04. august 2012 - 13:37 Der er 1 kommentar og
1 løsning

cd-text

Hej
På mange audio cd'er findes der informationer om de enkelte tracks, så som: Sang titel, kunstner og lignende.
Det kaldes CD-TEXT.

Er de nogen som ved hvordan det er lagret på cd'en?

Der ligger en tabel i lead-in, men hvordan er formatet?

Der findes ekstra sektorer på cd'en benævnt {R..W}, i hvilket format gemmes det deri?

Hvordan læser man disse tabeller?

Når jeg søger på Google, har jeg lært hvad jeg har skrevet herover.

Jeg programerer i delphi, men hvis der er nogen som har en algoritme, kan den vel oversættes til Delphi.
Avatar billede Hardball21 Nybegynder
05. august 2012 - 00:47 #1
Du spørger i øst - jeg svarer i vest.

Jeg kiggede på noget af det samme for en del år siden og fandt at der ikke var een standard, men at Sony brugte et format, Virgin et andet, osv.

I stedet begyndte jeg at bruge CDDB (http://en.wikipedia.org/wiki/CDDB) hvor du bruger en central internet database som du trækker på vha. CD'ens serienummer.

Jeg skrev også et par apps i Delphi dengang og jeg brugte funktioner som var i JVCL - er ikke opdateret på Delphi/JVCL disse dage, men jeg kan der er flere vcl'er ved en hurtig google søgning.

Det er muligt du ikke får alle de info som er i den enkelte CD's CD-TEXT blok, men du finder en del.

Hvis du vil se en hurtig demo, kan du hente CDex (http://cdexos.sourceforge.net/) som er et program til at rippe CD'er til f.eks. MP3 (lovligt dadu jo har originalen!).
Som et plus kan CDex også læse CD-TEXT (så kig på dets kildetekst)
05. august 2012 - 11:41 #2
Hej Hardball21

Tak for dit svar.

Her i sommerferien, (hvor jeg ikke havde andet at lave), fik jeg netop det du beskriver til at virke, (på freedb.org). Men da jeg så spurgte en pladeproducent, hvem der opdaterer denne database, fik jeg svaret at der lå mange flere informationer på selve cd'en, kaldet CD-TEXT, men han vidste ikke hvordan der virkede, de havde jo blot købt et system der understøttede denne finesse.

Sagen er den at jeg vedligeholder et system til vores lokale radio, og jo mere systemet selv kan indtaste når vi får nye plader, jo lettere er det for medarbejderne.

Hvis disse databaser opdateres efterhånden som pladerne kommer i handlen, så får vi jo ikke meget ud af det, da vi som regel får pladerne lidt før de udgives.

Jeg skal have kikket på det sidste link du gav mig. Det er rart at have noget til de mørke vinteraftener, (her en gang i morgen, elle i aften :-)=).