Avatar billede pstidsen Novice
14. juli 2012 - 11:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rækkefølge styresystemer

Jeg bruger Windows 7 som main OS og det er OEM derefter har jeg installeret Windows 8 og nu også Ubuntu. Det er dog sådan at Ubuntu booter op først og så skal jeg vælge Wndows 8 bootloader og derefter vælge Windows 7. Så kommer jeg tilbage til Ubuntu (det, der hedder grub) og skal vælge Windows 8 bootloader igen og så kommer "Starter Windows" frem.

Hvordan får jeg Windows 8 bootloader først og så Ubuntu (grub) som et valg dér. Håber i forstår. I hvert fald er mit håb at jeg kan få nogle af de mange steps fjernet, så jeg kan tænde Windows 7 hurtigere.
Avatar billede keri Nybegynder
14. juli 2012 - 12:11 #1
Du skal boote op i ubuntu.

Herefter skal du se i filen /boot/grub/grub.cfg (du skal have su rettigheder)

Her kan du flytte

menuentry "Operativ system" {

.....

}

op som den første i menuentry i filen (sæt den ind lige før ubuntu).

Gem filen og boot igen.

P.S. Hvis der er noget der fejler er det en god idé at have en ubuntu live disk til evt. reperation før du gør det.
Avatar billede keri Nybegynder
14. juli 2012 - 12:17 #2
Hov, havde vist ikke læst ordenligt på dit spørgsmål :-)

I Windows benyttes bcd filen som tilsvarende til grub.cfg

Du skal finde den partition som windows 8 boot'er på og den bootloader som den benytter. Det er i bcd filen og skal oprettes manuelt i grub.cfg

Der findes værktøjer til at vise bcd filen der typisk ligger i roden af din windows boot partition.

Se evt. http://www.boyans.net/ for et værktøj til at ændre/vise bcd konfigurationen.
Avatar billede pstidsen Novice
14. juli 2012 - 12:18 #3
Prøver jeg, men kan ikke lige nu...
Avatar billede pstidsen Novice
14. juli 2012 - 12:22 #4
#2: Øøøh... Jeg ligner lidt et stort spørgsmålstegn nu... Kan du være lidt mere detaljeret?
Avatar billede keri Nybegynder
14. juli 2012 - 12:47 #5
OK -

Boot i Ubuntu
kør 'su grub-update' fra en terminal (forhåbentlig vil det automatisk tilføje windows 7 og 8 som entries i boot menuen)
Brug #1 til at ændre rækkefølgen til den du ønsker.

Hvis ikke 'su grub-update' indsætter den automatisk er du nøde til at gøre det manuelt i grub.cfg filen.

Hvis du har flere partiotioner til boot (én til hvert operativ system) skal du have en entry lignende:

menuentry "Windows 8" {
set root=(hd0,1)
chainloader (hd0,1)+1
}

hvor (hd0,1) betyder den første hardisk's første partition. Window benytter typisk hd0,1 som boot.

De forskellige indstillinger kan se i en bcd editor - det kræver dog at du er boot'et op i windows for at kunne bruge det link jeg sendte...
Avatar billede pstidsen Novice
14. juli 2012 - 17:56 #6
Nu har jeg lige installeret det der program fra http://boyans.net skal jeg så ikke bare højreklikke på et af styresystemerne og trykke "Create missing Windows loader"???
Avatar billede pstidsen Novice
19. juli 2012 - 13:39 #7
Brugte programmet EasyBCD, som kunne klare det.

Download: http://neosmart.net/EasyBCD/
Avatar billede pstidsen Novice
19. juli 2012 - 13:39 #8
Se svaret i #7.