Avatar billede Jakie Juniormester
09. august 2012 - 20:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

forum - vise hvert anden emne med grå baggrundsfarve?

Hej :)

ER igang med at lave et forum, og vil gerne gerne vise hver anden emne med en anden farve end den forrige.

Ligesom her på udvikleren.dks side;
http://www.udvikleren.dk

Hvordan gøres dette?

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
09. august 2012 - 20:48 #1
Det kan du fx gøre ved at tjekke om tallet du er nået til i dit loop, er lige eller ulige:

if ($i % 2) {
    echo 'Ulige tal';
} else {
    echo 'Lige tal';
}
Avatar billede Jakie Juniormester
09. august 2012 - 21:00 #2
Hmm det virker ikke?

if ($i % 2) {
              echo '<div class="nyhedsoverblikgrey"><a href="emne.php?id=' . $topic_id . '" class="nyhedsemnet">' .  $topic_subject . '</a><br />';
          echo $antal_kommentar . ' svar, ' . $counter . ' visninger, skrevet af <a href="profil.php?id=' . $topic_by . '">' . $topic_brugernavn . '</a>, den ' . $topic_date . '  </div>';

} else {
          echo '<div class="nyhedsoverblik"><a href="emne.php?id=' . $topic_id . '" class="nyhedsemnet">' .  $topic_subject. '</a><br />';
          echo $antal_kommentar . ' svar, ' . $counter . ' visninger, skrevet af <a href="profil.php?id=' . $topic_by . '">' . $topic_brugernavn . '</a> ' . $topic_date . '  </div>';

}
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
09. august 2012 - 21:27 #3
det burde virker!!

i css
.nyhedsoverblik{
background-color: #ffffff;
}

.nyhedsoverblikgrey{
background-color:#F0F0F6;
}

får du talt på $i ??, hvordan ser din løkke ud der udskriver dette
if ($i % 2) {
    echo '<div class="nyhedsoverblikgrey"><a href="emne.php?id=' . $topic_id . '" class="nyhedsemnet">' .  $topic_subject . '</a><br />';
    echo $antal_kommentar . ' svar, ' . $counter . ' visninger, skrevet af <a href="profil.php?id=' . $topic_by . '">' . $topic_brugernavn . '</a>, den ' . $topic_date . '  </div>';
}
else {
    echo '<div class="nyhedsoverblik"><a href="emne.php?id=' . $topic_id . '" class="nyhedsemnet">' .  $topic_subject. '</a><br />';
    echo $antal_kommentar . ' svar, ' . $counter . ' visninger, skrevet af <a href="profil.php?id=' . $topic_by . '">' . $topic_brugernavn . '</a> ' . $topic_date . '  </div>';
}

kunne det tænkes classe nyhedsemnet overskriver class nyhedsoverblik og class nyhedsoverblikgrey ??
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2012 - 21:28 #4
<ole>

Hvad betyder: "Hmm det virker ikke"?

Er det din CSS, der ikke virker? Scriptet i #2 sætter med garanti forskellige CSS-klasser på DIV'ene - alt efter om $i er lige eller ulige.

Som altid, når du koder PHP: Tjek kildekoden  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede Jakie Juniormester
09. august 2012 - 21:32 #5
Der er intet i vejen med CSS-  det er tjekket ! :)

For hvis jeg gør:

if( $odd = $topic_id%2 )
{

          echo '<div class="nyhedsoverblikgrey"><a href="emne.php?id=' . $topic_id . '" class="nyhedsemnet">' .  $topic_subject . '</a><br />';
          echo $antal_kommentar . ' svar, ' . $counter . ' visninger, skrevet af <a href="profil.php?id=' . $topic_by . '">' . $topic_brugernavn . '</a>, den ' . $topic_date . '  </div>';
}
else
{
          echo '<div class="nyhedsoverblik"><a href="emne.php?id=' . $topic_id . '" class="nyhedsemnet">' .  $topic_subject. '</a><br />';
          echo $antal_kommentar . ' svar, ' . $counter . ' visninger, skrevet af <a href="profil.php?id=' . $topic_by . '">' . $topic_brugernavn . '</a> ' . $topic_date . '  </div>';

}

virker det :)

Altså jeg har bare en almindelig

          while ($stmt->fetch()) {
?
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2012 - 21:42 #6
- og hvor fik du så $i fra? Den skal jo indeholde et tal, som tælles op ved hvert løkkegennemløb. Det er ikke en trylleformular  =)
Avatar billede Jakie Juniormester
09. august 2012 - 21:54 #7
Ja, men hvilket tal kan det være?

For rækkefølgen skiftes jo hele tiden efter hvilken tråd, der er sidst opdateret?
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2012 - 22:17 #8
$i = 0;
while ($stmt->fetch()) {
    // Din kode her

    $i++;
}
Avatar billede Jakie Juniormester
09. august 2012 - 22:23 #9
Tak for hjælpen:)

I andre end Ole må gerne vedlægge svar - for så vidt jeg husker samler du ikke på point Ole?
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2012 - 23:41 #10
Selvtak - og helt korrekt  *o)
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2012 - 23:44 #11
PS: I øvrigt tror jeg, DeeDawg forudsatte en alm. for-løkke:

for ($i=0; $i<10; $i++) {
  // Kode
}

- og så har du jo altid et 'nyoptalt' $i til rådighed  =)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
09. august 2012 - 23:53 #12
jeg springer over DeeDawg kom med løsningen
Avatar billede Jakie Juniormester
09. august 2012 - 23:53 #13
Hmm.. Men jeg kan ikke gøre det andet eller? :)
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
10. august 2012 - 09:58 #14
Du kan sagtens bruge olebole's kode fra #8. Mit indlæg var nok ikke helt tilstrækkeligt, og for det beklager jeg. Man kan jo ikke helt vide hvilket loop du havde, så $i var bare en hentydning til at hvis ikke det var et for-loop, så måtte du selv sætte en tæller igang som olebole viser i #8. :)
Avatar billede Jakie Juniormester
10. august 2012 - 13:38 #15
Så forstår jeg det bedre :)