Avatar billede Hundestederen Nybegynder
01. august 2012 - 12:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Beregning af vagtbetaling

Jeg deltager i en vagtordning på mit arbejde og vi skal selv indrapportere de timer vi har haft vagt i. Det er en vagtordning hvor man går derhjemme, og så kan tilkaldes når der er behov for det.

Vagthonoraret er inddelt i betaling for hverdagsvagt og betaling for weekendvagt.

Derudover er de inddelt i 3 satser, timer under 140, mellem 140 og 210 samt over 210 timer.

Man får kun betaling for de timer man holder vagt, men ikke laver noget. Laver man noget er det normal overtidsbetaling, og honoreres andet sted. Men timerne man laver noget i, tæller med i antallet af timer der er holdt vagt.

Dvs har man f.eks 16 timers vagt, men laver noget i de 2 timer, får man overarbejdsbetaling for de 2 timer, og vagthonorar for de 14, men de 2 timer man arbejde i tæller med, så man nu har holdt 16 timers vagt.

Det har jeg lavet et excel ark (office 2010) som klarer. Det kan hentes her: http://gupl.dk/683189/

Og et billede af arket:

http://gratisupload.dk/billede/thumb/683190/full/

Jeg har brugt formlerne:
=HVIS($G4<=140;$B4;0)
=HVIS($G4>140;HVIS($G4<210;$B4;0);)
=HVIS($G4>=210;$B4;0)
for at finde de respektive timer.

Men jeg har et lille problem. Jeg får talt timerne sammen næsten rigtigt, men ikke helt. Hvis f.eks. man når de 140 timer midt i en vagt, så skal timerne deles mellem de 2 satser de ligger til.

Hvis tallet f.eks er 146 timer, skal de 140 timer til satsen under eller lig med 140 timer, og de resterende 6 timer skal lægges til satsen mellem 140 og 210 timer. Men det gør mit regeark ikke, og jeg kan ikke helt regne ud hvad jeg skal gøre for at få de til det.

Så derfor dette opråb om hjælp :-)
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
01. august 2012 - 21:11 #1
Prøv at arbejde med denne formel sæt den ind i K18 så er der lidt at arbejde vidre med

=HVIS($G18>140;HVIS($G18<210;HVIS(SUM(K$4:K17)=0;(G18-140);(G18-140)-SUM(K$4:K17));0);0)
Avatar billede Thorp Praktikant
02. august 2012 - 10:51 #2
Prøv at se på denne løsning:

Link:http://gupl.dk/683223/
Avatar billede Hundestederen Nybegynder
02. august 2012 - 13:36 #3
Den er næsten rigtig.

Der er en enkelt fejl idet de 16 timer der står i celle L21 kun skulle have været 14 og de 2 resterende timer være flyttet til celle N21.

Jeg er ikke erfaren nok til at kunne gennemskue hvor fejlen ligger, så kan du rette det til vil jeg blive rigtigt glad.

Mvh Jan Hansen
Avatar billede Thorp Praktikant
02. august 2012 - 14:14 #4
Tæller arbejdstimer før vagttimer?

188 + 16 = 204 der er mindre end 210

mens

188 + 8 + 16 = 212 der er større end 210
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
02. august 2012 - 18:48 #5
Mangler der ikke 9 timer før der er nogler timer der skal sættes ind i 140-210 hvis du ligger i35 og j35 sammen giver det 131 timer ?
Avatar billede Hundestederen Nybegynder
03. august 2012 - 07:34 #6
Næ, vagttimer tæller ikke før vagttimer.

Jeg plejer bare at se på hvor mange timer der er mere end de 210, her 2 timer, og dem trækker jeg så fra timetallet og flytter dem til >210 timer.

Men din måde er ligeså rigtig, så den holder vi bare fast i.
Avatar billede Hundestederen Nybegynder
03. august 2012 - 07:56 #7
Tusind tak, Torp.

Nu har jeg prøvet den af på tidligere data, og det passer perfekt.

Pointene er dine.

Mvh Jan Hansen
Avatar billede Hundestederen Nybegynder
03. august 2012 - 07:57 #8
Hov, Torp, du skal lige skrive et svar så jeg kan give dig dine point.
Avatar billede Thorp Praktikant
03. august 2012 - 08:12 #9
det var så lidt :-)