Avatar billede aliaz Nybegynder
04. august 2012 - 13:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Miktex 2.9 installationsfejl

Jeg har forsøgt at installere MiKTeX 2.9 fra miktex.org. Grundet et "ø" i mit Windows brugernavn (ikke kontonavn), får jeg imidlertid fejlen: "Windows API error 1113: Unicode-tegnet findes ikke i den flerbyte-tegntabel, der er destination."

Er der nogen der har oplevet noget lignende og enten fundet en løsning eller en end-around? Jeg har umiddelbart ikke haft held til at finde en måde til at skifte brugernavnet i Windows.

Jeg skal senere køre et kursus i LaTeX, hvor andre også kan tænkes at opleve samme problem. Derfor er formattering og efterfølgende ændring af brugernavn ikke en mulighed.

Sidebemærkning: Jeg overvejer at udskifte TeXnicCenter ud med TeXMaker. Skal jeg så også overveje at udskifte MiKTeX med Perl-distributionen i stedet og undgå al ovenstående bøvl?
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2012 - 09:29 #1
Det lyder meget underligt, og aldrig noget jeg før har hørt om. Har du tjekket issues siden på miktex.org.

Ellers prøv med at installere TeX Live i stedet (jeg er personligt ikke den store fan a miktex, men det er en anden sag)

Editorerne afhænger ikke af distributionen og jeg har endnu ikke set nogen som virker bedre med MikTeX end med TeX Live.

Skift til TeXMaker kan være en god ting, da den kommer med sin egen PDF-fremviser som understøtter hop mellem koldefil og pdf (og den anden vej), dette har dog til tider været problematisk hvis der har været æøå i foldernavnene, ved ikke om det er rettet.

TeXMaker er også god til UTF8, hvilket TC ikke er.

Omvendt er TM ikke lige så godt til projekter som TC er
Avatar billede aliaz Nybegynder
09. august 2012 - 17:56 #2
Tak for input! Jeg har prøvet lidt forskelligt, men synes virkelig ikke "heldet" er med mig! Jeg søger desperat efter en god løsning - der også virker. Indtil videre har jeg prøvet følgende - alle med fejl/mangler:

1) MikTeX 2.8 + TC. Virker som sådan, men får problemer, når supplerende pakker skal opdateres (bl.a. SIunitx).

2) MikTeX 2.9 + TC. Får installationsfejl grundet "ø" i mit brugernavn, som beskrevet ovenfor.

3) TeX Live + TM. Får "Log file not found" når jeg vil compilere med pdflatex. Har set TM virke super til Mac, men er det en anden snak til Windows?

4) TeX Live + TC. Får "I can't find the format file 'pdflatex.fmt'", når jeg vil compilere.

Nogen gode bud i nøden?
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2012 - 18:47 #3
Som sagt har jeg aldrig hørt om den fejl før.

Vedr TL ville jeg nok skrive til texlive mailinglisten og spørge dem om råd (listen findes via tug.org). Du kan umuligt være den eneste med denne 'fejl'

En ting at prøve

(1) Opret folderen c:/LaTeX

(2) læg dine egne LaTeX filer i denne folder, undgå æøå i alle foldernavne og filnavne og se om det faktisk virker.
Avatar billede aliaz Nybegynder
10. august 2012 - 23:00 #4
Wuhuu! Jeg har med succes hentet MikTeX med Net Installeren fra folderen C:/latex - så håber jeg også den vil installere. Er dog aldrig kommet så langt før, så regner med det går.

For sjov hentede jeg en ny Net Installer til Desktop og nu virker det også herfra :/ Enten har min PC fået smag for det eller også er hele problemet blevet fikset. Har haft skrevet til Christian Schenk flere gange uden held, men det kan da være, at det er bid nu.

I morgen vil jeg forsøge med synkronisering med TeXMaker og håber på mere held :) Men tak for input og hjælpen, Daleif!
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2012 - 11:21 #5
Jeg håber da at du har skrevet til miktex mailinglisten og ikke Christian Schenk direkte.

Du burde også skrive til texlive mailinglisten, da dette er noget de burde informeres om
Avatar billede aliaz Nybegynder
17. august 2012 - 16:46 #6
Det er miktex mailinglisten jeg har benyttet, men han er nok blevet træt af mig... Eller endnu bedre: Fikset problemet :)

Jeg ser lige om jeg husker at skrive til texlive.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2012 - 16:53 #7
Fik du overhovedet noget svar? Jeg læser ikke miktex listen da jeg ikke bruger systemet
Avatar billede aliaz Nybegynder
18. august 2012 - 20:56 #8
Jeg var lidt for hurtig. Jeg har sendt mail til Christian Schenk via Miktex.org og ikke brugt mailinglisten.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2012 - 14:45 #9
Så er det sikkert derfor du ikke får svar. Han har sikkert nok at lave. Mailinglisten (til både MikTeX og TL) er bedre, da der er flere mennesker der læser dem