuelt i PS, vil det nok være lettere bare at lave en droplet i PS, som du smider billederne igennem inden upload. Det vil også være pænere da der i Photoshop er en masse funktioner der gøre teksten noget pænere end hvis den blev smid på "råt".
Avatar billede NielsErikP Mester
11. august 2012 - 12:21 #2
Hej..

Nu er Photoshop jo en ret dyr løsning for tekst på billeder... Snakkede med en webdesigner der mente gratis programmet Gimp skulle kunne noget lignende det samme som photoshop.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. august 2012 - 13:24 #4
eller søge på eksperten site:eksperten.dk php watermark
læs denne guide http://www.eksperten.dk/guide/1132
Avatar billede olebole Juniormester
11. august 2012 - 17:12 #5
<ole>

Lyt til kjeldsteds kommentar. At lade PHP skrive på billeder, er noget, man kun gør i alleryderste nødstilfælde. Det er både GDLib og ImageMagick meget dårlige til. Bl.a. spatieringen helt rå - uden på nogen måde at tage hensyn til skrifternes indbyggede knibepar.

Så er det langt bedre at bruge Photoshop eller et andet billedbehandlingsprogram, som kan udskrive tekst i professionel kvalitet. Faktisk blev det først muligt i Photoshop 6/7, fordi Photoshop er et billedbehandlingsprogram - og sådan et i virkeligheden slet ikke er beregnet til at skrive i.

Det stiller dog stadig krav, som ofte ikke kan indfris - f.eks. at man faktisk har lært at bruge Photoshop  *o)

Det er således overordentlig vigtigt, at du sætter Photoshop til at bruge 'Optical' og ikke 'Metric' kerning (spatiering). Da skræmmende mange såkaldte 'webdesignere' (heller) ikke har skygge af viden om typografi (- og her taler vi ikke om stil-, farve- og kompositionslære), ser rigtig meget af WWW's skrift på billeder da også frygtelig amatøragtigt ud

/mvh
</bole>
Avatar billede almex Mester
11. august 2012 - 21:47 #6
Ok så forsætter jeg med at bruge photoshop :), var bare hvis der var en smart og god måde til at gøre det i uploaded men hvis det ikke kan anbefales så glemmer jeg dette..

Smid gerne et svar.
Avatar billede kjeldsted Novice
11. august 2012 - 23:38 #7
Som ronols skriver kan du godt. Men jeg vil mene at den tid det tager dig at sætte det op i PHP vil ikke tjene sig ind i forhold til bare at lave en Droplet i Photoshop. Og bliver det tilmed meget pænere. Tekster i PHP er nyttige hvis man fx. skal lave en Captcha eller nogen lignende. Men hvis kvaliteten har betydning så er det bestemt ikke den rigtige løsning.
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2012 - 22:41 #8
Lige en lille uprøvet idé, som jeg ikke har nogen anelse om vil virke, men kunne tænkes, at man kunne lave din tekst du vil have på billederne, som et billede i Photoshop og så bruge vandmærke-teknikken til at smide det på dine billeder via PHP?

Ret mig gerne hvis det er helt ude i hampen :-)
Avatar billede olebole Juniormester
12. august 2012 - 22:54 #9
Det kan man sagtens - og det bruges utallige på nettet, hvor logoer indsættes i billeder. Hvis teksten altid er den samme og altid står samme sted, kan det sagtens lade sig gøre - og med langt bedre resultat, end dynamisk tekst via PHP.

At anbringe elementer i et billede helt uden at overveje placeringen, svarer dog stadig til at male et billede med bind for øjnene - at spille et stykke musik med ørepropper og kophøreværn - eller at lave en middag med ryggen til komfuret og uden at smage  =)
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2012 - 23:09 #10
"At anbringe elementer i et billede helt uden at overveje placeringen, svarer dog stadig til at male et billede med bind for øjnene - at spille et stykke musik med ørepropper og kophøreværn - eller at lave en middag med ryggen til komfuret og uden at smage"

Det kan du godt have ret i, men nu var idéen jo baseret på de informationer som almex kom med, primært:
"men samme tekst, samme størrelse og præcist samme sted hver gang".
Avatar billede olebole Juniormester
12. august 2012 - 23:30 #11
Det var heller ikke ment som en kritik af dit forslag. Det var vel mere et suk over en samfundstrend, hvor resultatet er underordnet - sålænge produktet kan produceres hurtigt og uden for megen omtanke.

Aldrig har elaborat madlavning været mere populært på skrift og TV. Ikke meget kan tilfredsstille os som at læse en fin kogebog - eller endnu bedre at fortælle andre, vi har læst den - og aldrig i historien har vi brugt så lille en del af vores indkomst på at fylde os med så store mængder slagteriaffald. Weird!
Avatar billede kjeldsted Novice
13. august 2012 - 01:09 #12
Ole, husk nu på at en vis Beethoven sagtens kunne skive og spille musik selvom han var døv ;)

Desværre må man jo give dig ret i din konstatering i #11.
Avatar billede olebole Juniormester
13. august 2012 - 01:46 #13
"Ole, husk nu på at en vis Beethoven sagtens kunne skive og spille musik selvom han var døv" >> Nuvel, men staklen troede, det var jazz, han skrev  :D
Avatar billede kjeldsted Novice
13. august 2012 - 01:51 #14
Touché...
Avatar billede almex Mester
16. august 2015 - 12:11 #15
lukket