Avatar billede almex Mester
20. juli 2012 - 11:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forkort URL linket

Hey Experten.

Jeg er igang med at opbygge en ny side hvor jeg godt kunne tænkte mig at forkorte mine links lidt.

f.eks.

http://url.dk/about.php bliver til http://url.dk/about

Eller

http://url.dk/?page=about bliver til http://url.dk/about

Hvordan er det man forkorter links så de bliver vidst i url'en på denne måde?.
Avatar billede majbom Novice
20. juli 2012 - 11:08 #1
Prøv at søg på "URL Rewriting"
Avatar billede almex Mester
20. juli 2012 - 11:31 #2
Takker :) smid gerne svar så du kan få points
Avatar billede claes57 Ekspert
20. juli 2012 - 11:36 #3
jeg har denne .htaccess - den er nem at gennemskue og justere til dit formål.
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^([^/\.]+)/?$ index.php?SMPagesFilename=$1 [L]

den tager url domæne.dk/kr og retter det til domæne.dk/index.php?SMPagesFilename=kr
Avatar billede majbom Novice
20. juli 2012 - 13:24 #4
Selv tak :)
Avatar billede majbom Novice
20. juli 2012 - 13:25 #5
Hov, havde ikke set claes57s kommentar - jeg synes da bestemt at han skal have del i pointsene, når han nu kommer med sådan et fint eksempel
Avatar billede almex Mester
20. juli 2012 - 13:54 #6
Kan man give points til mere end 1? eller hvordan og hvorledes skal det gøres, har fundet nogle fine eksempler på det du skrev Splazz, men claes57 er også et god eksempel har dog brug for lidt mere viden inden for htaccess da jeg ikke har arbejdet med det før.

:)
Avatar billede majbom Novice
20. juli 2012 - 14:29 #7
når/hvis claes57 smider et svar, kan du acceptere både dét og mit, så deler vi de 30 point - du kan også selv vælge hvordan de skal fordeles, f.eks. 20 til claes57 og 10 til mig.
Avatar billede almex Mester
20. juli 2012 - 14:37 #8
ok
Avatar billede claes57 Ekspert
20. juli 2012 - 14:55 #9
bare hold mig ude...
Avatar billede almex Mester
20. juli 2012 - 15:23 #10
ok points går til Splazz så

endnu engang takker for eksempel claes
Avatar billede almex Mester
20. juli 2012 - 20:59 #11
Claes57

Så vidt jeg kan se på dit eksempel tager den det "pæne korte link" og omskriver det til det lange?
Avatar billede majbom Novice
21. juli 2012 - 09:28 #12
jamen tak for points så :)